Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rychlé evropské Fordy míří do aukce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Zástupci výkonných a slavných verzí Fordů Capri, Escort a Sierra budou draženi během aukce pořádané v rámci Lancaster Insurance Classic Motor Show.

Společnost Silverstone Auctions pořádá 14. a 15. listopadu letošního roku v Birminghamu aukci, v níž budou k prodeji nabídnuty desítky automobilů a předmětů souvisejících s motorismem.

Mezi hlavní lákadla této aukce má patřit skupinka sedmi ostrých Fordů ze sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých let. Každý z těchto vozů má vedle svého jedinečného vzhledu a výjimečných jízdních výkonů vynikat i špičkovým technickým stavem a více či méně zajímavou historií.

Pokud si tyto automobily představíme chronologicky seřazené, pak na první pozici bude Ford Capri RS2600 z roku 1970. Tento zástupce první generace populárního kupé s šestiválcem o objemu 2,6 l disponoval výkonem 110 kW (150 k) a představoval základ pro závodní verze. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládl za 8,6 s a uměl uhánět rychlostí kolem 210 km/h, což byly počátkem 70. let úctyhodné výkony.

Exemplář mířící do aukce má být podle dostupných informací jedním z trojice továrních prototypů. Automobil, jehož karoserie nese kombinaci bílého a červeného laku, absolvoval důkladnou renovaci a očekává se, že bude vydražena za 26.000 až 30.000 britských liber (zhruba 990.0000 – 1.140.000 Kč).

Z roku 1974 pochází vzácný Ford Capri RS3100, jehož šestiválec o objemu 3,1 l sice s výkonem 108 kW (148 k) nepřekonává předchozí model, ale skutečnost, že vznikl v sérii 248 vozů, sloužící k homologaci odvozených závodních speciálů z něj dělá skutečně vzácný model. Ford navíc k propagaci této verze neváhal využít služeb tehdejší hvězdy Formule 1, trojnásobného mistra světa z let 1969, 1971 a 1973 Jackie Stewarta.

Kupé s karoserií v odstínu Sebring Red vlastnil mimo jiné bývalý předseda britského RS klubu Dennis Sellers a šestiválec Essex pod jeho kapotou má na rozdíl původního sériového provedení disponovat výkonem 132 kW (180 k). Očekávaná částka, za níž má být tento Capri vydražen se má pohybovat mezi 45.000 až 50.0000 britských liber (okolo 1.710.000 – 1.900.000 Kč).

Třetím zástupcem klasického kupé v aukci se stane Ford Capri 3.0 S z roku 1978. Tento vůz pochází z prvního roku produkce třetí generace a je zároveň vrcholnou verzí tohoto modelového roku. Třílitrový šestiválec tenkrát nabízel 101 kW (137 k) a umožňoval zvládnutí akcelerace z 0 na 100 km/h ve stejném čase jako u osm let staršího RS2600, ale s výrazně větším cestovním komfortem.

Kupé s netradičním zeleným odstínem karoserie sloužilo jako novinářský vůz a díky tomu se objevilo v řadě dobových časopisů. Magazín Autocar jej měl dokonce zapůjčeno k dlouhodobému testování. V průběhu let se tento Capri dočkal i řady úprav a v současnosti má pod kapotou motor s objemem zvýšeným na 3,2 litru.

Od éry kupé Capri přímo do poloviny osmdesátých let se lze nechat přenést Fordem Escort RS Turbo Series I z roku 1985, jehož přední kola roztáčí přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 97 kW (132 k). Produkce tohoto modelu schopného pokořit 200 km/h byla omezena na 5000 vozů.

Escort v nabídce Silverstone Auctions se pyšní skutečností, že jej po celou dobu jeho existence vlastnil jediný a skutečně pečlivý majitel. Ten s ním do roku 1999 ujel pouze 5568 mil (8961 km), následně byl vůz uložen v garáži se stálou teplotou a kontrolován, aby byl zachován jeho velmi dobrý stav, který nemá daleko k novému vozu.

Podobnou časovou schránkou jako Escort je i třídveřový Ford Sierra Cosworth RS500 z roku 1987, který má najeto pouhých 13.961 mil (22.468 km). Jak napovídá jméno i vzhled bílého bolidu jedná se o jeden z pětiset vozů s vyšší výkonem a upravenou aerodynamikou. Tento konkrétní vůz má v rámci své limitované série výrobní číslo 468.

Řádnou pozornost uměla ve druhé polovině osmdesátých let přitahovat již standardní Sierra RS Cosworth, ale provedení RS500, jehož přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec posílal na zadní kola 165 kW (224 k), bylo něco jako rocková hvězda. Popularitě tohoto modelu odpovídá i skutečnost, že se očekává vydražení za částku mezi 70.000 až 80.000 britských liber (přibližně 2.660.000 – 3.050.000 Kč).

Na popularitu i jízdní výkony třídveřového Sierry RS Cosworth navázalo stejnojmenné provedení s praktičtější čtyřdveřovou karoserií, které bylo v roce 1990 nahrazeno modelem Ford Sierra RS Cosworth 4x4. Ten zůstal věrný karoserii typu sedan označované ve Velké Britanii jako Sapphire a jak napovídá jeho název nabídl spojení pohonné jednotky o výkonu 162 kW (220 k) s pohonem všech čtyř kol.

Sedan nabízený v aukci pochází z roku 1993 a je jedním z posledních exemplářů svého druhu vyrobených v Genku. Navíc se rovněž pyšní velmi dobrým stavem a má najeto jen 20.006 mil (32.196 km). S ohledem na skutečnost, že čtyřdveřové Sierry RS Cosworth nejsou již tak populární jako jejich starší třídveřové příbuzné se počítá s prodejem za částku od 27.000 do 29.0000 britských liber (zhruba 1.030.000 – 1.105.000 Kč).

Posledním a nejmladším zástupcem výkonných modrých oválů v aukci se stane Ford Escort Cosworth Lux z roku 1996. Bílý třídveřový hatchback s nepřehlédnutelným spoilerem na zádi se pro devadesátá léta stal podobnou hvězdou jako Sierra RS Cosworth pro předchozí desetiletí. Svůj lví podíl na tom měla vedle vzhledu i technika vycházející ze starší příbuzné a úspěchy na tratích světových soutěží.

Přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Escortu Cosworth nabízel v sériovém provedení výkon 162 kW (220 k) a rovněž spolupracoval s pohonem všech kol. Tento nejrychlejší Escort jezdil 225 km/h a zrychloval na sto za 6,1 s.

Označení Lux ve jménu vozu mířícího do aukce znamená, že v jeho výbavě jsou mimo jiné elektricky ovládaná okna, vyhřívané čelní sklo, střešní okno a sedadla Recaro. I v případě tohoto Escortu může zájemce počítat s velmi dobrým stavem a jen 7700 ujetými mílemi (12.392 km). Předpokládaná částka, za níž bude vydražen se pohybuje mezi 38.000 až 44.000 britských liber (okolo 1.445.000 – 1.675.000 Kč).

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
8. 11. 2015 21:30
Nejatraktivnější ryché Fordy měla CI5!
Pokud bych si někdy kupoval nějaký klasický Ford, tak model, co měli Profesionálové - buď Capri 3.0 S ve stříbrné či zlaté metalíze, nebo bílý Escort RS2000 (Mk.II) s černou vynilovou střechou! :-) :yes: :yes: :yes: