Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Schvalování typu traktorů a jejich přívěsů: Změny po 11 letech

AutoProfi
Diskuze (0)
Od ledna letošního roku platí pro schvalování nových typů traktorů a jejich přípojných vozidel nařízení EU 167/2013.

Požadavků na konstrukci traktorů a jejich přívěsů, motocyklů, tří a čtyřkolek značně přibylo. Jak ověřit, že respektujeme novou regulaci?

Rámcové směrnice pro schválení vozidel v Evropské unii, týkající se zejména traktorů a jejich přívěsů i motocyklů, byly vydány jako jedny z prvních v této oblasti - již dříve byla tato možnost uzákoněna pro osobní auta. Tím umožňovaly princip schválení vozidla v jednom státě EU a následnou povinnou akceptaci schválení ostatními členskými státy. Tento postup se oficiálně nazývá schválení typu, běžně pak globální homologace.

Rámcové směrnice 2003/37/ES pro traktory a jejich přívěsy a návěsy (2002/24/ES pro motocykly, tří a čtyřkolky) po více než deseti letech značně zastaraly. Zejména po vydání rámcové směrnice 2007/46/ES, která definovala postupy schvalování pro všechna osobní a nákladní vozidla, autobusy, přívěsy a návěsy, bylo evidentní, že i oblast motocyklů a zemědělských vozidel potřebuje větší změnu. Je potřeba také říci, že směrnice 2007/46/ES prochází od svého vzniku častými modernizacemi, což nebyl případ rámcových směrnic 2002/24/ES pro motocykly a 2003/37/ES k traktorům a jejich přípojným vozidlům. Větší změna byla opravdu nutná.

Nařízení místo směrnic

Přístup EU k vydávání regulačních aktů pro schvalování vozidel se v mezidobí také změnil. Dříve jsme hovořili o směrnicích, nyní tuto oblast regulují nařízení EU. Nové regulační akty jsou proto nařízeními. Ke schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly vyšlo Nařízení evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013 ze dne 5. února 2013. Další Nařízení evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 ze dne 15. ledna 2013 mluví o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek a dozoru nad trhem s těmito vozidly.

Traktory a přípojná vozidla

Pro tato vozidla vyšlo nařízení 167/2013 a dále hlavně tzv. doplňující nařízení, která jsou celkem čtyři (1322/2014 o konstrukci a obecných požadavcích, 2015/68 o požadavcích na brzdění, 2015/96 týkající se emisí, výkonu i hluku a nařízení 2015/208 o funkční bezpečnosti).

K nařízení 167/2013 bylo vydáno ještě jedno tzv. prováděcí nařízení (2005/504), které definuje administrativní požadavky na schválení typu. Vstupem v platnost tohoto nařízení, tedy 31. března 2015, započala možnost žádat a vydávat EU schválení typu podle nařízení 167/2013. Výrobci mohli ještě do 31. 12. 2015 žádat o schválení dle staré směrnice 2003/37/ES; od 1. 1. 2016 již musejí pro nové typy použít 167/2013.

Technické změny

Nařízení 167/2013 definuje mírně odlišně kategorie vozidel T (zemědělské a lesnické traktory). Zavádí pro každou kategorii ještě podkategorii „a“ a „b“, přičemž „a“ je podkategorie pro vozidla o maximální rychlosti do 40 km/h, „b“ pak pro vozidla nad 40 km/h. Toto umožňuje vydat EU schválení typu pro „rychlé“ traktory, což dříve nebylo možné.

Dále je definován rámec pro schvalování přípojných vozidel kategorie R, výměnných tažených zařízení kategorie S a pásových traktorů kategorie C. Ani těmto kategoriím vozidel nebylo možné dříve udělit globální homologaci a i pro tato vozidla platí rozdělení do podkategorií „a“ a „b“ podle jejich maximální rychlosti. Zemědělská a lesnická vozidla lze schvalovat také ve více stupních stavby, tzn. jako podvozek určený k dostavbě a následně nástavbu.

Nástup Stage IV

Dle nařízení 2015/96, které se odvolává na směrnice 97/68/EC a 2000/25/EC, je možné schválit jen vozidla s emisním stupněm Stage IV. Tato emisní úroveň, i přes rozdílnou metodiku měření, odpovídá přibližně emisnímu stupni Euro VI pro nákladní vozidla.

Zpřísnily se požadavky na brzdový systém „rychlých“ traktorů. Vozidla s nejvyšší rychlostí nad 60 km/h musejí být vybavena systémem ABS a plnit v podstatě požadavky shodné s požadavky pro nákladní vozidla. Vozidla s max. rychlostí mezi 40 a 60 km/h budou muset být vybavena ABS až po roce 2020.

Pro traktory s kabinou jsou nově stanoveny požadavky na hořlavost materiálů, ze kterých je kabina vyrobena; pro případ požáru se navíc řeší i velikost a počet únikových východů.

Vyšší bezpečnost

Byly zpřísněny požadavky na ochranu před mechanickým nebezpečím v podobě ochrany před zachycením rotujícími částmi, ochranu a způsob vedení vysokotlakých hydraulických rozvodů a jejich značení, a také na vnitřní a vnější výčnělky.

U určitých vozidel jsou zavedeny požadavky na ochranu posádky před padajícími objekty a objekty které mohou proniknout do kabiny zepředu, z boku nebo zezadu.

Dozor nad trhem

Přestože jsou opatření dozoru součástí názvu obou nařízení, jsou mu věnovány jen krátké odstavce vyjadřující obecně základní požadavky a dále články specifikující funkci zmocněnce výrobce pro dozor nad trhem. Tento zmocněnec musí mít přístup k příslušným dokumentacím a musí spolupracovat se schvalovacími orgány nebo orgány pro dozor nad trhem, pokud o to požádají, na činnostech, jejichž cílem je vyloučit závažná rizika vyvolaná vozidly, systémy, konstrukčními částmi, samostatnými technickými celky, díly nebo zařízeními. Ustanovení o povinnostech vnitrostátních orgánů v oblasti dozoru nad trhem jsou v těchto nařízeních uvedena konkrétněji, než odpovídající ustanovení nařízení (ES) č. 765/2008. Z pohledu schvalovacích autorit je potřeba zajistit existenci a funkci orgánů dozoru nad trhem a z pohledu výrobců je třeba vědět, že jejich výrobky budou zkoumány a přezkušovány více, než se tomu dělo v současnosti při kontrolách schopnosti výroby, prováděných nejčastěji technickými zkušebnami z pověření schvalovacích orgánů.

Dovozci a distributoři

V části věnované importérům a jejich distribučním sítím jsou stanoveny podmínky pro uvádění vozidel, systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků na trh a pro nakládání s dokumenty s tím souvisejícími.

Zvláštní pozornost je věnována výrobkům, které nejsou ve shodě s platnými požadavky nebo představují závažné nebezpečí. Dále stanoví případy, kdy se povinnosti výrobců vztahují na dovozce a distributory.

Informace o údržbě

Co je již povinné v kategoriích M a N, že výrobce je povinen poskytnout přístup k datům o opravách a údržbě, také již platí pro traktory a motocykly. Jsou podrobně stanoveny povinnosti výrobce vzhledem k samostatným provozovatelům, ať už jde o rozsah přístupu k informacím či o způsoby jeho poskytování, dále vykonávání těchto povinností v případě více držitelů schválení typu a rámcově též o možnosti účtování přiměřeného poplatku. Zvláště jsou též zmíněny účely výroby a údržby náhradních dílů a dílů pro údržbu a diagnostických přístrojů a zkušebních zařízení kompatibilních se systémem OBD.

TÜV SÜD Czech

Společnost TÜV SÜD Czech je pověřena Ministerstvem dopravy ČR i jinými schvalovacími úřady jako technická zkušebna pro provádění zkoušek dle všech výše zmíněných regulačních aktů. Nabízí proto výrobcům zemědělských a lesnických vozidel a také motorek, tří a čtyřkolek komplexní služby od počátečních konzultací, přes provedení všech zkoušek, až po zajištění EU schválení typu na jednom z vybraných schvalovacích orgánů.

Společné požadavky

Dosavadní rámcové směrnice obsahují poměrně stručná správní ustanovení týkající se schvalování a následně odkazy na jednotlivé směrnice, pokud jde o technické požadavky. Také po stránce formálních požadavků jsou značně stručné. Obsahují jen vzor informačního dokumentu, vzor prohlášení o shodě a vzor certifikátu schválení typu. Naproti tomu nová rámcová nařízení obsahují značně rozšířená správní ustanovení, některá nová témata, jako jsou požadavky na opatření vykonávaná orgány dozoru nad trhem, povinnosti dovozců a distributorů, ochranné doložky a postupy, poskytování

technických informací, přístup k informacím o opravách a údržbě, určení a oznámení zkušeben.

Autor: Martin HRON, TÜV SÜD Czech

AutoProfi
Diskuze (0)