Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab se nevzdává, plánuje tři nové crossovery. Dočkáme se?

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 14. 12. 2015
14
6
Zobrazit náhledy (14)
Saab Saab Saab Saab Saab Saab Saab Saab Saab
Saab se už nezmítá ve finančních problémech, získal nové investory a úvěry od bank, plány do budoucnosti má tudíž smělé. Vzkříšenou řadu 9-3 by měly doplnit dva nové crossovery.

National Electric Vehicle Sweden, který po bankrotu koupil část Saabu, stále vyvíjí elektromobil na bázi poslední generace modelu 9-3, původně z roku 2002. Prezident společnosti Mattias Bergman na konferenci Stora Bildagen ve Stockholmu popsal chystaný model jako „nový a vylepšený“, ale určitě bude vycházet z již dost letitého předchůdce. Čínští investoři sice finanční prostředky mají, ale ty využijí jinak.. Jak vyplývá z rozhovoru Bergmana s Håkanem Matsonem, redaktorem deníku Dagens Industri, který zveřejnil Saab Blog, NEVS uzavřel dohodu o spolupráci s Dongfeng Motors a vstoupily do něj společnosti Teamsum a SRIT.

Elektrická devět-trojka by se měla objevit v roce 2017, konkrétně nejpozději do léta. První vozidlo na platformě Phoenix, taktéž se „zeleným pohonem“, se objeví o rok později. Bergmann prozradil, že se jedná o „aktivní a všestranný“ fastback střední velikosti a v plánu jsou i další tři crossovery, od malého do města po velký rodinný. Všechny bude pohánět elektřina, zážehových motorů se nedočkáme. Prezident odhalil při svém projevu také jejich skici. Docela odvážné vize, ne?

Elektromobily mají bohužel zatím pouze omezený dojezd, takže rodinné využití na delší cesty je v tuto chvíli sporné. Ale Říše středu tento alternativní pohon v současnosti protežuje. Znečištění ovzduší zde je katastrofální, bohužel drtivá většina elektrické energie vzniká v uhelných elektrárnách a stavějí se další, aby uživily vzrůstající spotřebu. Otázkou také je, co udělá s celosvětovým odbytem elektromobilů aféra Dieselgate Volkswagenu, alternativní pohony mohou naftu nahradit. V budoucnu, zatím jejich ceny snižují uměle vládní dotace. Každý výrobce ale doufá v obrat a NEVS je jedním z nich.

Produkce bude probíhat jak ve švédském Trollhättanu, tak i čínském Tchien-ťinu. Tamní továrna již stojí a zvládne až 200 tisíc aut, byla otevřena koncem června. Původní švédský závod má roční kapacitu 180 tisíc vozů, ale tyto počty se určitě nepodaří naplnit, Bergman odhaduje směle maximálně dvě třetiny. Karoserie vzniknou vždy v domovské zemi Saabu. Počítá se zatím pouze s trhy obou zemí, návrat do Severní Ameriky, kde elektromobily zažívaly boom už jednou, na začátku 20. století, je spíše zbožným přáním. NEVS navázal spolupráci s THT (Tianjin Binhai Hi-tech Industrial Development Area) a Státním výzkumným ústavem informačních technologií v Pekingu. Počet zaměstnanců NEVS dosáhne na začátku příštího roku šesti stovek a každý další rok přibude zhruba padesátka. Zcela dořešena není logistika.

Dostáváme se ale ještě k jednomu závažnému problému. Vlastně ani není jasné, jakou značku novinky za dva, respektive tři roky ponesou. NEVS nemá práva na logo Saabu, čtyři slavná písmena mu byla propůjčena. A jednání o prodloužení smlouvy se Saab AB stále probíhají... Vlastník části slavného výrobce spolupracuje i s tureckou vládou, respektive tamním ministerstvem vědy a techniky na vývoji „národního vozu“ na stávající platformě modelu 9-3. Potrvá zřejmě ještě pět let, elektrický pohon pro něj je ve stadiu úvah a značku Saab určitě mít nebude. Pětaosmdesát procent dílů si Turci mají vyrábět sami.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - petr164
Hrobař GM
| 14. 12. 2015
Ukořistit na sladké sliby, vysát technologie a nehmotný majetek a pak odhodit - to je výsledek odkoupení Saabu GM před lety. Wallenbergové asi nejsou vlastenci... Jinak plány NEVSu dávají smysl, čas pracuje pro elektromobily, protože s ropou a celou ropnou infrastrukturou je to nahnuté. Koncepty vypadají designérsky zcela jasně saabské a přitom svěží a moderní. Takže držím palec.
Avatar - Individualita
Saab by měl být odkoupen FCA
| 14. 12. 2015
To abychom měli vždy všechny pohádky pěkně pohromadě v jednom článku >:D
Avatar - 3_diamanty
Vánoce
| 14. 12. 2015
to si vystihol ... v podstate hodne smutny clanok... keby bolo keby.... a podobne pohadky... tiez nemusim... som realista ... ono saabu je ozaj skoda... lebo ten mi vo svete aut vazne chyba... ;-\
Avatar - 3_diamanty
uz mi to zacina
| 14. 12. 2015
pripominat alfu.... nic v zlom.. ked uvidim az vtedy uverim.... zatial su to len pohadky .. cas vianoc sa blizi.... a saab sa nam asi chce pripomenut aj tymto sposobom ked uz inak mu to nejde ;-\ ...

inak 9-5ka aero bola kedysi koncom 90 rokov best kara vo svojej triede... to bola vazne kultova masinka... a saab bol vtedy ozaj pojem medzi autami ..... velka skoda ze takto dopadol.. dnes mohol porazat aj volvo...
K smíchu
| 14. 12. 2015
I kdyby se z těchto fantasmagorií splnila polovina, tak by to byl zázrak. Ten by ovšem měl šanci jen pokud by ty auta poháněl pořádný spalovací motor, a ne absurdní elektropohon... :-O

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku