Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seřizování geometrie náprav: AD Technik - Vstříc úsporám

AutoProfi
Diskuze (1)
U nákladních i osobních vozidel se měří a seřizuje geometrie náprav. Návratnost investice je rychlá, protože uspoří palivo a pneumatiky.

Geometrii kol mimo předepsané hodnoty doporučené výrobci vozidel mají téměř dvě třetiny osobních automobilů, u nákladních vozidel je podíl ještě o něco vyšší. Pohybuje se v rozmezí 75 až 80 procent. To je obrovský potenciál pro seřízení, které by mělo přinést úsporu na provozních nákladech zejména v oblasti pneumatik a pohonných hmot. Dalším negativním aspektem souvisejícím s nesprávným nastavením geometrie náprav nákladních vozidel, resp. s nestandardním opotřebením pneumatik, je zhoršení jízdních vlastností, což představuje problém také bezpečnostní.

První jsou pneumatiky

Většina autodopravců si myslí, že nestandardní nebo rychlejší opotřebení pneumatik je zapříčiněna nesprávným výběrem nebo huštěním. K těmto aspektům se musí určitě ještě přidat nesprávně seřízená geometrie náprav na vozidle.

Jen odchylka několika málo minut od správného seřízení nápravy může znamenat snížení životnosti pneumatiky o 15 až 50 %. Nejčastějším typem nestandardního opotřebení je jednostranné opotřebení hrany pneumatiky, což může způsobit nadměrně nastavený odklon kola nebo šikmo nastavená náprava k ose rámu. Dalším často se vyskytujícím opotřebením jsou otřepy na hranách dezénových drážek po celé šíři běhounu, což je způsobeno nesprávně nastavenou sbíhavostí nebo rozbíhavostí na přední nápravě. Může nastávat také při nesprávném nastavení geometrie mezi nápravami na vozidle nebo soupravě. Při jízdě takového automobilu dochází k nadměrnému příčnému namáhání, které způsobuje neustálé boční smýkání pneumatiky a enormní nárůst valivého odporu.

Spotřeba paliva

Velmi bedlivě sledovanou nákladovou položkou ve všech autodopravách je spotřeba pohonných hmot. Je jisté, že jízda vozidla nebo soupravy s nesprávně nastavenou geometrií způsobuje zvýšení valivého odporu pneumatik vůči vozovce, který se určitě projeví zvýšením spotřeby. Z výsledků dlouhodobých testů je patrné, že po seřízení geometrie náprav na vozidle dochází ke snížení nároků na palivo o 3 až 10 %. Při ročním proběhu 150 000 kilometrů a průměrné spotřebě 30 l/100 km by nastavení správné geometrie náprav mohlo extrémně uspořit až 4500 litrů nafty u jednoho vozidla.

Bezpečnost je důležitá

Nesprávné nastavení geometrie vozidla nebo soupravy je také příčinou zhoršení jízdních vlastností. I jedna nesprávně nastavená náprava vůči podélné ose může způsobit šikmý pohyb po vozovce, čímž souprava zabírá více místa na vozovce. Současně musí řidič vynaložit větší úsilí a více se koncentrovat, aby vozidlo udržel ve směru. Během výše zmíněného jednostranného opotřebení pneumatik vykazuje vozidlo nižší přilnavost k vozovce.

Jak na seřízení

Vlastnímu seřízení geometrie náprav na vozidle nebo soupravě by mělo předcházet měření. Obvykle se provádí v opravárenské hale na rovné podlaze s vestavěnou montážní jámou, ze které se v případě nesprávného nastavení provede vlastní seřízení. Po najetí vozidla na určené místo se provede instalace jednotlivých komponentů zařízení pro měření geometrie. Od firmy AD Technik lze použít sadu Axis 4000, které je špičkovým produktem německého výrobce Haweka. Obsluhou a přesností měření je na úrovni standardu měřicích zařízení pro osobní vozy.

Zařízení umožňuje přesně a rychle změřit všechny nápravy užitkových vozidel včetně dodávek a nápravy návěsů i přívěsů. Uživatel potřebuje jen PC nebo notebook, jelikož přijímací jednotka se připojuje přes USB. Pomocí zařízení Axis 4000 lze měřit celkovou a jednostrannou sbíhavost, střední postavení převodky řízení, odklon kola, záklon a příklon rejdového čepu, maximální rejd a rovněž šikmé postavení nebo vyosení náprav.

Vše na obrazovce

Princip měření a nastavení geometrie souvisí s kontrolou všech měřených parametrů vůči ose rámu vozidla, na který se přes magnetické držáky umístí měřící lišty s odrazovými terči. Pomocí kamerových hlav sytému Axis 4000, otočných o 360º, může uživatel rychle zaznamenat skutečné hodnoty. Změřené hodnoty se ihned zobrazí na monitoru.

Mechanik upevní kamery jednoduše pomocí magnetických držáků na ocelové ráfky. Pro hliníkové disky může použít rychloupínací spony Pro-Clamp s úchytnými rameny. Grafická zobrazení na monitoru již v průběhu měření ukazují, jaké přípravné práce musí být na vozidle uskutečněny. Uživatel je tak pomocí menu programu názorně veden všemi pracovními kroky v průběhu měření. Jeho výsledky jsou zaznamenávány do protokolu, který zahrnuje jednotlivá měření pro všechny nápravy. Je možné porovnat vstupní a výstupní výsledky měření. Po vytisknutí je možné předložit majiteli či provozovateli vozidla jasná data a návrh na seřízení kol či celých náprav.

Měření rámu

Zařízení Axis 4000 je možné ještě rozšířit o speciální závěsné pravítko s odrazovými terči, které v kombinaci s jednou kamerou umožňuje změřit rám vozidla, přívěsu nebo návěsu. Hustota měřících bodů je prakticky neomezená a je průběžně zaznamenávána. Výsledek měření zohledňuje data bočního přesazení, což je horizontální odchylka, rozdílu výšky (vertikální odchylka) a zkroucení neboli torzi rámu. I po změření rámu je možné vytisknout protokol ve formátu 3D, ve kterém je vidět rám s naměřenými hodnotami v jednotlivých bodech.

Výrobce Haweka také umožňuje zařízení Axis 4000 rozšířit o systém pro měření a kalibraci aktivního radaru pro adaptivní tempomat, který sleduje a reguluje vzdálenost mezi vozidly. Dodavatelská společnost AD Technik nabízí jako zvláštní příslušenství ještě stabilní přístrojový vozík, ve kterém mohou být v dílně bezpečně uschovány všechny součástky systému Axis 4000 včetně tiskárny. Součástí dodávky je samozřejmě zaškolení na obsluhu mechaniků uživatelské firmy servisním technikem společnosti AD Technik. Zařízení Axis 4000 je vhodné pro servisní firmy k rozšíření nabídky služeb i dopravce s velkým počtem vozidel.

AutoProfi
Diskuze (1)
Avatar - Flai
13. 6. 2014 15:36
MB
nákladní vozidla versus osobní