Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Toledo 1.2 TSI FR Line – Horkokrevný Středočech

Michal Fokt
Diskuze (135)
Proč jít s davem a nedopřát si špetku té středomořské exotiky s českým rodným listem?


Úvod, interiér


Jasně že víte, čím tohle musí začít. Máme tu auto, které všichni známe jako Škodu Rapid. Nějak vypadá a nějak jezdí. A pak tu máme Seat Toledo. Vypadá téměř stejně a jezdí obdobně. Aby ne, sjíždí dokonce ze stejné mladoboleslavské linky. Proč se tedy zajímat zrovna o Toledo? Já osobně bych měl jasno.

Nerad plynu s davem, rád se odliším a potkávat vlastní auto denně po desítkách, ne-li stovkách, by mě deptalo asi podobně jako ženu, když na plese potká další čtyři dámy ve stejných šatech. Druhým důvodem je to, že se mi Toledo prostě líbí víc. Příď je agresivnější a záď působí díky jinému designu zadních svítilen širším dojmem, což je zrovna u tohoto modelu poměrně zásadní.

Profil auta pak nenadchne ani neurazí, stejně jako u Škody ale působí velmi nehezky až “crossoverová“ mezera mezi pneumatikou a blatníkem, přispívající k tomu, že ať na vůz nazujete cokoli, bude to i přes vcelku štíhlou karoserii vypadat malé. V tomto případě to jsou sedmnáctipalcové ráfky. Řekli byste to?

Testovaný vůz navíc disponuje paketem FR-Line, jenž má kromě zmíněných sedmnáctek Dynamic barevně kontrastní zrcátka, sportovnější masku a prahové lišty, LED zadní svítilny a zatmavená zadní boční okna, což určitě neškodí. Sportovní styl se přenáší i do kabiny, lišta na palubce je moje oblíbené „piano black“ v kombinaci s černým čalouněním, červeným šitím a sedadly v alcantaře.

Kam s ním?

Ovlivněn diskuzí pod jízdními dojmy s Fiatem Tipo se snad ani nemohu vyhnut tématu, kam duo Toledo/Rapid zařadit. Nedělal bych s tím velkou vědu – jde prostě a jednoduše o malé auto, protažené podle osvědčeného receptu budgetových modelů o kategorii výš. Z malých vozů dostává do vínku typický jízdní projev a prostornost v příčném směru, delším rozvorem a velkým kufrem láká prostoruchtivé zájemce o kompakty s menším rozpočtem.

Analogicky kupříkladu v Číně velmi oblíbené „Long“ verze pochopitelně neznamenají, že se vůz posunul o segment výš a BMW 3 Long je tedy stále střední a nikoli vyšší střední třída. Pokud chce automobilka vůz prezentovat jako kompakt, sázet na cenu a chlubit se velkými prodeji, musí na druhou stranu počítat s tím, že by se také mohlo stát, že se dostane do srovnávacího testu se skutečnými kompakty. A až se potká třeba právě s tím Tipem, budou se asi dít věci…

seat testy strednitrida seat testy strednitrida

Že jde o budgetový model, poznáte u Toleda hned, jak usednete do interiéru. Království tvrdých plastů, které při dotyku jen „zazvoní“, patří k podprůměru i v rámci segmentu B, nijak zvlášť povedená není ani struktura a na světle se zvláštním způsobem lesknou. Skoro mám pocit, jako by plast ani nebyl černý, ale spíše do šeda. Palubní desce pak nepřidá ani minimalistický design. Černá ozdobná lišta se situaci snaží společně s decentním chromovým zdobením zachránit, ale rozpačitý dojem přetrvává, zejména při vzpomínce na první a druhou generaci Fabie. Optikou zákazníka Seatu je ale vlastně vše „při starém“.

Volant se drží vcelku dobře, ale v souladu s jistým emočním nábojem, který se Seat pokoušel v posledních desetiletích vyvolat, by mohl mít silnější věnec, řazení je krátké, přesné a s odpory na neutrálu, klasika. Moc mě nepotěšilo opěradlo sedadla, má sice lehké boční vedení ve spodní části trupu, ale nahoře je úzké a bočnice mě tlačily do lopatek.

Co se prostornosti týče, slyšíte to dnes a denně – úzká kabina neohromí ani mezi subkompakty, naopak pokud se za sebe usadím na zadní sedadlo, před koleny ještě nějaký ten centimetr zbude, což platí i co se místa pro hlavu týče, tam je to „těsnota“, ale nedotýkám se. Kufr liftbacku je pak jeden z největších i na poměry nižší střední.

Motor, jízdní vlastnosti


Zkoušený exemplář disponoval silnější z přeplňovaných dvanáctistovek s výkonem 81 kW a točivým momentem 175 N.m, zkombinovanou s manuálním šestikvaltem. Je to vlastně nejlepší možná varianta, pokud chcete benziňák bez automatu, tedy typická „řidičská“ volba oldschoolového motoristy. A jako taková určitě nezklame.

Tedy minimálně po stránce dynamiky. Už stovka pod 10 s naznačuje, že Toledo pojede vcelku svižně a silniční realita to potvrzuje. Motor s autem cvičí lépe než svého času mainstreamové atmosférické šestnáctistovky, jednadvojka spolupracuje až od 1500-1600 otáček, kdy se s mírnou prodlevou roztočí turbo a vůz svižně akceleruje. Motor můžete bez klepání a dušení podtočit až skoro k 1000/min, pak ale zapomeňte na nějaký byť jen náznak dynamiky.

Bohužel projev je typicky volkswageňácký – efektivita dostala přednost před emocemi a Seat sází na co nejplošší křivku točivého momentu a výkonu, motor má „elektromotorový“ projev až do 5500 otáček, kdy viditelně zvadne. Při troše snahy si možná všimnete lehkého oživení při zhruba 4000/min. Bohužel charakteru neprospívá ani nepříjemný, vrčivý zvuk. Jediné, co si lze opravdu užívat, je na poměry malých aut slušná dynamika, s Toledem se předjíždí vcelku snadno a to i přesto, že má dost těžké zpřevodování. Dále pak potěší minimální prodleva turbodymychadla ve středním pásmu a vyšších otáčkách a plynulý nástup dynamiky bez „kopanců“.

seat testy strednitrida seat testy strednitrida

S ohledem na povahu auta a downsizovaného motoru bych očekával poněkud lepší spotřebu. Při devadesátce si Toledo řeklo o 5,1 l na 100 km, při dálniční stotřicítce pak o 7,1 l benzinu, přestože se na šestku otáčky pohybují těsně pod hranicí 3000/min. To je mimochodem úplně stejný výsledek jako v případě crossoveru Honda HR-V s 96kW atmosférickou patnáctistovkou, točící 3500/min!

Zábavné svezení

Seaty byly, až na pár výjimek, v rámci snahy vytvořit z nich „Alfu Volkswagenu“, vždycky vozy, které dokázaly zprostředkovat příjemné řidičské zážitky, byť třeba za cenu jistých kompromisů v oblasti kvality jízdy. I přesto pro mě bylo Toledo velmi příjemným překvapením. Karoserie typu liftback v kombinaci s lehkým motorem totiž způsobuje hned dvě příjemné věci – velmi lehkou příď, ochotně se vrhající do zatáček, a záď, která vám na požádání předvede „psí kusy“.

Při běžné jízdě je Toledo neutrální a skrz naskrz „politicky korektní“ – téměř nezná nedotáčivost, naklání se jen „aby se neřeklo“ a naladění tlumičů je německy tuhé - nechybí sice jistá plavnost na delších nerovnostech, ovlivněná i dlouhým rozvorem a zadním převisem, ale krátké nerovnosti se do kabiny přenáší na sedmnáctkách docela dost, k přenosu vyloženě tupých rázů ale dochází jen výjimečně.

