Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a hydrogenovaný rostlinný olej

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Scania v souladu se svou filozofií, že všechny alternativní zdroje energie by měly být přinejmenším vyzkoušeny, zaměřila svou pozornost na hydrogenovaný rostlinný olej.

Scania se pustila do vývoje, na jehož konci má být možný provoz nákladních vozidel a autobusů s motory Euro 5 a vybranými pohonnými jednotkami Euro 6 na obnovitelné palivo nesoucí název hydrogenovaný rostlinný olej (HVO).

Z chemického hlediska je HVO téměř identické s konvenční motorovou naftou, ale při spalování je možné dosáhnout snížení emisí CO2 o 85 procent. Jen náklady na pohonné hmoty jsou o něco vyšší než u běžné motorové nafty, zatímco požadované servisní intervaly motorů zůstávají stejné.

Prvním krokem Scanie bylo schválení paliva HVO pro nákladní vozidla a autobusy s motory Euro 5. U vozidel Euro 6 pak v tuto chvíli probíhají provozní testy, do kterých se zapojilo několik švédských dopravců.

Mezi ně patří společnost Renova zabývající se likvidací a recyklací odpadů a Gotene Kyltransporter, s 80 kamiony patřící ke špičce švédského trhu v chladírenské přepravě. Třetí společností účastnící se projektu je Kaj Inrikes známá především svými výkony pro Ikea Sweden.

Jonas Nordh, ředitel společnosti Scania pro Skandinávii uvedl, že zejména od velkých dopravních společností zaznamenal velký zájem o účast v praktickém testu paliva HVO.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)