Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sedm nejnebezpečnějších aut v Americe

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Organizace IIHS zveřejnila seznam sedmi nejnebezpečnějších aut na americkém trhu. Radost určitě nemají u Chrysleru, Mazdy, GM, Nissanu a Suzuki.

V USA provádí tyto testy nezisková organizace IIHS (Insurance Institute For Highway Safety – Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu). Používá odlišnou metodiku testování a hodnocení než u nás zavedené Euro NCAP.

Zkoušky sestávají ze čtyř „disciplín“. První představuje čelní náraz do pevné překážky v rychlosti 64 km/h, který je prakticky obdobný s evropskými zvyklostmi. Druhou je srážka s předmětem o hmotnosti necelé 1,5 tuny, auto se s ním m musí „potkat“ z boku řidičovou stranou. Třetím kritériem je hodnocení převrácení vozu. K tomu se používá velký kus plechu, který zasáhne jeho roh. Následně se určuje, kolik síly je potřeba k ke zmíněnému převržení automobilu. A konečně čtvrtým prvkem je náraz zezadu, který prověří sedadla a bezpečnostní pásy a jejich schopnost ochránit krční páteř pasažérů.

Nejhorší: pickupy a SUV

Nejhůře dopadla sedmička modelů: pickupy Dodge Ram 1500 a Chevrolet Colorado Crew Cab, překvapivě dvě SUV od Mazdy: CX-7 a větší CX-9, Nissan Pathfinder, Jeep Wrangler a malé Suzuki SX4. Vesměs se tedy jedná o vozy, se kterými lze vyjet i mimo zpevněné cesty, ať už jen na polní či do těžšího terénu.

Za nejhorší známku v testu je považováno „kritické“ hodnocení. Pickup Ram 1500 se prodává již přes třicet let v několika generačních obměnách a nikdy na tom nebyl s bezpečností dobře. Poslední provedení si jej vysloužilo za boční náraz a převrácení. Colorado nevynikalo taktéž v převrácení a při kolizi zezadu. „Náklaďák“ od Chevroletu i jeho dvojče Canyon s logem GMC minulého roku trable s bezpečnostními pásy, které si vynutily svolávací akci.

CX-7, větší CX-9 a koneckonců i Nissan Pathfinder a malý crossover Suzuki SX4 mají stejné základní problémy s ochranou jako Colorado. Velké SUV od hirošimského výrobce navíc pohořelo v poměru pevnosti karoserie vzhledem k hmotnosti auta. Dvoudveřový Wrangler neodolá bočnímu nárazu, ale ani čtyřdveřová varianta zde nedopadla dobře, protože se testovací figurína udeřila o konstrukci odnímatelné střechy. Obě karosářská provedení pak zaznamenala nepěkné výsledky při zadní kolizi. Hlavám zadních cestujících hrozí vážná zranění.

Navzdory předpokladům, že by mohla tato nepříznivá hodnocení ovlivnit odbyt, se Dodge (respektive dnes již jen Ram 1500) prodává velmi dobře. To už nelze říci o Coloradu, které lidé nekupují tak, jako před rokem 2007. Mazda CX-7 dosáhla nejnižších čísel v roce 2009 (20 tisíc), zatímco odbyt CX-9 stále stoupá. Ta je spolu s dlouhým Wranglerem největším konkurentem Nissanu Pathfinder a za poslední tři roky jej oba v prodejích předstihly. Suzuki SX4 se rovněž příliš nedaří, ještě před čtyřmi lety si jej koupilo přes 30 tisíc Američanů.

Evropské ohlédnutí do minulosti

I přes odlišnost evropských a amerických testů se ohlédněme do minulosti. SX4 i Pathfinder totiž absolvovaly bariérové zkoušky Euro NCAP ještě podle „starých“ pravidel platných před rokem 2009. Jak se jim vedlo na starém kontinentu?

V testech Euro NCAP získalo před šesti lety Suzuki SX4 za čelní a boční náraz celkem čtyři hvězdičky a 29 bodů. Největší zranění hrozilo stehnům řidiče a spolujezdce, ale pouze středně těžké. Bezpečnost dětí byla ohodnocena trojicí hvězdiček a rovnou třicítkou bodů, za ochranu chodců si oblíbený malý crossover odnesl taktéž tři hvězdičky a 22 bodů.

Nissan Pathfinder na tom byl ve stejné době podobně. Stehnům předních pasažérů hrozila opět středně těžká újma na zdraví. Ochrana dospělých při čelní a boční kolizi s překážkou však dopadla lépe: 32 bodů a čtyři hvězdičky. Test bezpečnosti dětí přinesl totožný počet bodů, ale zde jen trojici hvězdiček. Chodci pak dopadli hůře (dvě hvězdičky a 18 bodů), to ale není u terénních vozů nic neobvyklého.

Mimochodem, končící Pathfinder má tradiční rám, nová generace, která přijde do USA letos na podzim, už je zase spíše SUV se samonosnou karoserií. Na její výsledky si ale budeme muset počkat.

Sedm nejnebezpečnějších automobilů v USA podle IIHS
KategorieProdej 2011CenaZnámka
Období[ks][Kč]JD Power
Dodge RAM 1500156.983457.700,-2/5
Chevrolet COLORADO Crew Cab31.026361.600,-3/5
Mazda CX-735.641459.100,-4/5
Mazda CX-934.421615.000,-4/5
Nissan PATHFINDER25.935606.000,-3/5
Jeep WRANGLER122.460475.300,-3/5
Suzuki SX412.520286.600,-2/5

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Avatar - Bristol
2. 6. 2012 15:53
Re: toyota
toyota echo...? to tu běžně po evropě nejezdi že..? :-)
1. 6. 2012 23:44
toyota
to sou *,kdyt ten RAM ma zebrinovej ram,uz to je dost vyhoda.rozhodne bych chtel vedet kolik lidi umira v osobakach a kolik v * upech.nedavno sem vydel toyotu echo jak narazila v protismeru do nakladaku,zenskou z toho hodinu vystrihavaly hasici,to auto bylo na sracku,kdyby mela ten RAM,urcite by nemela tak zmasakrovany nohy jak mela,osobak nikdy >:D
1. 6. 2012 19:34
Re: Takto podobně
No, právě od německých majitelů se nesou tyhle stížnosti, známý pracoval pro nějaký německý pivovar, který měl flotilu pětek a trojek a prý tam reklamace na automat byly velmi časté...
Avatar - Barrichello
1. 6. 2012 15:35
Re: Takto podobně
Jo, od modelového roku 2013 tam bude ZF, a výroba má začít někdy v srpnu letošního roku. Bude tam 8st. ZF a motory 3,6 V6 Pentastar a 5,7 V8 HEMI.

Podle mě kravina, vždy tu ZF používají německé uberwageny >:D >:D
1. 6. 2012 14:58
Re: Takto podobně
Ram má ZF? To čumím... Nicméně teď jsem slyšel nějakou zkazku o tom, že osmikvalty od ZF mají životnost tak 80 tisíc km... a pak se začínají hromadně kazit... slyšel to někdo ještě?