Saab 9-3 Viggen - létající Švéd

Saab 9-3 Viggen - létající Švéd

 
 

Začnu od konce. Když jsem testovacího Viggena předal zpět prodejci, loučil se se mnou slovy: "Tímhle testem jste se stal členem rodiny Saab. Jiné auto už vám nikdy nebude stačit." Jako reklamní věta to není špatné. Horší je, že moc nepřeháněl.

Začnu od konce. Když jsem testovacího Viggena předal zpět prodejci, loučil se se mnou slovy: "Tímhle testem jste se stal členem rodiny Saab. Jiné auto už vám nikdy nebude stačit." Jako reklamní věta to není špatné. Horší je, že moc nepřeháněl.

Saab je totiž i ve Švédsku kategorie sama pro sebe. V České republice už podlehli jeho kouzlu například oba pánové Svěrákové a také Bolek Polívka nedávno vyměnil dva roky starou devítitisícovku za model 9-5...

Viggen vychází z oblíbené řady 9-3 a zvláště v provedení Coupé dává tušit už navenek svůj výrazně sportovní charakter. Pružina všech náprav jsou sníženy o 10 mm a podvozek je také tvrději odladěn. Klasická čelní maska je doplněna agresivně působícími spoilery a ani širokoprofilové pneumatiky na ráfcích z lehké slitiny nepřipouštějí pochybnost - tohle JE rychlé auto.

Už nastupování dovozu je zážitek. Řidiče i spolujezdce uvítá modro-černé kožené čalounění, navržené speciálně pro modely Viggen. Všestranně elektricky nastavitelná sedadla se třemi paměťmi u řidiče pak poskytují dost prostoru i pro nekonfekční postavy. Co ale zaujme nejvíce, je řidičovo "pracoviště". Počínaje vtipně vyřešeným ovládáním směru výdechů klimatizace a konče třeba klimatizovanou schránkou před spolujezdcem. Spínací skříňka je pro Saab tradičně umístěna za řadicí pákou. Je tak, díky masivnímu obložení, daleko méně zranitelná a podařilo se také propojit vytahování klíčku se zámkem převodovky. V praxi to vypadá tak, že po zastavení musíte zařadit zpátečku, jinak klíček nevytáhnete.

Poloha volantu se dá překvapivě měnit jen podélně - ale i tak jsem se svou dvoumetrovou výškou optimální řešení našel. Ve standardní výbavě je elektronicky řízená klimatizace s výdechy i k zadním sedadlům. Vpravo od volantu najde řidič také palubní počítač se standardními funkcemi a integrované rádio s CD přehrávačem. Rádio se dá ovládat také na volantu, přičemž tlačítka Volume slouží i pro změnu hlasitosti případného připojeného mobilního telefonu. Příjemné jsou dvojité sluneční clony. Jedno rameno tak můžete vyklopit na boční okénko, druhé klasicky na čelní sklo. Integrované zrcátko ve clonách je navíc umístěno tak, že v něm nevidíte svůj obličej, ale protilehlé sedadlo vzadu. Tenhle malý detail slouží například ke kontrole dětí bez nutnosti otáčet hlavu.

Samostatnou zmínku si zaslouží "budíky". Rychloměr je totiž dělen asymetricky. Nad hranicí 140km/h se vzdálenosti mezi hodnotami rychlostí zkracují - podle výzkumů automobilky to vede k méně agresivní jízdě ve vysokých rychlostech. Zvláštností je také tlačítko "Night Panel", po jehož stisknutí zhasnou všechny displeje a kontrolky a osvětlena je pouze část rychloměru do 140km/h. Účel je stejný - nerušit řidiče a přesvědčit ho, aby nejezdil tyk rychle... I při funkci "Night Panel se ale může rozsvítit kterákoli varovná kontrolka a samozřejmostí je také nezávislá regulace intenzity osvětlení všech přístrojů. Pro milovníky pocitu síly vozu je také napravo od rychloměru zabudován ukazatel činnosti turbodmychadla.

Na zadních sedadlech je místo pro dvě osoby - nic víc, nic méně. Mezi sedadly je také sklopná opěrka, jejíž tunel může být využit k přepravě dlouhých předmětů. Překvapivě rozměrný je zavazadlový prostor (494 l) s nízko položenou nakládací hranou.

Motor u modelů Viggen je speciálně vyvinutý napříč uložený čtyřválec o výkonu 169kW/5500 ot/min. Sportovní charakter vozu ale určuje především kroutící moment, jehož maximální hodnota 350 Nm začíná už od 2500 otáček a neklesá až po 4000 otáček. Vůz tak má tendenci téměř létat na jakýkoli převodový stupeň. Hluk motoru je přes tyto hodnoty přijatelný, ani v nejvyšších otáčkách nebrání běžné konverzaci.

Požitek z jízdy - to je jeden z důvodů, proč byla uvedena na trh právě řada Viggen. Snížení podvozku a výkonnější motor udělaly ze zástupce devítitrojkové řady auto, které splňuje nároky i toho, kdo by čistě sportovním vozem mohl poškodit svou seriózní image. Motor se nechává ochotně vytáčet a je velmi pružný. Jízda vyššími rychlostmi, ke které toto kupé vyloženě svádí, vyžaduje sice cvik (nezvykle citlivý posilovač řízení), ale po několika desítkách kilometrů je už možno se uvolnit a doslova si užívat. Úzké zatáčky zvládá Viggen bezpečně, pouze v extrémních situacích dává najevo mírnou nedotáčivost. I po půlhodině jízdy brzda-plyn vykazovaly brzdy dostatečnou účinnost. Na dálnici se pak toto relativně krátké auto chová spolehlivě i na nerovnostech a jediné výraznější nebezpečí hrozilo od ostatních řidičů, kteří se na Viggena nemohli vynadívat...

Saab 9-3 Viggen je sportovně laděné Coupé, za kterým se bude ohlížet bez přehánění každý. Sladěním podvozku a motoru vzniklo navíc auto, které i přes svůj výkon zůstává v duch značky navenek i uvnitř střízlivé a seriózní. Výrazný nedostatek jsme při testování opravdu nenašli - pokud se tedy s tímto autem identifikujete, lze ho jen doporučit.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 499 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 499 000 Kč

Výbava testovaného vozu:ABS, EBD, přední a boční dvojité airbagy, aktivní bezp.pásy, aktivní opěrky hlavy, nárazníky v barvě vozu, elektrické ovládání předních oken a vyhřívaných zrcátek, kožené čalounění Viggen, kožené výplně dveří, sportovní sedačky Viggen s el. ovládáním, automatická klimatizace, kožené doplňky, palubní počítač, Audiosystém 6x repro, 160W, ovládání na volantu, příprava pro telefon GSM, příprava pro CD měnič, dělená zadní sedadla s tunelem na lyže, přední mlhovky, automatické zamykání dveří zav. prostoru, spoilery Viggen, 17" disky z lehkých slitin, stěrače a osvětlovače předních světel, centrální zamykání, imobilizér, zámek převodovky, metalický lak,

USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru USA uvalily na Severní Koreu nové sankce, týkají se bank a finančního sektoru

Spojené státy kvůli severokorejskému programu na vývoj…

Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie Platit hypotéku je v Česku výhodnější než nájem, tvrdí studie

Platit hypotéku je v Česku v současné době výhodnější než…

ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku ČEZ rozhodne o prodeji bulharských firem do konce roku

Představenstvo energetické společnosti ČEZ rozhodlo, že…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.7 / 7.2 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 494 / 1475
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 415
Rozměr pneu:215
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4629
b) šířka (mm): 1711
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2605
e) rozchod vpředu (mm): 1452
f) rozchod vzadu (mm): 1442
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1075
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 625 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1330
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Saab 9-3 - nový přírůstek Saab 9-3 - nový přírůstek

Nový Saab 9-3 (devět tři) vychází z řady 900 a je…

NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil

Povědomé tvary a elektrický pohon - sedan a kombi Saab…

 



 
Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Tenhle offroad není zachovalý veterán. V této krásné podobě UAZ slaví 45 let legendární 469

Včera

Legendární vojenský offroad UAZ 469 se stále vyrábí. Od roku 2003 je však nabízen pod označením Hunter.




Blesk.cz

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože našli v Polsku

Vzácný objev po sto letech: Fabergého stříbrné nože…

Měly zmizet po bolševické revoluci, měly být roztaveny s celým vzácným stříbrným jídelním servisem vyrobeným…

 

iSport.cz

Wilander: Federer a Nadal budou dál vládnout, mladí v pěti setech nestačí

Wilander: Federer a Nadal budou dál vládnout, mladí…

Federer, Nadal, Federer, Nadal... To je přehled letošních grandslamových vítězů. A podle Matse Wilandera bude…

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní ultras i fanoušci

Rozbroje v kotli Sparty. Chuligány odsuzují ostatní…

Nejdříve nadávky za hranou slušnosti, pak ostentativní mlčení. Tak radikální fanoušci fotbalové Sparty…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…