Ale když na Toledo přitlačíte, projeví se velmi zajímavým způsobem nedokonalosti naladění. Seat začne být lehce nedotáčivý, ale stále velmi dobře ovladatelný, takže lze pomocí přesného, byť odtažitého řízení, držet jej na hranici neutrality až lehké nedotáčivosti, s níž se lze vypořádat tak, že ostřeji natočíte volant po směru jízdy. To vyvolá okamžitou reakci zádě, která ztratí přilnavost a začne vybočovat, čímž vrátí Toledo zpátky do požadovaného směru ještě dříve, než si stabilizace všimne, že se děje něco nekalého.

Je to opravdu velmi zábavná a v dnešní době aut s až protivně dokonalou trakcí už poměrně ojedinělá věc. K charakteru vozů značky Seat, jak se nám jí v posledních letech snažil vštípit VW, mi to perfektně pasuje. Na druhou stranu je potřeba upozornit na to, že by to mohlo méně zkušeného řidiče při prudkém pohybu volantem trochu vyděsit, jakkoli je ESP vždy připraveno zasáhnout. Zatímco v případě hravosti podvozku jsou pro i proti, jednoznačným negativem tuhého šasi je poskakování a odskakování na nerovnostech rozbitých okresek.

seat testy strednitrida seat testy strednitrida

Potěšení z jízdy bohužel kazí protivně lehký chod pedálů, pokud jsem si vzal místo bot na řízení klasické, téměř jsem necítil chod pedálu plynu, u spojky je to pak ještě horší. Ten samý problém měl nedávno i Touran, tak to možná bude rozsáhlejší koncernový probl… Chtěl jsem říct, výhoda.

Co dále kazí dojem z jízdy s Toledem, je všudypřítomný hluk. Nijak zvlášť dobře není odhlučněný motor ani podvozek a společně s aerodynamickým hlukem si na palubě moc ticha neužijete, jen v různých rychlostech bude převažujícím původcem ruchů něco jiného.

Závěr


Závěr

Seat Toledo 1.2 TSI ve mně zanechal trošku smíšené pocity. Jeho jednoznačnou výhodou je, že v rámci situace na Škodovkami přecpaném českém trhu nabízí kombinaci povědomých tvarů, ale neokoukaného vzhledu, umocněného zde navíc sportovním optipaketem FR-Line za vcelku příznivých 32.500 korun, a prostornosti, těžko hledající mezi malými vozy konkurenci. Výrazným handicapem je naopak lacině působící a poměrně hlučný interiér.

Pak tu máme takovou „šedou zónu“. S 81kW dvanáctistovkou má španělský liftback z Mladé Boleslavi velmi slušnou dynamiku, ale současně poněkud vyšší spotřebu, než by se na 110k downsizovaný motůrek slušelo. Toledo dokáže nadchnout nadšené řidiče hravým podvozkem a agilitou, ale méně zkušený řidič by mohl zažít za jeho volantem horké chvilky, způsobené rozevlátější zadní nápravou.

seat testy strednitrida seat testy strednitrida

S ohledem na to se mi zdá cena 363 tisíc korun na protažený malý vůz, koncipovaný zjevně jako budgetový, trošku vyšší, než by asi měla být. Za tyto peníze už se vyplatí popřemýšlet, jestli neoželet pár litrů v kufru a pořídit plnohodnotný kompakt.

Nejlevnější verze modelu291.900 Kč (1.2 TSI/66 kW Basis)
Základ s testovaným motorem362.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Reference)
Testovaný vůz bez příplatků392.900 Kč (1.2 TSI/81 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou460.600 Kč (1.2 TSI/81 kW Style)

Plusy

  • Neokoukaný design
  • Dynamický motor
  • Velký kufr
  • Přesné řazení a řízení
  • Zábavné jízdní vlastnosti a agilita
  • Podélný prostor

Minusy

  • Lacině působící interiér
  • Hluk v kabině
  • Prostornost v příčném směru
  • Stabilita zadní nápravy
  • Cena
  • Vyšší spotřeba paliva

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (135)
Seat Toledo 1.2 TSI
Cena základní sestavy 392 900 Kč
Výbava základní sestavy Kontrola tlaku v pneumatikách, Multikolizní brzda + asistent stability přívěsu, Vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými světly, Elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Dojezdové rezervní kolo, Vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, Osvětlená přihrádka před spolujezdcem, Asistent rozjezdu do kopce, Automatická klimatizace Climatronic + klimatizovaná přihrádka u spolujezdce, 16" kola z lehkých slitin (pneu 215/45), Zadní okna elektricky ovládaná, Paket Komfort: tempomat + přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel + senzor únavy, Palubní počítač High, Multifunkční kožený volant a hlavice řadicí páky v kůži, Výškově nastavitelná přední sedadla, Paket Schránky: přední a zadní loketní opěrka, fixační síť, háčky a přihrádky v zavazadlovém prostoru, Dekorace – hliník, Ambientní osvětlení interiéru (prostor pro nohy + středová konzole) Kč
Cena testované sestavy 460 600 Kč
Výbava testované sestavy Paket FR-Line (+32.200 Kč), Metalický lak (+14.800,-), Bezklíčové odemykání (+10.700,-), Paket Style (+10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1101 / 535
Rozměr pneu: 215/40 R17
Seat Toledo 1.2 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4482
b) šířka (mm): 1703
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
4. 9. 2016 22:45
Re: no
K té ceně. Před měsícem jsem si koupil Toledo 1,2 TSI 81kW ve výbavě Style, kromě kůže a LED osvětlení max. výbava za cenu /větší sleva/ 369.900,- kč včetně DPH. Když jsem tuto výbavu porovnával u Rapida, musel bych připlatit po veškerých slevách téměř 51.000,- korun.
Avatar - Emel
23. 3. 2016 20:11
Re: Třída
Když si udělám graf spotřeby u sebe, vypadá to stejně... u nafty je ta pila menší, protože jednak jsou i výkyvy menší a dvak se na nádrž najede víc a trošku víc se to zprůměruje.

Já ti tvou zkušenost věřím, jen říkám, že to těžko můžou redaktoři napsat jako skutečnost do testu, když k tomu nejsou relevantní data a spritmonitor to spíš vyvrací než potvrzuje.
23. 3. 2016 18:48
Re: Třída

Tu pilu podle mě vždycky udělá dálnice. Podotýkám, že v těhle starých Meganech při 130ti točí 3000, u nového 2650 - tzn. spotřeba u nového bude nižší.

Na základě těchto diskuzí a testu jsem nemazal PP a počítal dotankování. Ujeto cca 1400, spotřeba 6,8 jak dle PP, tak dle mých výpočtů. A to se tam za poslední dobu projevily dvě cesty Pha-Liberec a zpět. Do těch kopců do bere víc, cca do 7,5.
Fakt nemám důvod ani ambice tu nějak kecat, prapůvodně jsem tuto informaci pod testy uváděl coby relevantní údaj od vlastníka pro případné zájemce o vůz s touto motorizací. Neb já jsem je před rokem, kdy jsem vůz vybíral, rozhodně sháněl dost těžko.
Avatar - Emel
23. 3. 2016 13:50
Re: Třída
Hm, to bych tak to je fakt docela bída, těch aut už je málo. Koukal jsem do grafů a většinou je to taková pila bez ladu a skladu, klesající tendenci vidím při troše dobré vůle tady:
[odkaz]
23. 3. 2016 12:51
Re: Třída

Hele, znovu chyba - 1,2 TCe je na trhu až po druhém faceliftu - od 2014!

Čili:

auta nad 10tkm (7 aut) - 7,28
auta nad 15tkm (5 kousků) - 7,41
auta nad 20 tkm (2kousky) - 7,04

pořád jsme výš než já, pořád je tam slušný rozptyl (dálnice bude mít sakra vliv), ale jsme někde jinde. A počet aut je z hlediska statistiky fakt žalostný, na tom se stavět nedá...