Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania R 730 8x8: Tahač pro extrémní podmínky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Mezi letošní novinky v nabídce švédské společnosti Scania se zařadil těžký nákladní tahač R730 8x8 představený na podzimním veletrhu Transporta 2011 v Norsku.

Scania R 730 8x8 již prostřednictvím barevného provedení kabiny, rámu a dalších částí jasně naznačuje, že je určena především pro armádní využití, i když bude nabízena i na civilním trhu.

Těžký nákladní tahač s rozvorem náprav 4700 mm je vybaven dlouhou čtyřdveřovou kabinou Scania CrewCab s prostorem pro dva řidiče v přední části a sedadly pro čtyři až šest osob v zadním polovině. Vozidlo má své posádce nabízet vysoký komfort i při dlouhých cestách a jízdě po nekvalitním povrchu. Již při vývoji tohoto tahače se počítalo s montáží balistické ochrany.

K pohonu tahače slouží přeplňovaný vznětový vidlicový osmiválec o objemu 16.400 cm3 splňující emisní normy Euro 5 i EEV. Pro použití v modelu R730 8x8 je naladěn na nejvyšší výkon 537 kW (730 k) a poskytuje točivý moment 3500 Nm.

S pohonnou jednotkou spolupracuje plně samočinná 12+2-rychlostní převodovka Scania Opticruise. Všechny čtyři poháněné nápravy jsou vybaveny redukcemi v nábojích kol. Tahač s celkovou hmotností 32 tun, resp. souprava s celkovou hmotností 120 tun se může pohybovat rychlostí až 80 km/h.

Volba pohonné jednotky a celková výkonnost vozidla se řídí potenciální potřebou rychlého ústupu z nebezpečné oblasti, aniž by toto těžké nákladní vozidlo zdržovalo ostatní jednotky v pohybu. I přes specifické určení pro službu v armádě sdílí Scania R730 8x8 řadu komponentů s civilními modely, což usnadňuje a urychluje její údržbu ve standardní servisní síti výrobce.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (12)
Avatar - kolmar
9. 11. 2011 00:09
Re: ?
Sorry ale spadol si z jablone? Vsetky nakladaky dnes pouzivaju listove pera. Aj tahace maju vzadu vzduch a v predu listove pera - ak chces odpruzeny aj predok tak si tucne priplatis. Ak ide o pracovne stroje ako sklapace tak jednoznacne listove pruziny, kde su na vyber viac variant - aj zosilnene resp. este k tomu zosilneny ram alebo zosilnene stabilizatory. Na vzduchu mas kabinu a sedadlo, to ti musi stacit.

Inac, keby som ja mal riesit vojenske vozidlo, tak aj keby bol vzduch v standarde a listy za priplatok tak priplacam ako divy... Jazdil si uz s autom ktore malo prasknutu pruzinu? jazdil si s prasknutym jednym listom? a potom si skusil to iste s deravym vzduchovym vakom? Skus si to, mam skusenosti so vsetkymi no nechci zazit tu poslednu variantu ;-)
Avatar - Special-line
7. 11. 2011 18:26
Re: ?
Přesně tak. Dovolím si říct že co se týče sklápěčů je dnes na vzduchu akorát Tatra.
Avatar - Special-line
7. 11. 2011 18:25
Re: ?
Kloubový se zaobleným předkem? Takové byly jen prototypy. První sériovej kloubák byla až C 744 hranatá. Jinak už od řady Š 11 je použito vzduchové pérování.

Odkaz na listy: [odkaz]

Lisotvé pérování je stále velmi běžné. I Avie ho má a vždy měla a i další lehké nákladní automobily, včetně Transitu, některé off-Roady, prakticky všechny sklápěče atd.

Vzduch je lepší, ale listy se stále hojně používají...
Avatar - Special-line
6. 11. 2011 19:53
Re: ?
Tak pokud se budem bavit o náklaďákách obecně tak sklápěče většinou všechno na listech, tahače vzadu vzduch, vpředu se asi používají obě řešení.

Pokud se budeme bavit o této Scanii, tak jelikož má vpředu i vzadu listové pružiny, tak myslím že všechny nápravy budou tuhé.

Myslím že Scania společně s Volvem patří k tomu lepšímu když už teda nechci říct nejlepšímu v kategorii.

A který typ Karosy měl jaké pružiny?
Avatar - Special-line
6. 11. 2011 17:58
Re: ?
Vpředu mají samozřejmě tuhou nápravu. Nezávislé zavěšení nabízí jen Tatra, a někteří specializovaní výrobci. U všech běžných náklaďáků jsou tuhé nápravy a většinou listové pružiny.