Rusové oživili nápad s pátým kolem pro snadnější podélné parkování. Podívejte se, jak to dopadlo
Podélné parkování je pro mnoho řidičů doslova noční můrou. A bylo tomu tak i v minulosti.
Usnadnit pro někoho nenáviděnou činnost se pokusil také Američan Brooks Walker, který přišel s nápadem přidělat k autu páté kolo. To mělo na starost zajetí do mezery mezi vozy.
Walker si netradiční řešení patentoval už v roce 1932, ovšem zřejmě až počátkem 50. let postavil funkční verzi. Princip byl na první pohled jednoduchý: řidič zajel přídí vozu do mezery za auto před sebou, ovladačem vysunul poháněné páté kolo, které záď nadzvedlo a vůz poslalo ke krajnici. Podobným způsobem proběhlo i vyparkování.
Vynálezce postupně zkusil několik verzí mechanismu a jeho pohonu, ani jedno řešení se ovšem masově neuchytilo. Hlavním důvodem bylo výrazné omezení zavazadlového prostoru.
Walker však alespoň inspiroval ruské nadšence z youtubového kanálu Garage 54. Ti se rozhodli, že zkusí podobný systém nainstalovat do Fiatu Uno.
Zvolili přitom poměrně jednoduché a nepříliš elegantní řešení, které ale, zdá se, funguje. Směr pohybu pátého kola určuje ovládání prostřednictvím páček směrovek. Podívejte se sami, jak to celé dopadlo.