Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Samsung SSC-1: Toto měl být první korejský sporťák s motorem uprostřed

Tomáš Dusil
Diskuze (3)
V roce 1997 předvedla tehdy tříletá korejská automobilka Renault Samsung Motors koncept velmi zajímavě řešeného sportovního vozu SSC-1.

V deváté dekádě dvacátého století začaly korejské automobilky výrazně expandovat na světové trhy. Hlavně však masivně přecházely od výroby pouhých japonských či evropských licencí (Mazda, Mitsubishi, Opel) ke tvorbě vlastních konstrukcí osobních automobilů. Přesto mnohé z nich stále v lecčems připomínaly své původní vzory (třeba Daewoo Nexia byl stále v základu Opel Kadett E).

A zatímco na trhu s masovými osobními automobily se Korejci v té době již docela uchytili, takže směle konkurovali japonským a evropským výrobcům, v kategorii sportovních aut stále ne a ne prorazit. Kreace, jakými bylo třeba Hyundai Scoupe, mohly sotva soupeřit s auty, jakými byly Honda CRX, Mazda MX-3, Opel Calibra či VW Corrado. Od roku 1996 vyráběné Hyundai Coupe, coby jediné korejské auto se sportovními ambicemi, bylo sice jízdně mnohem lepší, když se na jeho podvozku podíleli inženýři firmy Porsche, avšak třeba po vzhledové stránce to stále nebylo ono.

Kia byla první

První impulz k vývoji sportovního konceptu Samsung SSC-1 přišel od konkurenční firmy Kia Motors. Ta v roce 1996 zakoupila licenci na výrobu Lotusu Elan M100, který britská firma produkovala v letech 1989 až 1992 a pak ještě v roce 1994. Vzhled Lotusu Korejci mírně upravili, použili vlastní motory a nový korejský sporťák byl na světě. Ač jezdil údajně úžasně, stále měl přední pohon a motory vpředu napříč. V té době dokonce Samsung uvažoval o koupi automobilky Kia Motors, avšak z fůze nakonec sešlo.

Byl to Lee Kun-hee, někdejší šéf Samsungu, který se rozhodl podpořit projekt prvního korejského automobilu s motorem uprostřed a pohonem zadních kol. K celé věci však Samsung přistupoval velmi opatrně, takže v první fázi se měla představit pouze studie. Nový ryzí sportovní vůz Samsung SSC-1 byl hvězdou první velikosti mezinárodního autosalonu v Soulu v roce 1997.

Svítilny z 300 ZX!

Označení konceptu sporťáku Samsungu SSC-1 znamenalo „Samsung Sports Car -1“. Vzhledově se koncept podobal francouzskému vozu Venturi Atlantique, na což samozřejmě někdejší odborný tisk upozorňoval. Přesto musíme práci tvůrců ocenit, neboť Samsung SSC-1 je dodnes pěkným autem, byť s designem poplatným devadesátým létům.

Přední pevné světlomety údajně tvůrci převzali z Nissanu 300 ZX Z32 z roku 1989. Díky tomu se obešli bez výklopných světlometů, které ve druhé polovině 90. let již začínaly pomalu ale jistě ustupovat do pozadí, zejména z bezpečnostních důvodů. Karoserie vozu se spoléhala na krycí panely z kompozitu.

Také technika vozu se v základních rysech podobala Venturi Atlantique, a to zejména pohonem. Tím byl v tomto případě motor 2,5 V6 rovněž z produkce Nissanu. Tento motor v té době poháněl první sériový vůz Samsung SM5 sedan. I francouzské Venturi totiž poháněl šestiválec, pochopitelně ale jiný, a sice PRV (Peugeot Renault Volvo).

Prototyp SSC-1 dostal pětistupňovou manuální převodovku, lichoběžníkové zavěšení předních a zadních kol a dále kotoučové brzdy od italské firmy Brembo, které technici vměstnali do 17palcových kol z lehké slitiny.

Kabina vozu se nesla v duchu anatomických sedadel od Recara, volant dodala firma Momo a výstroj interiéru pro změnu Nissan, či přesněji Infiniti. Z druhého jmenovaného pocházel infotainment „Multi AV“.

Kolik jich vlastně vzniklo?

Vůz SSC-1 zůstal navždy pouze konceptem. Důvody byly finanční, ale jistě za nimi stál také trh se sportovními vozy, který začal ve druhé polovině 90. let upadat. Zajímavé je, že původní prezentované auto v roce 1996 bylo stříbrné a údajně se s ním v roce 2001 jezdilo v blízkosti muzea Samsung Transportation Museum. Jenže z něj pocházejí fotografie žlutého vozu pořízené v roce 2002 a teď babo raď. Auta jsou tedy vyfocena dvě, avšak internetové zdroje uvádějí, že SSC-1 vznikl v jediném exempláři. Když už nic, tak stříbrné auto je vybaveno odlišnými koly než žluté. Nebo že by jen došlo k přelakování a výměně disků? Kdo ví...

Foto: carroscoreanos.blogspot.com

Tomáš Dusil
Diskuze (3)
5. 10. 2018 22:10
Propadák
Po designové stránce opravdu propadák, alespoň pro mě.
Avatar - Stejsn
28. 8. 2018 13:20
Z hodně úhlů vypadá
jako zmenšený Jag XJ220, kor v té stříbrné barvě.
28. 8. 2018 07:35
Kto vas ucil ratat?
90. roky = deviata dekada? Omg.