Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Setra a 65 let jejích autobusů ve velké galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
První autobus firmy Kässbohrer vyjel na silnice před více než sto lety a jméno Setra bylo poprvé použito v roce 1951 na modelu S8, na nějž navázala řada dalších modelů.

První autobus vyrazil na silnice z bran společnosti Kässbohrer dne 11. února 1911, ale rodinný podnik se již předtím proslavil svými kočáry a nástavbami pro nákladní automobily.

V článku The German Automotive Industry from 1886 to 1979, vydaném Německou asociací automobilového průmyslu (VDA), je Karl Kässbohrer zmiňován již roku 1908 jako výrobce specializující se na přívěsy nákladních vozů.

Další informace se vztahují k roku 1910 a článek uvádí, že Karl Kässbohrer dodává nejen přívěsy, ale i karoserie typu phaeton a landaulet pro vozy značek Daimler, Opel, Adler a NSU. Limuzíny typu phaeton představovaly pohodlné cestovní vozy. Landaulet je francouzský výraz pro karosérií, jejíž zadní část byla zakryta skládací střechou.

Významným milníkem se stal již zmíněný 11. únor 1911, kdy v Ulmu zahájila provoz první městská autobusová linka. Přepravní společnost, jejímž partnerem byl Karl Kässbohrer, byla založena speciálně pro tuto příležitost a Kässbohrer do ní přispěl svým prvním autobusem.

Ten byl postaven na šasi Saurer s 18 místy k sezení a 10 místy k stání. Poháněn byl čtyřválcovým motorem s výkonem 22 kW. Úplně poprvé v historii německých užitkových vozů seděl řidič v uzavřené kabině.

Po první světové válce byla v Evropě velká poptávka po přepravě. V této době se začala výrazněji rozvíjet spolupráce mezi Daimler-Benz a Kässbohrer. První z nich dodával šasi s motory a druhá dále rozvíjela svou specializaci na stavbu autobusových karoserií.

K nejzajímavějším výsledkům spolupráce v meziválečném období patří aerodynamické autokary z roku 1935 vytvořené Kässebohrerem na šasi Daimler-Benz pro německé železnice.

Úspěšná spolupráce pokračovala i ve čtyřicátých a padesátých letech.

S8

V roce 1951 se poprvé objevilo jméno Setra a bylo použito ve spojení s modelem S8, jehož výstavní premiéra se odehrála na tehdejším autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Ten lze označit za mezník ve vývoji autobusů. Setra je totiž zkratkou ze selbsttragend, označujícího samonosnou nadstavbu, která byla použita poprvé v historii německých autobusů, právě u modelu S8.

K revolučním prvkům v konstrukci Setry S8 patří i umístění motoru v zádi, i když zde neuškodí připomenout dvojici autobusů Škoda 532 a 536 z roku 1937, které se bohužel pro vysoké nároky na sériovou výrobu a nepříznivou politickou situaci nedostaly z vývojového stádia.

Setra S8 se v roce 1951 stala prvním sériovým autobusem společnosti Kässbohrer, jehož základem nebylo šasi nákladního vozu. K novinkám v konstrukci tohoto autobusu patřilo i umístění zavazadlových prostorů pod podlahou kabiny. V případě vozu vystaveného před pětašedesáti lety ve Frankfurtu sloužil k pohonu šestiválec Henschel o výkonu 74 kW spolupracující s plně synchronizovanou pětistupňovou manuální převodovkou ZF.

Revoluční byl i jeho vzhled, aerodynamický vnější design. Byl to autobus, který byl lepší než všichni jeho předchůdci. Montáž motoru v zádi vozidla s přímým pohonem na zadní nápravu snižoval vlastní hmotnost, těleso vozu mělo větší pevnost, a nabízelo tak vyšší bezpečnost.

Tato konstrukce byla základem nového autobusu, a tím také okamžikem zrození Setry. Byl to doklad skutečnosti, že struktura skeletu s integrovanou podvozkovou skupinou má tak vysokou stabilitu, že je možné touto cestou vyrobit autobus. Kromě toho tak výroba autobusů definitivně překonala problémy se závislostí na podvozcích nákladních automobilů. Do roku 1958 bylo postaveno celkem 468 vozidel řady S8.

Na model S8 pak navázala cela řada větších i menších autobusů s typovými označeními S6 až S15, v jejichž konstrukci i designu byly uplatněny stejné postupy. Za zmínku rozhodně stojí model S6, který byl představen v roce 1955 na autosalonu v Ženevě a je nejmenším autobusem v historii své značky.

Setra S6 s povrchovými panely karoserie z hliníku, střešními okny z plexiskla, celkovou délkou 6,70 m a šířkou 2,25 m byla na první pohled zmenšeným typem S8. Technicky nejzajímavější bylo však na tomto kompaktním autobusu nezávislé zavěšení všech kol s kyvadlovou nápravou vpředu i vzadu.


S 100

Představení konstrukční řady 100 v roce 1967 bylo důležitým krokem směrem k industrializaci výroby autobusů a zároveň přineslo druhou generaci autobusů společnosti Kässbohrer se jménem Setra.

Premiéra typů S 100, S 110, S 120, S 130 a S 140 už jen vizuálně představila další směřování. Zvýrazněné zaoblení první autobusů značky Setra bylo nyní nahrazeno jasným, věcným obrysem. Jednalo se o design, který lze u linkových autobusů identifikovat ještě dnes.

V konstrukční řadě 100 se skrývaly nejnovější technické poznatky tehdejší doby. Více pohodlí a lepší stabilitu vozidel přinášelo nezávislé zavěšení předních kol a optimální odpružení listovými pružinami a pryžovými prvky. Standardem pro tuto řadu se stalo i vzduchové odpružení.

Z celé konstrukční řady 100 s 22 typy, zahrnujícími městské, linkové i dálkové autobusy, z nichž díky zvýšené podlaze a střeše nad ostatní vynikal zájezdový model S 150 Panoramabus, se prodalo úžasných 12.339 kusů.


S 100

Představení konstrukční řady 100 v roce 1967 bylo důležitým krokem směrem k industrializaci výroby autobusů a zároveň přineslo druhou generaci autobusů společnosti Kässbohrer se jménem Setra.

Premiéra typů S 100, S 110, S 120, S 130 a S 140 už jen vizuálně představila další směřování. Zvýrazněné zaoblení první autobusů značky Setra bylo nyní nahrazeno jasným, věcným obrysem. Jednalo se o design, který lze u linkových autobusů identifikovat ještě dnes.

V konstrukční řadě 100 se skrývaly nejnovější technické poznatky tehdejší doby. Více pohodlí a lepší stabilitu vozidel přinášelo nezávislé zavěšení předních kol a optimální odpružení listovými pružinami a pryžovými prvky. Standardem pro tuto řadu se stalo i vzduchové odpružení.

Z celé konstrukční řady 100 s 22 typy, zahrnujícími městské, linkové i dálkové autobusy, z nichž díky zvýšené podlaze a střeše nad ostatní vynikal zájezdový model S 150 Panoramabus, se prodalo úžasných 12.339 kusů.


S 300

Nové standardy v designu i výrobě autobusů nastavila konstrukční řada 300, která byla poslední vyvinutá plně v režii společnosti Kässbohrer. K nejnápadnějším poznávacím znakům autobusům této řady uvedené v roce 1991 patřila výrazná křivka za kabinou řidiče a nově navržený systém vnějších zpětných zrcátek s aerodynamicky tvarovanými rameny zavěšenými u horní hrany čelního okna.

V rámci modelové řady 300 byly nabízeny autobusy pro městskou i meziměstskou linkovou dopravu, kombinované typy vhodné pro každodenní linkový provoz a zároveň i zájezdový provoz, dálkové zájezdové autobusy a luxusní turistické autokary.

