Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Setra připomíná 50 let modelové řady S100

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Před padesáti lety se představila druhá generace autobusů značky Setra, která představuje důležitý milník v její historii a je považována za předchůdce dnešních vysokopodlažních autokarů.

První autobus vyrazil na silnice z bran společnosti Kässbohrer dne 11. února 1911, ale rodinný podnik se již předtím proslavil svými kočáry a nástavbami pro nákladní automobily.

V roce 1951 se poprvé objevilo jméno Setra a bylo použito ve spojení s modelem S8, jehož výstavní premiéra se odehrála na tehdejším autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Ten lze označit za mezník ve vývoji autobusů.

Setra je totiž zkratkou ze selbsttragend, označujícího samonosnou nadstavbu, která byla použita poprvé v historii německých autobusů, právě u modelu S8. K novinkám v konstrukci tohoto autobusu patřilo i umístění zavazadlových prostorů pod podlahou kabiny.

Setra S8 spolu se svými sesterskými modely dnes představuje první generaci autobusů své značky, které vedle samonosné konstrukce karoserie, umístění motoru v zádi a zavazadlových prostorů pod podlahou spojoval i design, který dle módy počátku padesátých let sázel na velmi oblé linie.

Představení konstrukční řady S 100 v roce 1967 bylo důležitým krokem směrem k industrializaci výroby autobusů a zároveň přineslo druhou generaci autobusů společnosti Kässbohrer se jménem Setra.

Premiéra typů S 100, S 110, S 120, S 130 a S 140 navíc přinesla revoluční změnu v designu autobusů své značky. Zvýrazněné zaoblení prvních autobusů Setra bylo nahrazeno jasným, věcným obrysem. Jednalo se o design, který lze u linkových autobusů identifikovat ještě dnes.

V konstrukční řadě S 100 se skrývaly nejnovější technické poznatky tehdejší doby. Více pohodlí a lepší stabilitu vozidel přinášelo nezávislé zavěšení předních kol a optimální odpružení listovými pružinami a pryžovými prvky. Standardem pro tuto řadu se stalo i vzduchové odpružení.

Z celé konstrukční řady S 100 s 22 typy, zahrnujícími městské, linkové i dálkové autobusy, výrazně vyčnívá zájezdový model S 150 Panoramabus, se zvýšenou podlahou i střechou zhruba od poloviny své délky až po poslední sedadla. Právě tento model je dnes vnímán jako důležitý předchůdce dnešních zájezdových autobusů a to díky komfortu a výhledu, který poskytoval svým cestujícím.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - wakantanka
19. 11. 2017 15:33
V licencii
sa Setry vyrabali za hlbokeho socializmu v Bulharsku pod Chavdar a dost ich jazdi dodnes.
19. 11. 2017 11:29
Prečo
Prečo nie je v galérii ani jeden pohľad zozadu? Prečo tam nie je ani jediná fotka interiéru? O obsahovom minimalizme článku už ani nehovorím.