Frankfurt živě: Seat Ibiza Concept IBZ – První dojmy
Seat Cordoba Vario, jehož vývoj se bohatě zaplatil, mj. díky odznakové verzi Volkswagen Polo Variant, dostane zřejmě nástupce. Jenže nejnovější seaty dostaly od Luca Donkerwolka tak dynamický design, že nebude snadné pro něj vymyslet adekvátní kabát. Krásné obloučky nové ibizy totiž působí nejvíc právě tam, kde jsou dosud – totiž na krátkém, čtyřmetrovém hatchbacku. Pravděpodobný způsob, jak jim neublížit odstraněním dynamické krátké zádě, předvedli tvůrci ve Frankfurtu.
Na úkor snahy o co nejkolmější a tím pádem nejobjemnější záď vznikl objekt, zboku tak trochu připomínající Sportwagon od Alfy Romeo, Fiat Croma a při pohledu zezadu částečně i Mazdu 3. Zřejmě toho na relativně malém prostoru o moc víc, než vytvořit několik vlisů, dělat nejde. Příjemným ozvláštněním jsou přesně vyvážené linie, zahájené na zadních bočních dveřích a končící do ztracena nad koncovými lampami. Vhod přišly i neviditelné kliky ve stylu leonu a celoplošné střešní okno, kterého bychom se na sériovém modelu snad mohli také dočkat. Efektní jsou extrémní 19“ kola a aerodynamická zrcátka, stejně jako pastelově béžový interiér. To budeme muset v autosalónech asi oželet.
Zajímavými změnami prošla i příď. Netrpí totiž kritizovaným převisem kapoty nad předními světly, který není přínosem ani estetickým, natož aerodynamickým. Jednodušeji a přesto výrazněji řezaná příď malému seatu sluší, na zjednodušené verzi efektních koncepčních světlometů by také mohlo něco být.
Dovnitř jsem mohl jen nahlédnout, přesto se zdá, že kubíky nebyly hlavním kritériem. Prostor pro cestovní potřeby není rekordní ani objemem, ani tvarem. Nechybí však praktické detaily, jako například řada podélných pásů, v základní podobě chránící čalouněné dno při posouvání břemen, které lze v případě potřeby vytáhnout a fixovat jimi náklad, nebo řada výklopných hliníkových háčků na drobnosti. Rovná podlaha konceptu zřejmě v sériové podobě vystřídá dvojitá jako u fabie. Rozhodně se máme nač těšit!