Saab 9-3 Viggen - létající Švéd

Saab 9-3 Viggen - létající Švéd

 
 

Začnu od konce. Když jsem testovacího Viggena předal zpět prodejci, loučil se se mnou slovy: "Tímhle testem jste se stal členem rodiny Saab. Jiné auto už vám nikdy nebude stačit." Jako reklamní věta to není špatné. Horší je, že moc nepřeháněl.

Začnu od konce. Když jsem testovacího Viggena předal zpět prodejci, loučil se se mnou slovy: "Tímhle testem jste se stal členem rodiny Saab. Jiné auto už vám nikdy nebude stačit." Jako reklamní věta to není špatné. Horší je, že moc nepřeháněl.

Saab je totiž i ve Švédsku kategorie sama pro sebe. V České republice už podlehli jeho kouzlu například oba pánové Svěrákové a také Bolek Polívka nedávno vyměnil dva roky starou devítitisícovku za model 9-5...

Viggen vychází z oblíbené řady 9-3 a zvláště v provedení Coupé dává tušit už navenek svůj výrazně sportovní charakter. Pružina všech náprav jsou sníženy o 10 mm a podvozek je také tvrději odladěn. Klasická čelní maska je doplněna agresivně působícími spoilery a ani širokoprofilové pneumatiky na ráfcích z lehké slitiny nepřipouštějí pochybnost - tohle JE rychlé auto.

Už nastupování dovozu je zážitek. Řidiče i spolujezdce uvítá modro-černé kožené čalounění, navržené speciálně pro modely Viggen. Všestranně elektricky nastavitelná sedadla se třemi paměťmi u řidiče pak poskytují dost prostoru i pro nekonfekční postavy. Co ale zaujme nejvíce, je řidičovo "pracoviště". Počínaje vtipně vyřešeným ovládáním směru výdechů klimatizace a konče třeba klimatizovanou schránkou před spolujezdcem. Spínací skříňka je pro Saab tradičně umístěna za řadicí pákou. Je tak, díky masivnímu obložení, daleko méně zranitelná a podařilo se také propojit vytahování klíčku se zámkem převodovky. V praxi to vypadá tak, že po zastavení musíte zařadit zpátečku, jinak klíček nevytáhnete.

Poloha volantu se dá překvapivě měnit jen podélně - ale i tak jsem se svou dvoumetrovou výškou optimální řešení našel. Ve standardní výbavě je elektronicky řízená klimatizace s výdechy i k zadním sedadlům. Vpravo od volantu najde řidič také palubní počítač se standardními funkcemi a integrované rádio s CD přehrávačem. Rádio se dá ovládat také na volantu, přičemž tlačítka Volume slouží i pro změnu hlasitosti případného připojeného mobilního telefonu. Příjemné jsou dvojité sluneční clony. Jedno rameno tak můžete vyklopit na boční okénko, druhé klasicky na čelní sklo. Integrované zrcátko ve clonách je navíc umístěno tak, že v něm nevidíte svůj obličej, ale protilehlé sedadlo vzadu. Tenhle malý detail slouží například ke kontrole dětí bez nutnosti otáčet hlavu.

Samostatnou zmínku si zaslouží "budíky". Rychloměr je totiž dělen asymetricky. Nad hranicí 140km/h se vzdálenosti mezi hodnotami rychlostí zkracují - podle výzkumů automobilky to vede k méně agresivní jízdě ve vysokých rychlostech. Zvláštností je také tlačítko "Night Panel", po jehož stisknutí zhasnou všechny displeje a kontrolky a osvětlena je pouze část rychloměru do 140km/h. Účel je stejný - nerušit řidiče a přesvědčit ho, aby nejezdil tyk rychle... I při funkci "Night Panel se ale může rozsvítit kterákoli varovná kontrolka a samozřejmostí je také nezávislá regulace intenzity osvětlení všech přístrojů. Pro milovníky pocitu síly vozu je také napravo od rychloměru zabudován ukazatel činnosti turbodmychadla.

Na zadních sedadlech je místo pro dvě osoby - nic víc, nic méně. Mezi sedadly je také sklopná opěrka, jejíž tunel může být využit k přepravě dlouhých předmětů. Překvapivě rozměrný je zavazadlový prostor (494 l) s nízko položenou nakládací hranou.

Motor u modelů Viggen je speciálně vyvinutý napříč uložený čtyřválec o výkonu 169kW/5500 ot/min. Sportovní charakter vozu ale určuje především kroutící moment, jehož maximální hodnota 350 Nm začíná už od 2500 otáček a neklesá až po 4000 otáček. Vůz tak má tendenci téměř létat na jakýkoli převodový stupeň. Hluk motoru je přes tyto hodnoty přijatelný, ani v nejvyšších otáčkách nebrání běžné konverzaci.

Požitek z jízdy - to je jeden z důvodů, proč byla uvedena na trh právě řada Viggen. Snížení podvozku a výkonnější motor udělaly ze zástupce devítitrojkové řady auto, které splňuje nároky i toho, kdo by čistě sportovním vozem mohl poškodit svou seriózní image. Motor se nechává ochotně vytáčet a je velmi pružný. Jízda vyššími rychlostmi, ke které toto kupé vyloženě svádí, vyžaduje sice cvik (nezvykle citlivý posilovač řízení), ale po několika desítkách kilometrů je už možno se uvolnit a doslova si užívat. Úzké zatáčky zvládá Viggen bezpečně, pouze v extrémních situacích dává najevo mírnou nedotáčivost. I po půlhodině jízdy brzda-plyn vykazovaly brzdy dostatečnou účinnost. Na dálnici se pak toto relativně krátké auto chová spolehlivě i na nerovnostech a jediné výraznější nebezpečí hrozilo od ostatních řidičů, kteří se na Viggena nemohli vynadívat...

