Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Toledo 1.2 TSI – Jsem Španěl!

Tomáš Dusil
Diskuze (78)
Současné Toledo je dvojčetem u nás obchodně úspěšnější Škody Rapid. Najdeme nějaké rozdíly?


Design, interiér


Původní toledo bylo zároveň prvním modelem španělské značky vyvinutým pod dohledem Volkswagenu. Prodávalo se výborně, a to i u nás. Tehdejší začínající podnikatelé, když nejezdili v kulaté Mazdě 626, či elegantním Peugeotu 405, tak se jim hodně zamlouvalo právě Toledo.

Druhá generace z roku 1998 vyměnila liftback za sedan. S technikou Golfu 4. generace mířila o něco výše, čehož důkazem byly třeba pětiválcové motory. Prodávala se ale také dobře. To třetí vydání, tvary připomínající velký Renault Vel Satis, žádným obchodím šlágrem nebylo. Lidé raději sáhli po hezčím Leonu Mk2 či praktických MPV Altea/Altea XL. Techniku totiž měla tato auta stejnou s toledem. Výrobu toleda Mk3 španělský výrobce nakonec ukončil už v roce 2009.

Na nové toledo jsme si museli počkat dva roky. Svým konceptem se vůz tak trochu vrací k první generaci. Nejen praktickou karoserií liftback, nýbrž i použitou technikou. Ta nesází na poslední hity, ale spoléhá spíše na osvědčená řešení. Stejně jako původní Toledo, které využívalo upravenou platformu z Golfu II, nikoliv z v té době již existující „trojky“.

Nízká cena úspěch znamenat nemusí

Proč je Toledo v Česku obchodně mnohem méně úspěšné než Rapid? V ceně zakopaný pes není, neboť španělský liftback startuje na částce 291.900 korun, zatímco rapid na 314.900 korun. Oboje s motorem 1.2 TSI o výkonu 66 kW. Příčinou nepoměru v prodaných číslech tak může být jedině obliba domácího výrobce v kombinaci s hustou prodejní a servisní sítí.

Ač ceny toleda začínají na částce nižší než tři sta tisíc korun, my jsme sáhli po verzi z přesně opačné strany ceníku. V rámci modelového programu jde o nejvyšší výbavu poháněnou již vzpomínaným motorem 1.2 TSI, ovšem ve své výkonnější podobě s 81 kW.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Za danou částku nabízí toledo hodně výbavy. Od 17palcových litých kol přes zadní svítilny LED až po čalounění kombinující alcantaru a kůži. A třeba důležitá samočinná klimatizace je v „základu“ už v o stupínek nižší verzi Style. Že je však toledo spíše jednodušším automobilem, dokazuje právě výbava v čele se zmíněnou klimatizací. Kdo očekává dvouzónový systém s čidlem kvality vzduchu, bude zklamán. Nelze jej mít ani za příplatek.

V noci jako za dne?

Jediným opravdovým technickým highlightem vozu jsou tak přední diodové světlomety. V dané třídě rozhodně neobvyklým a vítaným. Do obou základních verzí Basis a Reference je objednat nelze, pouze do vyšších výbav Style a zkoušené Style Advanced. V toledu jsou v nabídce od léta loňského roku a důvod, proč je španělský vůz nabízí a rapid nikoliv, hledejte ve snaze tento vůz odlišit. Rapid kontruje xenonovými světlomety, které si údajně „vybrečely“ důležité trhy, jmenovitě Švýcarsko a Velká Británie.

Diodové světlomety sice dělají mezi laickou motoristickou veřejností stále „haló!“, ale objektivně vzato zase takovým šlágrem nejsou. Mluvíme o LED levnějších automobilů. V režimu potkávacího světla totiž vozovku osvětlují sice poměrně výrazně, avšak s ostrým přechodem do úplné tmy. Obecně světelný výkon diodových svítilen totiž závisí na množství světelných zdrojů – tedy diod. A ty jsou u levných světlometů omezené. Ani Seat Toledo nemá nijak oslnivý počet diod. Přesto jeho tlumené světlo osvětluje vozovku překvapivě dobře. Důvodem je přídavný servomotor, jenž pohybuje s částí světlometu a tím zlepšuje dosah světelného kužele.

Na pohled menší, ale…

Že je výbava Style Advanced na vrcholu potravního řetězce toleda prozrazuje nejen bohatá výbava, nýbrž i kabina jako taková. Přední sedadla sice na první pohled nevypadají nijak zvláštně, v praxi se ukázala být zcela dostatečná. Zatímco sedák je poměrně plochý, opěradlo nabízí solidní boční vedení. K tomu si přidejte čalounění v kombinaci alcantary a kůže a hned to vypadá lépe. Výplň je spíše tužší. Při nasedání se tak zdají sedáky tvrdé, při delší cestě to ovšem oceníte. Za vyhřívání připlatíte 10.800 korun. Je dvoustupňové, přičemž se jedná o součást paketu Winter. V rámci něj získáte navíc také vyhřívané trysky ostřikovačů.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Palubní deska je sice vyrobena výhradně z tvrdých plastů, avšak se slušnou povrchovou úpravou. Prvotřídní je ergonomie. Při cestách po české kotlině jsme hojně využívali příplatkovou navigaci za 15.500 korun. Snadno se ovládá a pracuje až na výjimky tak, jak má.

Motor, jízdní vlastnosti


Čekáte, ale jen chvíli

Zájemce o zážehové toledo může na českém trhu vybírat ze dvou pohonných jednotek ve třech výkonech. Zkoušená 1.2 TSI s 81 kW představuje střední nabídku. Níže je její slabší verze s 66 kW, výše o dvě deci větší TSI s 92 kW. Aby to rozhodování měl kupující jednodušší, platí, že jednotlivé motorizace se pojí pouze s vybranou výbavou. Testovaná verze má nejširší záběr, když ji lze kombinovat se všemi výbavami, vyjma základní Basic. Větší čtrnáctistovka je pro změnu jen ve dvou nejvyšších úrovních výbav.

Jasně daná je také nabídka převodovek. Slabší motor 1.2 TSI se pojí výhradně s „pětikvaltem“, zkoušená výkonnější verze s šestistupňovou manuální převodovkou a konečně 1.4 TSI je jen se sedmi rychlostním DSG.

Testovaná verze dvanáctistovky potěší dynamikou. K tomu ovšem musíte mít ty správné otáčky. Ač seat uvádí, že vrchol točivého momentu 175 N.m je k dispozici už od 1400 otáček za minutu, v praxi se nám zdálo, že zátah přichází až v otáčkách tak o 400/min výše. Pak ovšem vůz zrychluje solidně až do 4000 otáček za minutu. Od této hranice již síla subjektivně vadne, ale s tím se u takto koncipovaných motorů počítá.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Výhodou šestistupňové skříně v porovnání s pětistupňovou je těsnější odstupňování jednotlivých kvaltů. Převody jsou spíše delší, přičemž šestka možná až příliš. Však také na ni motor při rychlosti 130 km/h točí asi 3200 otáček za minutu. Ochota k dalšímu zrychlování tu však přesto je. Samotné řazení je tradičně lehké a přesné. Kladem agregátu je hospodárnost. My jsme jezdili dle údajů multifunkčního displeje za 5,9 litrů na 100 km. Dlouhodobá spotřeba vozu činila 6,1 l na 100 km. Pro ty, kteří chtějí spořit, nabízí rozhraní toleda takzvaný EcoTrainer. Podle toho, jak jezdíte hospodárně, se vám přičítají body. Navíc jsou zde ještě ECO tipy, tedy rady, jak jezdit úsporně.

Jízdní vlastnosti „španělského“ liftbacku představují solidní průměr. I při svižné jízdě zatáčkami příď reaguje hbitě na otočení volantem a chování je příjemné bez nadměrné nedotáčivosti. Spíše než to je pro uživatele důležité, že i s rozbitými cestami si šasi poradí s grácií a hlavně bez tupých ran. A to měl vůz 17palová kola se čtyřicetiprocentními pneumatikami. Je to i proto, že karoserie vozu nabízí solidní tuhost. Její statická hodnota 17,12 kNm na stupeň je dokonce vyšší než u druhé generace Octavie.

Závěr


Závěr

Čtvrtá generace toleda se vrací ke kořenům prvního vydání. Jak karoserií typu liftback, tak i prostorností a hlavně zavazadelníkem. Jeho základní objem 550 litrů je totiž na chlup stejný jako u prvního toleda z roku 1991. Těm, co si nepotrpí na okázalost, nabídne tenhle vůz skvělé služby. Oproti sourozeneckému rapidu je vzhledově zajímavější, byť rozdíly se omezují jen na detaily. Nabídka výborně fungujících předních diodových svítilen vypadá skvěle více na papíře než v praxi. Otázkou totiž zůstává, kdo si je za těch téměř třicet tisíc korun v ceníku při objednávání auta zaškrtne.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Nejlevnější verze modelu291.900 Kč (1.2 TSI Basis/66 kW)
Základ s testovaným motorem367.900 Kč (1.2 TSI Reference/81 kW)
Testovaný vůz bez příplatků429.900 Kč (1.2 TSI Style Advanced/81 kW)
Testovaný vůz s výbavou491.500 Kč (1.2 TSI Style Advanced/81 kW)

