Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania Citywide: Nová rodina autobusů

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 1. 11. 2011 • 06:57
26
1
Zobrazit náhledy (26)
Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania Scania
Letošní veletrh Busworld se stal místem představení nové řady nízkopodlažních a nízkonástupních autobusů Scania Citywide pro městský a příměstský provoz.

Strategie Scanie spočívá v poskytování kompletní nabídky autobusů a autokarů v každém

segmentu a proto pokračuje v rozšiřování své nabídky. Modelová řada Citywide je nejnovějším přírůstek do rodiny autobusů a autokarů švédské značky.

Scania Citywide je řadou městských a příměstských autobusů tvořenou několika různými

nízkopodlažními (LF) a nízkonástupními (LE) konfiguracemi, které zahrnují dvounápravové i

třínápravové typy včetně kloubových.

Design

Nová modelová řada má díky svému vzhledu vynikat v hustém městském provozu a zároveň se držet současné designové linie spojující všechny nové autobusy a autokary Scania. Linie přídě a podélných postranních částí mají vyvolávat dojem stability a nízko položeného těžiště.

Přední partie autobusů řady Citywide zaujmou provedením střední částí mezi nárazníkem a hlavními světlomety v černé barvě. Na zádi patří k nejvýraznějším prvkům lichoběžníkový tvar zadního okna a koncové svítilny tvořené LED.

Jednodílné lepené přední sklo má řidiči poskytovat neomezený výhled. Vnější zpětné zrcátko na straně řidiče je umístěno blíže spodní linii okna a tudíž blíže řidiči, což mu poskytuje větší zorný úhel. Zrcátko na straně chodníku je situováno u horní linie okna, aby nemohlo ohrozit cestující na zastávkách.

Tvar hlavních světlometů je inspirován řadou Touring. Zvláštní pozornost byla věnována integraci všech osvětlovacích funkcí včetně denního svícení, směrových svítilen i obrysových využívajících LED. Tlumené a dálkové osvětlení využívá standardně halogenové žárovky, na objednávku mohou být nahrazeny LED.

Cestující

V prostoru pro cestující jsou použity světlejší barvy, které byly zvoleny pro vytvoření atmosféry vyváženého a prostorného prostředí. Nízkopodlažní typy jsou koncipovány s rovnou podlahou a nají nabízet dostatek prostoru pro invalidní vozíky, dětské kočárky i stojící cestující. V nízkonástupních verzích jsou sedadla orientována ve směru jízdy pro co největší pohodlí cestujících na delších linkách. Všechny prostory a použité materiály mají být snadno čistitelné.

Řidič

Pracoviště řidiče je barevně odděleno od prostoru řidiče a při jeho vývoji byl jedním z hlavních cílů dosažení co nejlepší ergonomie. Sedadlo řidiče má být i díky většímu rozsahu podélného posunu pohodlné i pro vyšší řidiče. Samozřejmostí je i možnost nastavení jeho výšky. Volant je nastavitelný v rozsahu sklonu 20 stupňů a výšky 85 mm se vzduchotlakovým zamykáním mechanismu. Navíc může být volant vyklopen do vodorovné polohy pro snazší přístup k sedadlu řidiče.

Dvě páčky na sloupku řízení zůstávají vůči volantu vždy ve stejné poloze a to usnadňuje manipulaci s nimi. Páčka na levé straně ovládá směrová světla, osvětlení vozidla a stírače s ostřikovači. Pravá páčka slouží k řazení (se Scania Opticruise) a aktivaci Scania Retarder. Ovládací tlačítka instalovaná na přístrojovém panelu jsou používána k ovládání samočinné převodovky ZF. Na zakázku nabízí Scania také nastavitelný přístrojový panel.

Pro zvýšení bezpečnosti i pohodlí řidiče jsou použity zavěšené pedály. Přepážka za řidičem je neprůhledná a protažená až ke stopu. Za příplatek je k dispozici rozmrazování a elektrické vyhřívání čelního skla. Výstupy standardní soustavy vytápění a větrání jsou namířeny na postranní okna a k podlaze.

Karoserie

Všechny panely opláštění skeletu karoserie Scania Citywide jsou z hliníkové slitiny, což přispívá především k snížení hmotnosti a zvýšení pevnosti. Tvar těchto komponentů je navržen tak, aby bylo snadné je opravit nebo vyměnit. Lehká slitina je kromě toho snadno recyklovatelná a může proto být používána opakovaně bez újmy na kvalitě materiálu.

Montážní prvky nosné struktury jsou důsledně unifikovány, což přináší pružnost ve stavbě vozidel, mimo jiné v uspořádání dveří. Osmnáctimetrové kloubové typy mohou být až

čtyřdveřové.

Uspořádání a motory

Nízkopodlažní městské autobusy řady Citywide LF mají nízkou podlahu v celé délce vozidla. K dispozici budou v dvounápravových verzích a vrchol nabídky představuje třínápravové kloubové provedení s celkovou délkou 18 m.

K pohonu autobusů řady Citywide LF slouží vzadu napříč umístěný devítilitrový turbodiesel, splňující limity normy EEV. Ve verzích spalujících motorovou naftu nebo bionaftu nabídne výkony od 169 do 206 kW. Verze na bioetanol nebo plyn (nádrže jsou instalovány na střeše) disponují výkonem 198 kW. Samočinná převodovka ZF je pětistupňová, nebo šestistupňová.

Nízkonástupní řada Citywide LE má nízkou podlahu pouze v přední polovině a lze ji využívat vedle městského i pro příměstský provoz. K dispozici bude ve dvounápravovém i třínápravovém provedení a v kloubové verzi dlouhé 18 m.

Tyto autobusy mají v zádi podélně uložený devítilitrový motor o výkonu 169, 206 nebo 235 kW spalující motorovou naftu. nebo bionaftu. Motor o výkonu 198 kW spaluje bioetanol. Verze s výkonem 198 a 224 kW jsou určeny pro spalování plynu. Ten je stejně jako u řady LF uložen v nádržích na střeše.

Osmistupňový samočinný řadicí systém Scania Opticruise, instalovaný do vozidel používaných na delších linkách mimo městská centra má přispět k snížení spotřeby paliva. Dodavatelem plně samočinných pětistupňových nebo šestistupňových převodovek je ZF.

Všechny modely řady Citywide jsou stavěny v továrně Scania ve Słupsku (Polsko), která byla

uvedena do provozu v roce 1993 a nyní je specializována jako zařízení pro montáž všech

autobusů z lehkých slitin.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud