Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania R: Modernizace - Motory a kabina

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Švédský výrobce zapracoval na motorech a technologii omezování emisí. Změny nastaly v kabině i na podvozku.

Scania patří mezi výrobce s největším počtem verzí motorů pro střední i těžká nákladní vozidla a autobusy. Zavedení systému recirkulace výfukových plynů EGR pro plnění emisní normy Euro 5 není žádné novum. Scania však nabídku těchto agregátů rozšířila, a tak je vhodné se na ně podívat i po technické stránce.

XPI pod drobnohledem

Systém nového vysokotlakého vstřikování XPI jsme zběžně představili v rámci redakčního testu tahače R 480 EGR Euro 5 (AutoProfi 11/2008). Technologii XPI, oficiálně představenou na loňském hannoverském autosalonu, nyní prozkoumáme podrobněji.

Vstřikování XPI funguje na systému common rail. Ten běžně nabízí stejný tlak paliva (běžně 180 Mpa) do všech vstřikovačů a množství nafty se dávkuje omezováním či zkracováním času otevření trysky. XPI umí krátkodobě zvýšit tlak až na 240 Mpa, takže zavádění pohonných hmot je umožňováno dvojí cestou – časem otevření vstřikovače nebo regulací tlaku. Obrovský vstřikovací tlak dovoluje příliv paliva do válce v optimalizovanějším okamžiku, což přináší větší účinnost motoru a nižší emise.

Také pro autobusy

Nové pěti a šestiválcové jednotky s technologií EGR Euro 5 disponují rozsahem výkonu 169–353 kW a nabízejí největší točivý moment mezi 1050 a 2500 N.m., který je k dispozici od 1100 ot. za min. Motory nacházejí uplatnění u všech řad nákladních vozidel Scania a dostávají se i do pohonných řetězců městských a dálkových autobusů.

Rovněž EEV

Současnou nejpřísnější normu představuje EEV (Enhanced Environmentaly Vehicle). Ta je proti Euro 5 (platí od října tohoto roku) ještě přísnější co do množství pevných částic, objemem oxidů zůstává na úrovni Euro 5.

Dosažení EEV znamená od výrobce nejen výraz ohleduplnosti vůči životnímu prostředí, ale také určitou nálepkou odborníka na pohonné jednotky. Scania dokáže plnit EEV s devítilitrovými motory v rozsahu výkonů 169 – 235 kW, přičemž potřebné omezení pevných částic zajišťuje kromě recirkulace výfukových plynů také filtrem.

Pevnější lůžko

Spací kabiny dostaly o 35 mm silnější matrace, které nyní dosahují výšky 155 mm. Běžně se jedná o latexové podložky, řada R získala pružinové. Díky možnosti vyklopení části matrace za sedadlem řidiče jej není nutné posunovat vpřed pro značné sklopení opěradla.

Řada R Topline získala u horního lůžka silnější podložku, příjemnější odpružení a pozměněné čalounění.

Úložné prostory navíc

Všechny kabiny obdržely nové úložné prostory za dveřmi, dostupné z obou stran kabiny. Díky nově uspořádaným úložným prostorům (včetně vík a osvětlení) nad čelním sklem došlo k navýšení objemu ukládacích míst o čtvrtinu. U dálkové řady zaujme příprava pro zabudování mikrovlné trouby.

Ostřikovače světlometů pracují pod vyšším tlakem, a lépe tak čistí krycí sklo. Krátké a denní budky prostřední řady G využívají modifikovanou lavici pro spolujezdce. Série R Highline a Topline má nyní nové rolety na dveřích (o této inovaci jste se dočetli v redakčním testu řady R 480 Euro 5.

Odlehčení

Zadní nápravy vybavené vzduchovými měchy dostaly redukční dietu. Nové příčníky, lehčí závěsné komponenty i samotný rám přinesly úsporu až 120 kg hmotnosti, což ocení zejména majitelé cisternových vozidel. Tato náprava naběhne do výroby jednotlivých modelů postupně.

Elektronický brzdový systém je nově k dispozici v kombinaci s bubnovými brzdami, dostanete jej však jen k modelům 4x2 (samozřejmě s pneumatickým pérováním). Citlivější brzdný účinek najde uplatnění zejména ve stavebnictví. Elektronické zařízení také dovoluje součinnost s jinými elektronicky ovládanými prvky, jako je například retardér či stabilizační ESP.

Přídavné pohony

K manuálním převodovkám lze nyní získat přídavný pohon po straně, vzadu pak můžete mít dvoustupňový vysokorychlostní PTO.

K automatickým převodovkám nově obdržíte automatické zařazení neutrálu po zastavení či asistent pro rozjezd do kopce. Podvozky pro popelářské vozy dostaly omezení rychlosti na 30 km/h a blokování zpětného chodu motoru, pokud dojde k obsazení stupátka.

Více informací

Všechny modely obdržely informační panel s novou grafikou. Můžete ji získat ve třech úrovních Basic, Colour a Colour Plus, přičemž poslední dvě zmíněné nabízejí možnost programovatelných polí. Na informačním panelu se mohou zobrazovat informace z digitálního tachografu, nástaveb včetně varovných světel a zvukových znamení.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)