TEST Saab 9-3 2,0 LPT Ecopower
Řada 9-3 se světu představila na detroitském autosalonu v roce 1998 jako náhrada dosavadních modelů 900. Popravdě řečeno, však šlo o pouze o důkladný facelift a ne o nový model, se změnou názvu z 900 na 9-3.
K tradiční bezpečnosti, která tvoří pilíř image severské značky, přibyl mimo jiné i atribut úspornosti, nesený moderními turbodiesely.
My jsme měli možnost testovat sedan 9-3 s dvoulitrovým přeplňovaným motorem Ecopower, tedy kombinaci, která se v této řadě prodává v České republice nejlépe. Po testu verze 9-3 Viggen jsme si tak rádi ověřili, jak se liší svezení v běžné cestovní verzi tohoto zajímavého vozu.
Není ale třeba mluvit v superlativech. Část oné výjimečnosti nesou kromě již zmíněného image i netypické prvky, které oddělují Saab i od konkurence ve stejné třídě. Mluvím teď například o celkovém vzhledu vozu, který dává na první pohled najevo svou robustnost a to jak menší zasklenou plochou, tak například masivními sloupky karoserie.
Díky požadavkům na bezpečnost jsou i přední sedadla poněkud více u sebe, o to větší vzdálenost je ale k bočním sklům. Interiér testovaného vozu byl laděn do neutrální šedé barvy, která může na velkých plochách palubní desky působit fádně - je ale samozřejmě možné doobjednat si "dřevěné" obložení. Spínací skříňka vedle páky ruční brzdy a tzv. Night panel (při jízdě v noci se na přístrojové desce zobrazují jen nejdůležitější informace) jsou již u Saabu standardem, potěšil také jednoduše ovladatelný palubní počítač. Prostorem se na předních sedadlech určitě nešetří, výjimkou jsou nízké opěrky hlavy.
Na zadních sedačkách se ovšem svezou pohodlně jen dva cestující, kteří navíc mohou mít problémy s relativně úzkými zadními dveřmi. Méně prostoru vzadu vyvažuje dlouhý zavazadlový prostor o slušném objemu 494 l.
Testované auto bylo velmi dobře zajeto, i tak nás ale přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec přesvědčil o tom, že je spolehlivým partnerem spíše na delší cesty mimo město. Citelný zátah od 2700 otáček jsme v městském provozu využili jen málokdy ale i tak nebylo toto tunu a půl vážící auto v provozu žádnou brzdou. Převodovka je vhodně odstupňována, síla motoru však dává i možnost volby automatické převodovky. V horním pásmu otáček se dá Saab přimět i k velmi rychlému předjíždění, přičemž vnitřní hluk zůstává na přijatelné úrovni. Celkově plavný charakter jízdy doplňuje i měkce naladěné odpružení, které sice umožňuje v zatáčkách relativně velký náklon vozu, ale i větší nerovnosti překonává bez rázů. Brzdy slouží u Saabu velmi spolehlivě i po opakovaném "trápení" a ani mírná nedotáčivost nebrání bezpečné jízdě.
U testovaného vozu jsme s dvoutřetinovým podílem jízdy po Praze dosáhli průměrné spotřeby 9,8 l/100 km. Mimo město jsme ale spotřebu i při svižném tempu udrželi pod osmilitrovou hranicí, což je hodnota, které nedosahují ani mnohá auta nižších tříd s obdobnými motory. Na dlouhé cesty je ostatně Saab stavěn a spotřebu tak můžeme považovat za přijatelnou.
Automobily Saab nebyly nikdy konfekčním zbožím a z hlediska kombinace techniky a bezpečnosti lze snad mluvit i o samostatné třídě. Za více než milion korun získá zájemce v tomto případě vůz, který nejen bezpečně odveze, ale bude reprezentovat i jeho osobitý styl. Příští rok navíc plánuje švédský koncern představení nové platformy 9-3, na které budou stavěny nejen klasické sedany, kabriolety a kupé, ale chystá se i kombi a SUV.