Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Antonínem Prachařem: Mám dvě lásky - enduro a chopper

Petr Slováček
Diskuze (0)
Dříve řídil hodně, dnes už se raději nechá vozit. Jaký je názor ministra dopravy Antonína Prachaře na bodový systém a další řidičské záležitosti kolem nás?

Antonín Prachař je už desátým českým ministrem dopravy za posledních osm let. Přeborníkem v čele horkého resortu zůstává Radek Šmerda, který vládl jen dva a půl měsíce od dubna do července 2011. To už se Antonínu Prachařovi podaří překonat. Doufá v to, že současná vláda vydrží a stihne, co si předsevzal. Třeba transformaci problémového Ředitelství silnic a dálnic na státní podnik nebo zjednodušení budování liniových staveb.

Nemělo by ministerstvo dopravy více spolupracovat s resortem vnitra na vymahatelnosti práva? Aby bylo na silnicích víc policistů, kteří budou hlídat dodržování zákonů?

Ministerstvo dopravy stanoví podmínky. Můžeme vést diskusi, zda systém vyhovuje. Ale výkon zabezpečuje ministerstvo vnitra. V tom nemůže ministerstvo dopravy víc dělat.

Nemělo by být úlohou Besipu motivovat řidiče, aby se chovali lépe?

Určitě máte pravdu. My můžeme v rámci kampaně motivovat. Jedním nápadem je v rámci modernizace dálnice D1 zavést dopravní značení, které by

mělo vymezit bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Je to jedna z nejčastějších příčin dopravních nehod. V odstavném pásmu chceme šipky, jako mají

v zahraničí. Je otázkou, jak by k tomu u nás přistoupila policie. Třeba v Rakousku za to hrozí jedna z nejvyšších pokut.

Nasbíral jste už trestné body?

Měl jsem tuším čtyři. Za rychlost na dálnici, kde jsem jel nějakých sto padesát pět. A další za telefonování při řízení. Ale teď už mám rejstřík čistý.

Je podle vás systém na umazávání bodů u nás nastaven správně a spravedlivě? Míst, kde řidič může absolvovat školení pro odečet

bodů, je totiž poměrně málo.

Každý má možnost toho využít a není mu bráněno v přístupu. Druhou věcí je, jestli je míst na umazávání bodů dostatek. Ale stát má úplně jiné priority než je budovat. Jinak si myslím, že školení na polygonu je důležité. Sám jsem se jednoho takového zúčastnil. Musím říct, že taková překážka z vodní stěny je fakt zážitkem. Stejnou situaci totiž v ostrém provozu obvykle zažijete jen jednou.

Dobře že o tom hovoříte. Svět motorů pro čtenáře už druhé desetiletí pořádá soutěž Nejlepší český řidič, kde si účastníci totéž vyzkouší.

Je to opravdu užitečné. Jako dopravce jsem se kdysi zúčastnil školení s cisternou, které pro nás dělal rakouský autoklub. To by měl Besip a ministerstvo dopravy podporovat, protože to předchází nehodám s velkými škodami.

Praha chce emisní zóny. Co si o tom myslíte? Mohou fungovat, když nejsou obchvaty obcí?

Takové řešení má smysl, i když nemáme obchvaty. Městská doprava je šetrnější a rychlejší. Ale zvážit si to musí jednotlivá zastupitelstva.

Jezdíte hromadnou dopravou?

Přiznám se, že moc ne. Nejvíce jsem jezdil v době své nominace na ministra. Dokonce i železnicí, když jsem dojížděl do Prahy. Teď už využívám služebního řidiče.

Máte nesplněný řidičský zážitek?

Dnes pokud o víkendech nikam nemusím, nejraději nejezdím vůbec. Služebním autem jsem dřív zdolal padesát tisíc kilometrů za rok. Ale mám dvě motorky a na těch jezdím docela dost: cestovní enduro a chopper. Hodně času jsem strávil v Rakousku, kde mě fascinují cesty k poslednímu domu na stráni bez jediného výtluku. V tuto chvíli už mě nic netrápí – kromě nějakého supersportu. Ale že bych ho potřeboval k životu, to tedy ne.

Nebojíte se na motorce v českém provozu?

Nejsem blázen, který by si odřel v zatáčce koleno. Když k tomu má člověk respekt, může to být i bezpečné. Ale přiznám se, že české prostředí je jiné a na silnici se nechováme tak, jak by provoz vyžadoval.

Před jmenováním jste se nechal slyšet, že jste měl v minulosti výhrady k ministerstvu dopravy a chcete se podívat na druhou stranu. Co konkrétního vám vadilo?

Jako dopravci mi vadil stav infrastruktury. Platí se nemalé odvody, přitom není vybudována odpovídající infrastruktura.

Co jste s tím už udělal?

Jako první věc jsme se snažili zachovat dopravně-správní agendy, které by jinak nefungovaly po prvním dubnu. Kromě vydávání digitálních tachografů

jde o registr řidičů a vozidel. Reálně hrozil k poslednímu březnu kolaps.

O předchůdci jste řekl, že po sobě nic nezanechal. Co zůstane po vás?

Chtěl bych, aby zůstala jasná strategie výstavby české silniční sítě. A abychom ji připojili na transevropské cesty.

Exministr Žák prohlásil, že postup výstavby komunikací je „supermarket, kde kradou všichni“. Aktuálně se objevily informace o předražených mostech na D47. Máte je potvrzené?

Samozřejmě vím, že na ŘSD neprobíhalo všechno tak, jak mělo. Proto jsem pověřil Jiřího Mayera vedením a dohodli jsme se na změnách, které

bezprostředně tentýž den udělal. Vyměnil ředitele auditu, kabinetu a další. Došlo ke komplexní rekonstrukci odboru auditu. Během pár týdnů bychom měli mít audit situace kolem dálnice D47.

Jenže v půlce března se objevil i další spor. Společnost Kapsch žaluje stát, protože prý poslední tři roky provozuje o 200 000 jednotek víc. Jak je možné, že se Kapsch přihlásil s nárokem na 160 milionů až nyní?

Podle smlouvy má být palubních jednotek pět set třicet tisíc a Kapsch za jejich provoz dostává paušální odměnu. Jenže s intenzitou dopravy roste počet jednotek a už před třemi lety jsme překročili domluvený počet. Nikdo od té doby tento problém s Kapschem neřešil, proto teď podal žalobu na své oprávněné nároky. My jsme s Kapschem vedli korektní jednání. Na příštím jednání vlády předložím materiál, který situaci vyřeší.

Sám hovoříte o zintenzivnění dopravy. Co uděláte, aby se nákladní doprava přesunula na železnici?

Vysvětlujeme, jaké výhody to má. Na druhou stranu nemůžete nikomu přikázat, aby využíval ten či onen dopravní mód. Výrazný efekt by byl v kombinaci obou typů.

Hodláte dokončit D1 a D8. Ale kdy konečně bude D11, aby se nemuselo sjíždět před Hradcem Králové?

U D11 narážíme stejně jako u R52 z Brna do Mikulova na výkup pozemků. Můžeme ho nabídnout jen na základě stávající bonity. Dnes jsme většinou

odkázáni na vyvlastňovací řízení, což zpomaluje výstavbu. Vše by měl řešit zákon o liniových stavbách. Ten definuje stavby ve státním zájmu a způsob, jak se dopracovat ke stavebnímu povolení.

O kolik to zrychlí postup výstavby?

To se nedá říct přesně. Podstatné je, že zákon definuje liniové stavby a nepůjde proti nim protestovat. Dnes jsme u konce stavebního řízení, a nějaká občanská iniciativa napadne začátek. Takže máme lhůtu od zahájení případu ke stavebnímu řízení v průměru dvanáct let. A já si myslím, že se můžeme dostat ke dvěma třem.

Jak chcete ŘSD transformovat na funkční a efektivně řízený státní podnik?

Diskuse o transformaci ŘSD z příspěvkové organizace na státní podnik započaly už v éře Pavla Dobeše. Já jsem vizi oprášil, protože státní podnik

dokážete daleko lépe řídit. Můžete nastavit jinou formu odměňování, což je motivační pro odborníky. Na druhou stranu státní podnik se musí stát

plátcem DPH. Takže to musíme ještě promyslet.

Jsou podle vás kontrolní orgány v ŘSD nastaveny správně?

Podle výsledků kontrol o tom nejsem přesvědčen. Proto jsou tam dnes lidé, kteří nikdy předtím na ŘSD nepracovali a vědí přesně, co mají dělat. Výsledky už se nám začínají objevovat.

Byl jste překvapen vystoupením někdejší šéfky kvality na ŘSD Miroslavy Pošvářové proti vám?

Paní Pošvářová je svéprávný občan, dostala ode mě nabídku. A pokud se rozhodla, že neodpovídá jejím kvalitám, je to její volba.

Skutečně jste ministryni spravedlnosti řekl, že paní Pošvářová na ŘSD něco ukradla?

To si nemůže dovolit žádný úředník na jakékoliv úrovni. Nemůžete říct něco takového, aniž byste měli naprosto jasné důkazy. Já jsem si jistý, že jsem nikoho z občanů, natož paní Pošvářovou, neobvinil z toho, že by kradl.

Budete proti silným výrokům paní Pošvářové podnikat nějaké kroky?

Nejsem člověk, co by se chtěl mstít a řešit banální záležitosti. Od paní Pošvářové nehodlám vyžadovat omluvu.

Nechcete zvyšovat cenu dálničních známek. Není to jen populismus?

Cenu dálničních známek stanoví zákon. Takže to není o tom, že by Prachař něco nechtěl. Ale museli bychom připravit změnu zákona, a v této chvíli o tom neuvažujeme. Také nechceme zvyšovat daňovou zátěž a známka takovou zátěží je. Navíc příjmy z dálničních známek nejsou rozhodující jako příjmy za výkonové zpoplatnění. Musíme hledat cesty, aby výnos mýta po roce 2017 byl vyšší než dnes.

V únoru jste uvedl, že kdo víc jezdí po dálnici, má víc platit. Ministerstvo později dementovalo, že jste o osobních autech nemluvil. Jaké je

tedy vaše stanovisko na výkonové zpoplatnění pro vozy do 3,5 tuny?

Může to být jedno z témat výběru mýta po roce 2016. Ale jestliže máme dálniční známku, nepotřebujeme telematiku. Na druhou stranu tam má stát daleko větší kontrolu. Musíme si vše zvážit. Stát převzal nějaké brány a měli bychom je efektivně využít.

Takže elektronické viněty nevylučujete, ale na druhé straně nechcete zvyšovat přímou zátěž občanů. Nemyslíte, že by byly přesně tou zátěží?

Nespekulujme, co bude. I vláda konstatovala, že nebudeme nic měnit do doby, než budeme mít vymyšlený systém.

Kdo je Antonín Prachař?

Narodil se 14. prosince 1962 v Uherském Hradišti a vystudoval dopravní stavby na SPŠ stavební Zlín a stavební údržbu a rekonstrukci tratí na VŠDS v Žilině s titulem inženýr. Po zaměstnání v Přerovských chemických závodech se stal v roce 1991 jednatelem a od roku 1998 akcionářem společnosti Omega servis. V letech 1998–2013 byl předsedou představenstva a mezi roky 2001 a 2013 předsedou dozorčí rady Omega servisu Slovakia. Od letošního ledna je generálním ředitelem. Dne 29. 1. 2014 byl jmenován ministrem dopravy ČR za politické hnutí ANO 2011 Andreje Babiše. Hovoří anglicky a rusky. Je ženatý a má dva syny.

Veřejné funkce

  • 1995–1998: Sdružení Česmad Bohemia, viceprezident pro závodovou dopravu
  • 1998–2001: Transfrigoroute Bohemia, prezident
  • 1998–2004: Sdružení Česmad Bohemia, člen předsednictva
  • 2001-2004: předseda komise pro přepravy nebezpečných věcí
  • 2002–2004: Podvýbor pro dopravu při PS Parlamentu ČR, poradce předsedy
  • 2010–2011: Sdružení Česmad Bohemia, viceprezident pro nákladní dopravu

Ministři dopravy ČR

  • Jan Stráský - 1. ledna 1993 až 10. října 1995
  • Vladimír Budinský - 11. října 1995 až 4. července 1996
  • Martin Říman - 4. července 1996 až 2. ledna 1998
  • Petr Moos - 2. ledna 1998 až 22. července 1998
  • Antonín Peltrám - 22. července 1998 až 26. dubna 2000
  • Jaromír Schling - 26. dubna 2000 až 15. července 2002
  • Milan Šimonovský - 15. července 2002 až 4. září 2006
  • Aleš Řebíček - 4. září 2006 až 23. ledna 2009
  • Petr Bendl - 23. ledna 2009 až 8. května 2009
  • Gustav Slamečka - 8. května 2009 až 13. července 2010
  • Vít Bárta - 13. července 2010 až 21. dubna 2011
  • Radek Šmerda - 21. dubna 2011 až 1. července 2011
  • Pavel Dobeš - 1. července 2011 až 3. prosince 2012
  • Zbyněk Stanjura - 12. prosince 2012 až 10. července 2013
  • Zdeněk Žák - 10. července 2013 až 29. ledna 2014
  • Antonín Prachař - 29. ledna 2014 až dosud
Petr Slováček
Diskuze (0)