Saab se nevzdává, plánuje tři nové crossovery. Dočkáme se?
National Electric Vehicle Sweden, který po bankrotu koupil část Saabu, stále vyvíjí elektromobil na bázi poslední generace modelu 9-3, původně z roku 2002. Prezident společnosti Mattias Bergman na konferenci Stora Bildagen ve Stockholmu popsal chystaný model jako „nový a vylepšený“, ale určitě bude vycházet z již dost letitého předchůdce. Čínští investoři sice finanční prostředky mají, ale ty využijí jinak.. Jak vyplývá z rozhovoru Bergmana s Håkanem Matsonem, redaktorem deníku Dagens Industri, který zveřejnil Saab Blog, NEVS uzavřel dohodu o spolupráci s Dongfeng Motors a vstoupily do něj společnosti Teamsum a SRIT.
Elektrická devět-trojka by se měla objevit v roce 2017, konkrétně nejpozději do léta. První vozidlo na platformě Phoenix, taktéž se „zeleným pohonem“, se objeví o rok později. Bergmann prozradil, že se jedná o „aktivní a všestranný“ fastback střední velikosti a v plánu jsou i další tři crossovery, od malého do města po velký rodinný. Všechny bude pohánět elektřina, zážehových motorů se nedočkáme. Prezident odhalil při svém projevu také jejich skici. Docela odvážné vize, ne?
Elektromobily mají bohužel zatím pouze omezený dojezd, takže rodinné využití na delší cesty je v tuto chvíli sporné. Ale Říše středu tento alternativní pohon v současnosti protežuje. Znečištění ovzduší zde je katastrofální, bohužel drtivá většina elektrické energie vzniká v uhelných elektrárnách a stavějí se další, aby uživily vzrůstající spotřebu. Otázkou také je, co udělá s celosvětovým odbytem elektromobilů aféra Dieselgate Volkswagenu, alternativní pohony mohou naftu nahradit. V budoucnu, zatím jejich ceny snižují uměle vládní dotace. Každý výrobce ale doufá v obrat a NEVS je jedním z nich.
Produkce bude probíhat jak ve švédském Trollhättanu, tak i čínském Tchien-ťinu. Tamní továrna již stojí a zvládne až 200 tisíc aut, byla otevřena koncem června. Původní švédský závod má roční kapacitu 180 tisíc vozů, ale tyto počty se určitě nepodaří naplnit, Bergman odhaduje směle maximálně dvě třetiny. Karoserie vzniknou vždy v domovské zemi Saabu. Počítá se zatím pouze s trhy obou zemí, návrat do Severní Ameriky, kde elektromobily zažívaly boom už jednou, na začátku 20. století, je spíše zbožným přáním. NEVS navázal spolupráci s THT (Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area) a Státním výzkumným ústavem informačních technologií v Pekingu. Počet zaměstnanců NEVS dosáhne na začátku příštího roku šesti stovek a každý další rok přibude zhruba padesátka. Zcela dořešena není logistika.
Dostáváme se ale ještě k jednomu závažnému problému. Vlastně ani není jasné, jakou značku novinky za dva, respektive tři roky ponesou. NEVS nemá práva na logo Saabu, čtyři slavná písmena mu byla propůjčena. A jednání o prodloužení smlouvy se Saab AB stále probíhají... Vlastník části slavného výrobce spolupracuje i s tureckou vládou, respektive tamním ministerstvem vědy a techniky na vývoji „národního vozu“ na stávající platformě modelu 9-3. Potrvá zřejmě ještě pět let, elektrický pohon pro něj je ve stadiu úvah a značku Saab určitě mít nebude. Pětaosmdesát procent dílů si Turci mají vyrábět sami.