Saab 9-3 Viggen je sportovně laděné Coupé, za kterým se bude ohlížet bez přehánění každý. Sladěním podvozku a motoru vzniklo navíc auto, které i přes svůj výkon zůstává v duch značky navenek i uvnitř střízlivé a seriózní. Výrazný nedostatek jsme při testování opravdu nenašli - pokud se tedy s tímto autem identifikujete, lze ho jen doporučit.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 1 499 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 499 000 Kč

Výbava testovaného vozu:ABS, EBD, přední a boční dvojité airbagy, aktivní bezp.pásy, aktivní opěrky hlavy, nárazníky v barvě vozu, elektrické ovládání předních oken a vyhřívaných zrcátek, kožené čalounění Viggen, kožené výplně dveří, sportovní sedačky Viggen s el. ovládáním, automatická klimatizace, kožené doplňky, palubní počítač, Audiosystém 6x repro, 160W, ovládání na volantu, příprava pro telefon GSM, příprava pro CD měnič, dělená zadní sedadla s tunelem na lyže, přední mlhovky, automatické zamykání dveří zav. prostoru, spoilery Viggen, 17" disky z lehkých slitin, stěrače a osvětlovače předních světel, centrální zamykání, imobilizér, zámek převodovky, metalický lak,

Šéfdesignér o Škodě Kodiaq: Vždyť by to byla nuda, kdyby byl každý hned nadšený Šéfdesignér o Škodě Kodiaq: Vždyť by to byla nuda, kdyby byl každý hned nadšený

Na stánku Škodovky, kterému samozřejmě vévodí SUV Kodiaq,…

Zeman na Rhodu: Islamisté vytvořili Zeman na Rhodu: Islamisté vytvořili "anticivilizaci", jsou jako kanibalové

Český prezident Miloš Zeman dnes označil takzvaný…

Moskva obnoví privatizaci ropné firmy Bašněfť, prodá i pětinu gigantu Rosněfť Moskva obnoví privatizaci ropné firmy Bašněfť, prodá i pětinu gigantu Rosněfť

Rusko se rozhodlo znovu zahájit privatizaci středně velké…

Merkelová: Brexit je varovný výstřel, EU musí být v očích občanů úspěšnější Merkelová: Brexit je varovný výstřel, EU musí být v očích občanů úspěšnější

Britské rozhodnutí opustit Evropskou unii je varování pro…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 169 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 13.7 / 7.2 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 494 / 1475
Objem nádrže (l):68
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 415
Rozměr pneu:215
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4629
b) šířka (mm): 1711
c) výška (mm): 1428
d) rozvor (mm): 2605
e) rozchod vpředu (mm): 1452
f) rozchod vzadu (mm): 1442
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1075
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 625 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1330
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Saab 9-3 - nový přírůstek Saab 9-3 - nový přírůstek

Nový Saab 9-3 (devět tři) vychází z řady 900 a je…

NEVS připravuje čtyři nové modely. Jméno Saab ani logo ale neponesou NEVS připravuje čtyři nové modely. Jméno Saab ani logo ale neponesou

Číňany koupené torzo automobilky Saab se nadechuje k…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Písničkář Jan Nedvěd: Proč s ním jeho Pavlínka nechce nikam chodit?

Písničkář Jan Nedvěd: Proč s ním jeho Pavlínka…

Jan Nedvěd (70) s Pavlínkou (34) žije už přes deset let. A oba si skvěle rozumí. Pavlínka s ním už však nechce…

Dělej, Bille, pojď už! Obama naháněl Clintona do letadla, pobavil internet

Dělej, Bille, pojď už! Obama naháněl Clintona do…

Prezident Spojených států amerických na nikoho nečeká! Tedy zjevně pokud nejde o dalšího amerického prezidenta.…

 

iSport.cz

Kometa přišla o tři body v poslední minutě. Podělali jsme to, věděl Němec

Kometa přišla o tři body v poslední minutě. Podělali…

Dvakrát prohrávali hokejisté Komety Brno v Pardubicích, přesto ve třetí třetině všechno spělo k jejich výhře.…

Překvapivá čísla. Courtois je nejhorší brankář v Premier League

Překvapivá čísla. Courtois je nejhorší brankář v…

Po působivém startu zažila Chelsea v Premier League pořádný pád. Značnou měrou k tomu přispěly výkony celé…

 

Reflex.cz

Pokud jste z Aleppa, všechno je teď pro vás lepší než Asad

Pokud jste z Aleppa, všechno je teď pro vás lepší než Asad

Co se vlastně děje v Sýrii? Není to jedna válka, ale několik válek. Proto ani nemůže existovat jedno mírové…

Čekání na Luka Cage: Nejvíc vyhlížená filmová událost týdne nebude v kinech, ale na Netflixu

Čekání na Luka Cage: Nejvíc vyhlížená filmová…

Hranicí zábavy v českých kinech je tento týden originalita. Překvapivost. Jestli chcete vidět něco, co jste…