Plusy

  • Příjemné jízdní vlastnosti
  • Jednodušší technika – předpoklad spolehlivosti
  • Ve středních otáčkách pružný motor
  • Spotřeba paliva
  • Zavazadelník
  • Podélný prostor v kabině
  • Solidně tuhá karoserie

Minusy

  • Chybí dvouzonová klimatizace
  • Pružnost motoru v nízkých otáčkách
  • Prostornost v příčném směru
  • Motor 1.2 TSI pouze s manuálem

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (78)
Seat Toledo 1.2 TSI/81 kW Style Advanced
Cena základní sestavy 429 900 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová kola z lehké slitiny Dynamic, šest airbagů (čelní, boční a hlavové), centrální zamykání, čalounění Alcantara/kůže, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrická přední a zadní okna, multifunkční kožený volant, make-up zrcátko spolujezdce, multikolizní brzda, tempomat + přední mlhovky, přední halogenové světlomety s dvojitou optikou, tónovaná skla, rozpoznávání únavy řidiče, zadní lampy z LED, světla pro denní svícení, atd. Kč
Cena testované sestavy 491 500 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket Style Advanced (+ 6.000,-), dešťový a světelný senzor (+ 4.500,-), Full link (+ 4.600,-), mapové podklady na SD kartě (+ 0,-), navigační systém s dotykovým ovládáním (+ 15.500,-), paket Winter (10.800,-), prodloužená záruka výrobce o 1 rok nebo maximálně 30 000 km (+ 1.400,-), přední LED světlomety (+ 29.500,-), stěrač zadního okna (+ 2.100,-), tmavá okna od sloupku B (+5.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.3 / 5.2
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1490
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1176 / 460
Rozměr pneu: 215/40 R17
Seat Toledo 1.2 TSI/81 kW Style Advanced
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4482
b) šířka (mm): 1703
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2602
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1500
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 655 / 875
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
28. 9. 2016 23:36
Re: Navigace se snadno ovládá a pracuje až na výjimky tak, j
Navigace neselhala, jen mě posílala tam, kde není silnice. Mimochodem kdysi jsem se ztratil ve Slovinsku v BMW X5 M. A víte proč? Protože navigace mě ukázala, že mám jet doprava místo doleva. No tak jsem si objel celý okruh kolem Triglavu a bylo to. K rozdílnému hodnocení ted a dříve. Test jsem psal ted já, dříve někdo jiný. Asi máme každý jiné nároky a měřítka. A ano Toledo se zlepšuje. Má full LED. To dříve nemělo. A také nový motor pro Euro6. Takže přeci jen je v něčem lepší.
23. 9. 2016 22:09
Mně se líbí
A ačkoliv se mi líbí i Rapid, Toledo považuju za podstatně hezčí. Pochybuju, že bude znatelně užší nebo jinak prostorově menší než Rapid. Rozhodně má hezčí zadek. Stačilo odstranit ty nesmyslný trojúhelníky vedle SPZ (který hyzdí všechny dnešní škodovky) a rázem je to paráda. Přístrojovka má konečně čísla normálně a né hlavou dolu a zbytek bych nerozeznal pokud bych neviděl logo na volantu.
Už delší dobu ceny nesleduju ale nikdy mi Toledo nepřišlo levnější než Rapid. Možná první ořezaná výbava, plácnu, za 280 tisíc, Rapid byl třeba o bůra dražší... Jenže další výbava byla od 350 vejš a mezi to u Rapida nacpali další 2 výbavy a 4 motorizace. Vždycky mi připadalo že ceny maji nastavený tak, aby se Toledo u nás neprodávalo. O akcích jsem nic neslyšel, kdežto škodovku mi vtloukaj do hlavy na každym rohu.
22. 9. 2016 22:29
Re: Dobré auto, špatný Seat
Vzhledem k tomu, že Toledo 1.2 TSI/81 kW se srovnatelnou výbavou je cenově hodně blízko stejně motorizovanému Leonu ST, o jeho koupi nemá smyl příliš uvažovat. Leda že by měl člověk garáž s hodně úzkými vraty... :-O
22. 9. 2016 22:23
Re: Toledo
Přesně tak, první generace byla liftback, druhá sedan a třetí byl kuriozní kříženec MPV a liftbacku. :-!
Avatar - aproximus
22. 9. 2016 21:27
Re: Kde je pravda?
taky nechápu kde u tohoto produktu vykasali 4 hvězdy ... 8-s