Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

S odborníkem o bezpečnosti silnic: Zaděláváme si na velký průšvih

Petr Barták Petr Barták 21. 5. 2022 • 22:58
14
Zobrazit náhledy (14)
Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Novela vousatého zákona z roku 1997 si klade za cíl také snížit nehodovost na silnicích. Ovšem parlamentu předložená verze je nedostatečná, říká bezpečnostní auditor pozemních komunikací Jiří Landa.

Kdyby Česko důsledně převzalo evropskou direktivu o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury z roku 2008, mohlo být obětí dopravních nehod v uplynulé dekádě výrazně méně. Zavazovala by nás totiž kontrolovat bezpečnost silnic výrazně více než dosud. Možnost napravit tento stav nyní dává legislativní nástroj EU z roku 2019, který na 14 let starou evropskou směrnici navazuje. Bohužel se zdá, že úředníci na ministerstvu dopravy si zase z evropské direktivy vzali jen to povinné, a problémy zůstanou. To říká expert České silniční společnosti a České komory autorizovaných inženýrů a techniků Jiří Landa, který se po celý profesní život zabývá tím, jak učinit silnice přívětivější k účastníkům provozu.

Co by pomohlo snížit počet nehod v Česku?

Kdybychom už před lety přijali starou směrnici z roku 2008 v plné výši, bylo by obětí nehod méně. Země, které ji implementovaly jako celek, třeba Švédsko či Velká Británie, dosáhly významného snížení dopravních nehod a jejich důsledků. Všechny komunikace zkontrolovaly a začaly problematická místa odstraňovat. Česko proti tomu přešlapuje na místě. Vzalo si pouze povinnou část vztahující se na transevropskou dopravní síť TEN-T, která u nás zahrnuje dálnice a vybrané silnice 1. třídy. Zbytek zcela pomíjí. Kvůli tomu tak byly podle našich statistik počty smrtelných obětí nehod z let 2008 až 2020 zbytečně vyšší až o 3200 osob, vážné zranění by nemělo 14.000 lidí a o 134.000 případů by ubylo lehkých zranění. Celospolečenské škody by byly o 335 miliard korun nižší. Hlavně kvůli vysokému počtu mrtvých je Česko v poslední třetině statistik nehod v Evropě a spíše se dál propadá.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata