Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SEAT Exeo - Španěl s geny Audi

Modelem Exeo vstupuje SEAT do střední třídy a po několika letech se vrací ke karoserii sedan. Nejedná se ale o úplně nový model – španělským konstruktérům značně usnadnilo práci použití platformy a mnoha dalších komponent z minulé generace Audi A4.

Situaci kolem SEATu Exeo je možné do značné míry přirovnat k příchodu Toleda první generace před 18 lety. Prodejně úspěšný liftback byl prvním modelem představeným pod vládou Volkswagenu. Toledo sdílelo technický základ s tehdy výběhovým Golfem druhé generace a etablovalo SEAT v nižší střední třídě. Druhá generace Toleda z roku 1998 přijala konvenční karoserii sedan a novince se podobá ze všech modelů SEATu nejvíc. Aktuální provedení Toleda v roce 2004 přešlo na velkoprostorové uspořádání, což se ale nesetkalo s velkým zájmem zákazníků. Vždyť v roce 2008 se jich prodalo jen 4280 kusů.

SEATu tak před čtyřmi lety z nabídky vypadl jediný model s tříprostorovou karoserií a příznivcům prvních dvou generací najednou neměla španělská automobilka co nabídnout. Tento nedostatek odstraňuje Exeo – první zástupce SEATu ve střední třídě, pokud nebudeme brát do úvahy licenční výrobu Fiatu 132 v 70. letech. K druhé generaci Toleda Exeo přidává výrazných 222 mm na délku a 127 mm na rozvoru, na jeho 500litrový zavazadlový prostor ale se svými 460 l „nestačí“.

Hlavní cílovou skupinou jsou lidé s rodinou s málo dětmi nebo bezdětní. SEAT chce s Exeem proniknout ale také do nabídky autopůjčoven a mezi zákazníky leasingových společností.

Exeo konstrukčně i designově vychází z předchozí generace Audi A4 (B7). SEAT tak získal lety výroby osvědčený základ nového modelu a s tím také spojené úspory při vývoji a spuštění produkce. Přípravy na výrobu v továrně Martorell trvaly 18 měsíců, samotné stěhování z Ingolstadtu zabralo 8 týdnů. Výrobní zařízení zabírají v továrně plochu 15 tisíc m2 a linka má kapacitu 450 kusů denně. SEAT se inspiroval japonskými výrobními postupy, výroba jednoho auta trvá 25,5 hodiny.

seat predstavujeme seat predstavujeme
 

Exeo přebírá od Audi mnoho technických řešení, která nejsou mezi mainstreamovými značkami obvyklé. Budoucí majitelé tak sice budou muset akceptovat konstrukční stáří modelu (výchozí A4 B7 je v mnoha ohledech podobná starší A4 B6 z roku 2000), výměnou za to ale získají vyspělou techniku. Exeo je například prvním SEATem, který má přední i zadní nápravu typu multilink – konkrétně vpředu čtyřprvkové a vzadu lichoběžníkové zavěšení. Pro nejsilnější motory bude standardem variabilní posilovač řízení Servotronic.

O řadu dalších věcí zůstane SEAT pochopitelně ochuzen. Exeo totiž nemá být primárně levnější alternativou k aktuální A4. Zákazníci tak mohou zapomenout například na pohon všech kol quattro (mohutný středový tunel ale zůstává, stejně jako teď už nesmyslně uložený motor vpředu podél v kombinaci s pohonem předních kol), automatickou převodovku (případně dvouspojkovou DSG/S tronic) a vidlicové motory – žádná pohonná jednotka nemá více než čtyři válce, objem přes 2 litry a výkon větší než 200 koní (147 kW). Tedy minimálně v čase uvedení na trh.

SEAT Exeo - srovnání rozměrů s Audi A4 (B7)
Rozměr SEAT Exeo Audi A4 rozdíl
Délka [mm] 4661 4586 + 75
Šířka [mm] 1772 1772 0
Výška [mm] 1430 1427 - 3
Rozvor [mm] 2642 2468 - 6
Objem zav. prostoru [l] 460 460 0

Exteriér nezapře základními tvary původní model, který ale designéři upravili podle firemního Arrow Designu. Vzhled přídě je sjednocený s novou Ibizou. Tvar předních světel, masky chladiče i otvorů v nárazníku je u této dvojice nejnovějších SEATů velmi podobný, Exeo však nemá tak výrazné prolisy a jeho maska chladiče je širší. Pryč je tedy single frame i relativně komplikovaný tvar předních světel a hrany kapoty minulé A4.

Boční profil je s Audi nejvíce zaměnitelnou částí karoserie. Shodný je tvar bočních dveří a oken, linie střechy i hladké boky s jedinou málo výraznou linkou po celé délce auta. Designéři zachovali i takové detaily jako tvar ochranných lišt na dveřích, dveřních klik, bočních směrovek nebo nástavců prahů. Hlavní rozdílem tak jsou vnější zpětná zrcátka připevněná ke dveřím.

Změny v zadní části jsou také spíše kosmetické. Zadní světla dostala novou grafiku a tvar vnitřní části podobný dalším modelům SEATu. Lehkých změn doznal tvar víka zavazadlového prostoru s výraznější odtrhovou hranou a logem značky, které slouží k otevírání, registrační značka se přestěhovala do prostřední části nárazníku. Tvar nárazníku, který navazuje na obrysy světel, zůstává stejně jako vpředu u řešení typického pro Audi první poloviny toho desetiletí.

seat predstavujeme seat predstavujeme
 

Ani interiér se od originálu příliš nevzdaluje. To v zásadě ničemu nevadí, SEAT stejně jako Audi preferuje v designu sportovnější pojetí a Exeo může i zde těžit z nadprůměrných kvalit A4. Ve srovnání s končícím Audi A4 Cabriolet se tak změnilo jen pár detailů. Hlavním rozdílem je střed tříramenného volantu, který nese logo SEATu. Úpravy můžeme pozorovat také ve tvaru výplně dveří řidiče nebo v okolí řadicí páky. Nezměnilo se rozložení ovládacích prvků, uspořádání přístrojového štítu, ani pětice kruhových výdechů ventilace.

Exeo nabídne bohatý seznam bezpečnostní výbavy. Standardem na některých trzích bude sedm airbagů (čelní, boční, okenní a kolenní pro řidiče), za příplatek budou boční airbagy i pro zadní sedadla. Krajní místa vzadu a sedadlo spolujezdce jsou osazeny úchyty Isofix, největší SEAT bude vybaven také systémem pro horní uchycení dětské sedačky Top Tether.

Na výběr budou tři stupně výbavy Reference, Style a Sport. Ve Španělsku bude součástí základní výbavy dvouzónová klimatizace, elektrické stahování předních i zadních oken a autorádio s CD/MP3. Další úrovně výbavy přidávají například tempomat, dešťový senzor, parkovací senzory nebo sportovní sedadla. Na seznamu příplatkové výbavy se objevují i položky jako bi-xenonové adaptivní světlomety a střešní okno se slunečními články pro pohon ventilátorů.

seat predstavujeme seat predstavujeme Všech pět nabízených motorů (tři benzinové a dva turbodiesely) splňuje emisní normu Euro 5, která bude závazná od roku 2011. To ovšem neznamená, že se vždy jedná o nové motory. Naopak základní osmiventilový motor 1,6 l se ve verzi se 75 kW vyrábí už od roku 2000 a je dobře znám z mnoha dalších modelů koncernu Volkswagen. Pro použití v Exeu dostal upravený katalyzátor a ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou dosahuje kombinované spotřeby 7,5 l/100 km.

Všechny další motorizace mají přeplňování turbodmychadlem. Střed benzinové nabídky tvoří také dobře známý 1,8 Turbo – nejedná se totiž o nový motor 1,8 TFSI, ale o dvacetiventilový čtyřválec o výkonu 110 kW. Jeho kombinovaná spotřeba má hodnotu 7,9 l/100 km, standardem je opět šestistupňová manuální převodovka.

SEAT Exeo - přehled benzinových motorů
Motor 1,6 MPI 1,8 Turbo 2,0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1595 1781 1984
válce/ventily 4/2 4/5 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 75/5600 110/5500 147/5100
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] 148/3800 220/2000 280/1800-5000
Max. rychlost [km/h] 190 217 241
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6 9,3 7,3
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7,5 7,9 7,7
Emise CO2 [g/km] 175 184 179
Pohotovostní hmotnost [kg] 1385 1475 1505

Nejsilnějším motorem je 2,0 TSI o výkonu 147 kW. Modernější konstrukce s přímým vstřikováním paliva a dvěma intercoolery namísto jednoho se projevuje lepšími výkonovými parametry, ale také nižší spotřebou paliva – 7,7 l/100 km. Koncem roku dostane 2,0 TSI vedle manuální převodovky také možnost bezestupňové převodovky Multitronic.

Od začátku budou v nabídce dvě verze motoru 2,0 TDI Common-rail s filtrem pevných částic. Slabší 105kW dává nejvyšší točivý moment 320 Nm a má kombinovanou spotřebu 5,5 l/100 km. Silnější verze dosahuje 125 kW. Navíc má vyšší plnící tlak turbodmychadla, posílené vodní čerpadlo a druhý intercooler. Kombinovaná spotřeba je v tomto případě 5,9 l/100 km. V září se začne vyrábět třetí varianta o výkonu 88 kW.

SEAT Exeo - přehled dieselových motorů
Motor 2,0 TDI CR (88 kW) 2,0 TDI CR (105 kW) 2,0 TDI CR (125 kW)
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1968
válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 88/4200 105/4200 125/4200
Nejvyšší toč. Moment [Nm/ot/min] 290/1750-2500 320/1750-2500 350/1750-2500
Max. rychlost [km/h] - 214 229
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 9,2 8,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] - 5,5 5,8
Emise CO2 [g/km] 143 143 153
Pohotovostní hmotnost [kg] - 1505 1530

Prodej sedanu Exeo na českém trhu začne v květnu, odvozené Exeo ST s karoserií kombi se k nám dostane na podzim.