Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania: 100 let hasičských vozidel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
V době, kdy Scania vyrobila své první hasičské vozidlo, používala většina tehdejších hasičských sborů vozy tažené koňmi a ruční pumpy.

V roce 1891 byla založena továrna na výrobu železničních vagonů v Södertälje. Název společnosti byl Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje (Továrna na vagony v Södertälje), zkráceně Vabis. Společnost brzy začala vyvíjet a vyrábět i osobní automobily a nákladní vozidla.

V roce 1900 byla založena společnost Maskinfabriksaktiebolaget Scania v Malmö, největším městě jižní švédské oblasti Skåne. Ta se věnovala výrobě jízdních kol a brzy zahájila výrobu osobních i nákladních automobilů. V roce 1902 společnost vyrobila první nákladní vozidlo.

Společnosti Scania a Vabis se sloučily v roce 1911, aby lépe odolávaly zvyšující se konkurenci v Evropě. Byl vyroben první autobus a výroba osobních automobilů, nákladních vozidel a autobusů nadále pokračovala v Malmö i Södertälje.

Rok 1912 přinesl model Scania-Vabis DLa Speciál a první vůz tohoto typu koupil hasičský sbor v Norrköpingu. První motorizovaný stroj v jejich službách se jim natolik, osvědčil, že si za tři roky objednali další vozidlo, v jehož výbavě byl 24 metrů dlouhý žebřík.

Scania-Vabis vyrobila v roce 1919 inovativní model T-1, který je považován za první hasičské vozidlo s pohonem čtyř kol na světě. Model T-1 si koupil i hasičský sbor v Södertälje a používal ho během následujících 25 let.

V roce 1939 vyrobila Scania-Vabis model s označením 33516, který si kromě jiných zájemců opatřil i hasičský sbor ve městě Eskilstuna s cílem obnovit svůj vozový park vozidly se skládacím žebříkem. Jedno z vozidel s nástavbou vyrobenou společností Magirus z Ulmu a s 30-metrovým žebříkem se používalo ještě v roce 1959.

Dalším speciálním vozem byl model L64 z roku 1951. Jedno z těchto rychlých vozidel s benzinovým motorem převzaly společně město Sandvik a stejnojmenné železárny. Vozidlo se rychle stalo populárním a objednala si jej řada dalších hasičských sborů.

V roce 1968 došlo ke změně názvu společnosti a od té doby nesou nákladní vozidla značku Scania. Rok 1980 přinesl spuštění výroby modelu LB81. Toto nákladní vozidlo s nízkou nástavbou, automatickou převodovkou a skládacím žebříkem Metz dodnes slouží v mnoha švédských městech.

I po 100 letech od uvedení prvního hasičského vozidla na trh je Scania pro hasičské a záchranářské jednotky oblíbenou volbou. Díky ergonomickým vylepšením v kabině posádky se Scania za posledních 25 let stala pro své uživatele mnohem pohodlnějším pracovištěm.

Nejčastějším základem pro hasičské speciály jsou u značky Scania v současnosti vozidla řady P. Díky širokému sortimentu součástek vyráběných v modulárním programu Scanie si mohou výrobci nástaveb, jakož i provozovatelé sestavit specifikaci vozidla přesně podle požadavků zákazníka.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)