Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW) – One & Only

Ondřej Láník
Diskuze (33)
Výběr velkého MPV s pohonem všech kol je nečekaně jednoduchý. První ze dvou možností je Alhambra.

V době, v níž pohon všech kol patří k bontonu i v osobních autech střední nebo dokonce nižší střední třídy, je trochu překvapivé, že do velkých a ne právě levných rodinných MPV největší kategorie zatím čtyřkolky příliš nepronikly.

Ať hledáte, jak hledáte, buď skončíte u poměrně exotického, a tak trochu nepravého MPV Fiat Freemont, nebo u klasického dua VW Sharan/SEAT Alhambra. Na počátku letošní zimy jsme sáhli po Alhambře s nenápadným přívlastkem 4, značícím pohon všech čtyř kol.

Téměř identickou Alhambru 2,0 TDI (103 kW) jsme testovali před rokem a nebýt velmi decentní číslice 4 na zádi, nebylo by možné čtyřkolku na parkovišti vůbec identifikovat.

Za jízdy je to ale už jiné. 320 Nm, které umí poslat na kola prostřední výkonová verze dvoulitrového TDI (v nabídce je ještě 85kW a 125kW provedení), stačí k tomu, aby se dostavily problémy s trakcí. U čtyřkolky ale o něčem takovém není ani památky. Jakkoli rychlé rozjezdy na jakémkoliv povrchu jsou jisté, bez náznaku prokluzu předních kol.

seat testy mpv seat testy mpv

Zásluhu na tom nemá nikdo jiný, než důvěrně známý Haldex 4. generace. Jde o relativně jednoduché a celkem spolehlivé řešení aktivního přerozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy, které u neterénního vozidla dobře plní všechny běžné úkoly.

Podobně jako v jiných vozech s tímto řešením (například všechny současné Škody 4x4, VW Passat 4Motion, nebo SEAT Altea XL 4) se ani tady při spínání zadního pohonu nečeká na prokluz a v potenciálně kritických situacích míří k zadním kolům preventivní dávka hnací síly motoru.

seat testy mpv seat testy mpv

Jádrem systému je vícelamelová spojka v olejové lázni integrovaná do jednoho celku s rozvodovkou a diferenciálem zadní nápravy. Řízení celého systému je elektro-hydraulické, elektrické impulsy pouštějí k lamelám regulační tlak oleje 30 bar ze zásobníku. Samotný tlakový olej produkuje elektrické čerpadlo, nezávisle na aktuálním prokluzu, resp. rozdílu otáček předních a zadních kol.

seat testy mpv seat testy mpv K přerozdělování hnacích sil dochází nejen při rozjezdech, ale taky během jízdy. Protože se nám nepoštěstilo Alhambru 4 vyzkoušet na sněhu, nejvýraznějším vjemem, který jsme si z jízdy odnesli, je větší stabilita. Týká se to jízdy na dálnici, ale i výjezdů z prudkých zatáček, kde mívají přední kola potíže.

Alhambra je dost velké a poměrně těžké auto, takže čtyřkolka není na standardním povrchu s dobrou adhezí tak cítit, jako u Octavie nebo hravého Yetiho. Berte ji ale jako zálohu. Pro všechny případy.

Naopak kdo s rodinou míří pravidelně na hory, nebo se jen potřebuje vyškrábat k chalupě po rozbahněné polní cestě, už správně tuší, že je tady na správné adrese.

Alhambra 4 je jasnou alternativou pro všechny, kteří si myslí, že SUV jsou jen módní záležitostí, ale pohon všech kol do praktického a prostorného auta považují za dobré řešení.

seat testy mpv seat testy mpv Milým překvapením je, že to ani není zbytečně drahé! Příplatek 48 resp. 46 tisíc Kč (u vyšší výbavy Style) považujeme v celkové ceně auta (první cena Alhambry 4 činí 777.900,-Kč) a s přihlédnutím k širšímu využití za naprosto přiměřený.

Větším jízdním odporům a navýšení pohotovostní hmotnosti je bohužel úměrný i nárůst spotřeby. My jsme jezdili v průměru za 8 l/100 km, dálničních 130 km/h znamená odběr 7,7 l/100 km, zpomalení na 100 km/h srazí spotřebu na 5,8 l/100 km. Proti loni testované Alhambře s pohonem předních kol jde o nárůst o 1,5 l/100, resp. 0,4 l/100 km.

Z uživatelského hlediska je podstatnou informací to, že pohon zadní nápravy zevnitř nepoznáte, nebo-li, nemění se nic na objemu zavazadelníku ani možnosti vybírat mezi pětimístnou nebo sedmimístnou verzí interiéru.

K dokonalosti chybí Alhambře 4 dvě věci: Možnost připlatit si za automatickou převodovku DSG a právo volby silnější varianty motoru 2,0 TDI. Ta stočtyřicetikoňová zvládá důstojně rozpohybovat auto se sedmičlennou posádkou jen tak tak.

seat testy mpv seat testy mpv

První cena vozu626.900,- Kč (Reference 1,4 TSI 110 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací777.900,- Kč (Reference 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)
Základní cena testovaného vozu855.900,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)
Cena testovaného vozu vč. příplatků926.400,- Kč (Style 2,0 TDI CR 103 kW, 4x4)

Plusy

  • Ve třídě unikátní pohon 4x4
  • Přijatelná spotřeba, palivová nádrž na 70 l, velký dojezd
  • Variabilita ani prostornost není pohonem omezena
  • Kultivovaný motor, výborně odhlučněný interiér
  • 7místné uspořádání, snadná manipulace se sedadly

Mínusy

  • Nedostupnost automatické převodovky a silnějšího motoru
  • Špatný výhled šikmo vpřed
  • Omezená šířka pro nohy řidiče

Ondřej Láník
Diskuze (33)
Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)
Cena základní sestavy 855 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP + EBA + systém kontroly tlaku v pneumatikách + asistent nouzového brzdění, elektrická dětská pojistka pro zadní boční dveře, ovládaná u řidiče, airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, systém ISOfix pro uchycení dětské sedačky – ve druhé řadě sedadel, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů u řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, podélné střešní nosiče – černé, nárazníky, kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, Start/Stop a systém rekuperace, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, klimatizace Climatic, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronická parkovací brzda, palubní počítač, automatické rozsvěcení světel, elektronický imobilizér, komfortní blikání (3x na jedno stisknutí), výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tři sedadla ve druhé řadě – posuvná a s funkcí sklápění „Easy Fold“, loketní opěrka vpředu – výškově nastavitelná a s odkládací schránkou, uzamykatelná, osvětlená a chlazená schránka před sedadlem spolujezdce, 12 V zásuvky v interiéru, kola z lehkých slitin 215/60 R16, tmavá okna od sloupku B, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka s diodami – sklopná, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (se systémem proti oslnění), schránky pod sedadly řidiče a spolujezdce, kapsy na zadní straně sedadel, schránka na brýle, odkládací schránky v podlaze v druhé řadě sedadel, SEAT Sound systém 2.0 – rádio s přehrávačem CD/MP3, multimediální port (USB/AUX in), multifunkční volant a hlavice řadící páky obšité kůží, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, nastavitelná bederní opěrka předních sedadel, sedadlo spolujezdce – sklopné, přihrádka na přístrojové desce – uzavíratelná, stolek na zadní straně předních sedadel, roletky na zadních oknech, tempomat, automatické rozsvěcení světel, dešťový senzor. Kč
Cena testované sestavy 926 400 Kč
Výbava testované sestavy Natáčecí bi-xenonové světlomety (+23.000,- Kč), 17palcová kola z lehkých slitin (+10.000,-Kč) , 7místná verze (+17.000,-Kč), klimatizace Climatronic – třízónová (+20.500,- Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.4 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 267 / 809
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1816 / 714
Rozměr pneu: 225/55 R17
Seat Alhambra 4 2,0 TDI (103 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4854
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2619
e) rozchod vpředu (mm): 1569
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1021
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 973
k) šířka vpředu (mm): 1507
l) šířka vzadu (mm): 1578
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
28. 12. 2011 20:42
JEDNO Z NAJKRAJŠÍCH EU MPV...
... podľa mňa. Len jedna jediná vec mi bránila a aj bráni v kúpu tohto auta. Vysoký počet krádeží...
13. 12. 2011 09:53
Re: Pravá Alhambra, nepravý Freemont
:yes:
13. 12. 2011 09:52
Re: Pravá Alhambra, nepravý Freemont
:yes:
13. 12. 2011 09:52
Re: Pravá Alhambra, nepravý Freemont
neprave MPV !! freemont je viac crossover jak mpv,konkurencia alhambry/sharana...o to tam ide ,čitaj medzi riadkami predsa :-!
Avatar - Ronault.
12. 12. 2011 22:30
Re: fajn
Máš pravdu, rezerva by měla být vždy v ceně, minimálně dojezdová, pokud někdo nemá zájem, tak mu třeba odpočítat nějakou korunu dolů za lepící sadu.