K přednostem všech zástupců řady 300 patřilo vedle jejich moderního designu a konstrukce skeletu karoserie i ergonomicky propracované pracoviště řidiče se sedadlem Recaro, volantem stavitelným ve dvou směrech a multifunkčním displejem, poskytujícím provozní informace v šesti jazycích.

Ve výbavě těchto autobusů pak nechybělo ABS s ASR, retardéry Voith či Telma. Komfort cestujících pak vedle pohodlných sedadel a bohaté zasklené plochy zajišťoval i výkonný ventilační systém, který mohl doplňovat klimatizační systém s automatickou regulací teploty.

Kvality konstrukční řady 300 ocenili již v roce 1992 odborníci, kteří turistickému modelu S 315 HDH udělili titul Coach of the Year 1993. V následujícím roce se pak představil první zástupce třídy TopClass 300 v podobě dvoupatrového autobusu S 328 DT, jehož interiér ve standardním uspořádání nabízel sedadla pro 58 cestujících.

Na veletrhu IAA 1994 v Hannoveru oslavila svou premiéru třída linkových autobusů MultiClass 300, která nabídla i kloubové provedení. Nízkopodlažní autobus Setra S 315 NF pak získal ocenění Bus of the Year 1996. Celkem bylo v rámci konstrukční řady 300 vyráběno 15 modelů.

Když se firma Karl Kässbohrer Vehicle Fahrzeugwerke ocitla v polovině 90. let 20. století ve finanční tísni, nabídl Mercedes-Benz AG ulmské společnosti, vzhledem k více než 80 letům dobrých obchodních vztahů, odkoupení autobusové a autokarové části firmy. Zároveň Mercedes-Benz garantoval dělníků pracovní místa do roku 1998.

Tím byl učiněn první krok ke vzniku společnosti EvoBus GmbH, která byla založena roku 1995 jako součást Mercedes-Benz a kombinuje aktivity Mercedes-Benz Omnibus s ulmskou značkou Setra. Pokračování zavedené a vyhlášené značky Setra tak bylo zajištěno.


S 400

Konstrukční řada 300, která vznikla ještě pod taktovkou společnosti Kässbohrer, byla po deseti letech nahrazena zcela nově koncipovanou řadou 400. Ta byla v roce 1991, kdy se poprvé představila veřejnosti, oceněna titulem Coach of the Year 2002.

Řada 400 podobně jako její předchůdce nabídla autobusy pro městskou i meziměstskou linkovou dopravu, kombinované typy vhodné pro každodenní linkový provoz a zároveň i zájezdový provoz, dálkové zájezdové autobusy a luxusní turistické autokary.

Autobusy vhodné pro linkový provoz byly a stále jsou nabízeny v rámci třídy MultiClass a v současnosti lze volit z modelů S 412, S 415, S 416, S 417, S 418 a S 419 s celkovými délkami od 10,81 m do 14,98 m. Kapacita interiérů je u těchto autobusů od 45 do 69 sedadel a lze volit z provedení UL, H, LE a UL i LE business.

Samozřejmostí pro konstrukční řadu 400 byly i třídy autobusů ComfortClass pro dálkovou dopravu a nejvyšší cestovní komfort poskytujících autokarů TopClass. Podobně jako v případě třídy MultiClass i v jejich případě byla k dispozici široká nabídka provedení od verze S 411 s celkovou délkou 10,16 m až po téměř patnáctimetrový S 419 GT-HD se třemi nápravami. Speciální edice k uctění 60. výročí značky Setra byly v roce 2011 představeny na veletrhu Busworld.

V roce 2002 se představil model S 431 DT, který byl uveden jako vlajková loď řady TopClass 400 a je v nabídce značky Setra i v současnosti, kdy je na trhu již konstrukční řada 500. Patrový autobus Setra S 431 DT je v nabídce s celkovou délkou 13.890 mm, šířkou 2550 mm a výškou 4000 mm. Autokar ve své standardní podobě nabízí možnost volby ze 78 nebo 83 sedadel ve dvou podlažích.

Vedle svých konkurentů vyniká značka Setra nabídkou různých typů komfortních stavitelných sedadel, u nichž lze navíc volit z několika provedení čalounění. Nejnovější generace těchto sedadel byly představeny v roce 2010.

Kromě moderního designu a konstrukce nabídly autobusy konstrukční řady 400 i rozsáhlou bezpečnostní výbavu, v níž nechyběl aktivním tempomatem s udržováním konstantního odstupu mezi vozidly (ART), aktivním brzdovým asistentem Active Brake Assist (ABA) a asistentem pro jízdu v jízdním pruhu (SPA).

Do roku 2014 bylo zákazníkům dodáno více než 6500 vozidel třídy ComfortClass 400, u třídy TopClass 400 pak více než 7400 exemplářů. Jen dvoupatrových autobusů S 431 DT třídy TopClass 400 bylo vyrobeno více než tisíc.


S 500

Premiéra autobusů Setra ComfortClass 500 se odehrála v roce 2012 a v následujícím roce je doplnily autokary třídy TopClass 500 a model S 515 HD byl oceněn titulem Coach of the Year 2014.

Prozatím nejnovější přírůstky do nejnovější generace autobusů značky Setra v podobě konstrukční řady 500 představují v roce 2014 uvedená čtyři provedení, přinášející mimo jiné i nejkratší a nejdelší verzi.

Nejmenším z nich je S 511 HD, jehož označení naznačuje, že se jedná o nejkratší variantu řady ComfortClass 500. Celková délka tohoto autobusu je 10,5 m. Tento nástupce modelu S 411 HD z řady TopClass 400 má i přes své kompaktní rozměry nabízet cestujícím špičkový cestovní komfort. K dispozici je mimo jiné i možnost integrovat do zadní části interiéru exkluzivní salonek.

Díky svým rozměrům má být Setra S 511 HD ideálním autokarem pro menší turistické skupiny, mířící na výlety napříč horskými průsmyky nebo do historických center měst, v nichž vynikne obratnost nového člena rodiny ComfortClass 500.

Pravým opakem Setry S 511 HD je model S 519 HD, který posouvá celkovou délku z necelých čtrnácti metrů modelu S 517 HD na rovných 15 metrů. Největší model řady ComfortClass 500 s třínápravovým podvozkem nabízí ve svých útrobách prostor pro 71 sedících cestujících a je podle výrobce ideálním vozidlem pro dálkové turistické jízdy.

Střed nabídky modelové řady ComfortClass 500 představují autobusy S 515 MD a S 516 MD, které mají kombinovat nízké provozní náklady s vysokým standardem komfortu pro cestující. Tyto dvounápravové autobusy s celkovou délkou 12,3 m resp. 13,1 m mají být vhodné pro linkový provoz a zároveň i pro využití na delších turistických trasách.

Bezpečnost na palubě těchto autobusů zvyšuje mimo jiné adaptivní tempomat, ESP, adaptivní brzdový asistent ABA 3, pokročilý systém nouzové brzdění, systém sledování tlaku v pneumatikách, systém sledování jízdního pruhu nebo asistent bdělosti řidiče.

Standardem pro konstrukční řadu 500 jsou přeplňované vznětové šestiválce OM 470 v provedení Euro VI o objemu 10,7 litru pro verze HD s výkony od 290 do 315 kW a OM 471 Euro VI o objemu 12,8 litru pro verze HDH s výkonem 350 kW, zatímco modely MD jsou vybaveny přeplňovanými vznětovými šestiválci OM 936 o objemu 7,7 litru s výkonem 260 kW.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
12. 12. 2016 21:56
Novinářská katastrofa
Když sem dáváte takový pr článek mohli byste si jej aspoň pořádně zkontrolovat. Toto je za 5:
2x Opakující se sekce setra 100
Chybějící sekce setra 200
Setra 300 představena v roce 91 busem roku 2002?
Co to sakra je?