Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf vývoje Škoda Auto: Uvažujeme o výrobě automobilů Octavia, Roomster a Superb na zemní plyn

Ondřej Láník
Diskuze (22)
Při příležitosti otevření čerpací stanice na CNG v českém městě automobilů se šéf vývoje Škody pochllubil s úmyslem vyrábět sériově hned tři modelové řady na stlačený zemní plyn.

První plnicí stanici CNG ve Středočeském kraji v pátek otevřela v Mladé Boleslavi skupina RWE. Její provoz slavnostně zahájil Martin Bursík, místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR. Jako ekologické a ekonomicky výhodné řešení osobní dopravy prezentovala na akci Škoda Auto prototyp automobilu Škoda Octavia na stlačený zemní plyn. Mladá Boleslav se po Brně a Ostravě stala součástí páteřní sítě plnicích stanic CNG skupiny RWE v České republice. Dalšími městy, která nabídnou řidičům v nejbližší době možnost natankovat zemní plyn, budou Karlovy Vary (od 27. 4.) a Ústí nad Labem (3.5.).

„CNG plnicí stanice jsou nyní v České republice dosažitelné v každém regionu. Jsme svědky začátku nového trendu, jen za loňský rok se zvýšil počet automobilů na CNG v ČR o 30 procent na 630 vozidel. U CNG plnicí stanice v Mladé Boleslavi budou rovněž dostupné informace o výhodách jízdy na stlačený zemní plyn a o možnostech pořízení automobilů na toto ekologické palivo,“ uvedl Milan Kajtman, člen představenstva a obchodní ředitel RWE Transgas, a.s.

V České republice je v současnosti provozováno 15 veřejných plnicích stanic CNG. Do konce letošního roku by jich mělo být okolo dvaceti a do roku 2020 se hovoří o počtu až čtyř set veřejných plnicích stanic CNG. Stejně dynamicky by měl růst počet vozidel na stlačený zemní plyn. V Evropě by jich mělo do roku 2020 jezdit až 23,5 milionu a jen v České republice se k tomu datu odhaduje jejich počet na 350–450 tisíc.

„Výhodou CNG není pouze jeho cena, která je oproti benzínu poloviční, ale také minimální dopady na životní prostředí. Plynové motory produkují až o 90 procent nižší emise škodlivin, u CO2 je to o 20 procent méně než benzínové motory. CNG automobily tak splňují i nejpřísnější normy Euro IV resp. V. Také vzhledem k těmto faktům uvažujeme o výrobě automobilů Škoda Octavia, Roomster a Superb na stlačený zemní plyn,“ vysvětlil Dr. Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto odpovědný za technický vývoj.

Na stránkách Škody Auto také stojí: "Cena sériově vyráběných osobních automobilů na CNG je zhruba o pět procent dražší než u standardních verzí. Tyto náklady se však stejně jako u dodatečně upravených vozů, do nichž byla namontována CNG souprava, vrátí při nynějších cenách motorových paliv po zhruba 50 tisících najetých kilometrech. Zejména firmy s vysokým počtem ujetých kilometrů tak mohou díky zemnímu plynu ušetřit až desetitisíce korun měsíčně."

Ondřej Láník
Diskuze (22)