Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Formula

Tomáš Zajíček
Pouhý rok poté, co Seat na autosalonu v Ženevě představil zajímavý sportovní prototyp Bolero, se španělská automobilka letos v březnu do Ženevy vrátila, aby se pochlubila novou studií supersportovního vozu Formula. Dvoumístný otevřený model se...

Atraktivní prototyp Formula je dílem evropského designerského centra, sídlícího v Sitges u Barcelony. Toto studio vlastní a využívají automobilky Seat, Audi a Volkswagen.

Jízdní vlastnosti prototypu Formula jasně dokládají, že toto jméno nebylo zvoleno náhodně. Dvoulitrový zážehový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, umístěný uprostřed hliníkového skeletu, je vybaven pětiventilovou technikou. Maximální výkon motoru 177 kW (240 k) stačí konceptu Formula k dosažení rychlosti 235 km/h. Velký točivý moment motoru 295 Nm, dosažitelný v rozmezí 2100 až 4800 ot/min, má největší zásluhu na doslova raketovém zrychlení z klidu na 100 km/h během 4,8 s (Nové BMW M5 - 5,3 s.)!

Přeplňovaný motor přenáší svůj výkon na přední kola prostřednictvím sekvenční šestistupňové převodovky Sportronic, která je odvozena od převodovky úspěšného soutěžního vozu Cordoba WRC. Řidič může volit dvojí ovládání převodovky: Buď prostřednictvím krátké řadicí páky na středové rouře skeletu, nebo pomocí dvou malých páček těsně pod věncem volantu.

Zavěšení kol 394 cm dlouhého prototypu vychází z techniky, používané ve formuli 1. Působivé jsou především horizontálně umístěné tlumiče zavěšení předních kol Penske, hrdě vystavené na obdiv ve výřezu přední kapoty. Seat Formula obouvá na své šestipaprskové ráfky z lehkých slitin rozměru 7,5 J x 20 dvacetipalcové nízkoprofilové pneumatiky (205/45 R20 vpředu, 255/35 R20 vzadu)!

Cílem konstruktérů studie Formula bylo vytvořit co nejtužší a zároveň nejlehčí karoserii. To se podařilo především díky využití hliníku při stavbě jeho rámu. Hojné zastoupení v nosných strukturách i povrchových dílech mají také kompozitní materiály a plasty. Díky tomu činí pohotovostní hmotnost vozu jen 900 kg. Zajímavým technickým detailem je zadní aerodynamické křídlo, které se samočinně vyklápí ze svého uložení v zádi vozu při překročení rychlosti jízdy 50 km/h. Vyvolaný aerodynamický přítlak má zlepšit držení vozu na silnici.

Interiér konceptu Formula je spartánsky strohý, jeho dva pasažéři však rozhodně netrpí nepohodlím. Výrazně tvarované anatomické sedačky jsou příjemné jak na pohled, tak při sportovní jízdě, kdy se postarají o dokonalé držení těla. Možnosti praktického využití vozu zvyšuje i kompaktní klimatizační jednotka. Pod kapotou studie Formula se ukrývá zavazadlový prostor o objemu 100 l.

Technické údaje
motorpřeplňovaný čtyřválec 2,05 ventilů na válec
nejvyšší výkon177 kW / 5800 ot/min
nejvyšší točivý moment295 Nm / 2100-4800 ot/min
Rozměry
délka3943 mm
šířka1758 mm
výška1152 mm
rozvor2523 mm
Hmotnosti
celková hmotnost:900 kg
z toho vpředu360 kg
z toho vzadu540 kg
nosnost300 kg
Pneu
přední205/45 R20
zadní255/35 R20
Výkony
Nejvyšší rychlost235 km/h
0-100 km/h4,8 s

Tomáš Zajíček