Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 906 Turbo je klasická devítistovka s šesti koly: A ke všemu je to ještě kombík!

Tomáš Dusil
Diskuze (1)
Automobily se šesti koly nebo také se třemi nápravami jsou téměř výhradně doménou těžkých užitkových vozidel, případně tahačů. Že ale muže být i třínápravové osobní auto, dokazuje tenhle Saab.

První generace Saabu 900 se vyráběla s dílčími inovacemi v letech 1978 až 1994. Technicky vůz vycházel z předchozí řady 99, což mimo jiné dokládá i identická koncepce. Motor je tady uložen v přídi podélně nad nápravou a převodovka našla své místo pod ním. Přenos síly z motoru na ni je řešen mimo jiné také krátkým řetězem.

První Saab 900 nabízel sice rozličné karosářské verze, od pětidveřového liftbacku přes třídveřový liftback a čtyřdveřový sedan, až po kabriolet, avšak praktickou variantu kombi byste hledali marně.

Od designera Saabu

Stejně jako Saab nikdy oficiálně nenabízel řadu 900 (to platí i o druhé generaci) v karosářské verzi kombi, samozřejmě neprodával ani variantu se šesti koly. Z toho je jasné, že šestikolový Saab 906 Turbo není dílem mateřské automobilky, i když, jak se to vezme.

Za popisovaným a rozhodně velmi neobvyklým saabem stojí Leif Mellberg, muž, který byl u Saabu odpovědný hned za několik konceptů aut. Za všechny zmíníme Saab EV1 prototype, Saab 900 Speedster či Saab Gullwing.

Saab 906 Mellberg postavil v roce 1984 a co jej k tomu vedlo, není tak úplně jasné. Co naopak jisté je, že se jedná nejen o nejdelší Saab 900, ale zároveň i nejdelší Saab vůbec. S délkou 5300 mm překonává i druhou generaci Saabu 9-5 z roku 2010.

Výchozí model 900, přesněji sedan ve výbavě GLS z roku 1981, který posloužil Mellbergovi coby základ pro stavbu 906, překonává šestikolka na délku o 600 mm.

Celé prodloužení auta bylo realizováno v zadní části. Základní rozvor náprav, v tomto případě vzdálenost přední nápravy od prostřední, zůstal zachován. V zásadě se tak výrazně prodloužil zadní převis, v němž přibyla další zadní náprava.

Je libo chlazené pivo?

V nezvyklém automobilu Saab 906 se nacházel nejen obří prostor vzadu, řekněme coby zavazadelník, ale také zajímavé prvky výbavy. Ty reflektovaly možnosti příslušenství poloviny 80. let. Na palubě vozu proto nechyběl televizní přijímač, palubní počítač udávající řidiči celou řadu provozních hodnot či antiradar.

Hrabal jen předními

Zatímco karoserie stejně jako počet kol a náprav budil v případě Saabu 906 údiv, technika vozu, rozuměj mechanika, nebyla ničím výjimečná. V podstatě kopírovala běžnou řadu 900, v tomto případě Turbo.

Auto tak mělo poháněná přední kola a pohonnou jednotkou byl čtyřválec s turbodmychadlem o výkonu 106,5 kW, jimiž disponovala v té době vyráběná sériová devítistovka turbo.

A kde je Saabu 906 Turbo konec? Překvapivě není v žádném muzeu, ba ani nezdobí garáž některého z movitých sběratelů klasických aut či kuriozit. Dle dostupných zdrojů pokojně odpočívá na vrakovišti ve švédském městě Varberg. A sice trochu jako sendvič spolu s VW Polo a Fordem Escort, oba z 80. let. Trochu nedůstojný konec pro takový stroj, jakým byl Saab 906 Turbo.

Foto: Saabplanet

Tomáš Dusil
Diskuze (1)

Doporučujeme

8. 9. 2018 09:20
Najdlhsi saab?
Asi nie. 9000 bol v par kusoch vyrobeny ako 6 dverova limo, presnu dlzku neviem, ale cez 5,3 metra to bolo isto. A oficialny bol isto viac nez tato garazova zruda.