Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sezona přezouvání je tady. Víte, zda zimní pneumatiky jsou povinné i v zahraničí?

David Bureš David Bureš 3. 11. 2017 • 02:06
30
Povinnost obutí zimních pneumatik se liší stát od státu. V Belgii nebo Dánsku je dokonce vůbec nemusíte mít, ve Finsku je stačí nasadit až v prosinci.

Začátek listopadu je pro tuzemské řidiče ve znamení hromadného přezouvání pneumatik, z letních na zimní. Od prvního listopadu jsou totiž na českých silnicích zimní pneumatiky ve vybraných případech povinné, a to konkrétně při jízdě na souvislé vrstvě sněhu, ledu či námrazy, případně za povětrnostních podmínek, při nichž lze předpokládat, že se na silnici souvislá vrstva snahu, ledu nebo námrazy objeví. Platí to však i v zahraničí? Víte, zda při přejezdu hranic musíte mít přezuto na zimní, případně za jakých podmínek?

Jestli jste měli za to, že povinnost zimních pneumatik je napříč Evropskou unií shodná, nebo alespoň podobná, hned vás vyvedeme z omylu. Pravidla o zimním obutí se liší stát od státu. Existují i země, kde zimní pneu nejsou vůbec povinné – s ohledem na teplé podnebí vcelku logicky ve Španělsku nebo Portugalsku.

Více však může překvapit, že zimní obutí není nutné obout ani u našich severních sousedů v Polsku, nebo třeba v Belgii a Nizozemí, kde je pouze doporučené.

To ve zbývajících sousedních zemích jsou pravidla podobná jako u nás. V Německu a Slovensku je zimní obutí povinné při jízdě na sněhu, ledu či námraze, při nedodržení pravidla řidiči hrozí pokuta až 60 eur (na Slovensku), respektive až 80 eur (v Německu), což je asi 1.600 korun, respektive cca 2.100 korun. V Rakousku to funguje podobně, zimní pneumatiky jsou povinné na sněhu, ledu a námraze, a to mezi 1. listopadem a 15. dubnem.

Různá pravidla platí také v „alpských“ zemích, kam vyrážíme za zimními radovánkami. Ve Francii, v Itálii ani ve Švýcarsku nejsou zimní pneumatiky plošně povinné, ve všech těchto zemích se však objevuje příslušná značka označující úsek silnice, kde jsou povinné zimní řetězy. Typicky se takové úseky objevují v horských střediscích.

Na Apeninském poloostrově je pak specifikem pravidel to, že se liší provincie od provincie. Odborníci tak raději doporučují používat na italských silnicích zimní obutí mezi 15. říjnem a 15. dubnem, abyste nemuseli řešit lokální nařízení. Zároveň ale platí, že na italských silnicích je od 16. května do 14. října zakázáno používat zimní pneumatiky s nižším rychlostním indexem, než je uvedený v technickém průkazu vozidla. Řidičům, kteří přes léto „dojíždějí“ zimáky přitom na Apeninském poloostrově za toto podivné pravidlo hrozí pokuta až ve výši 1.682 eur (asi 44.000 Kč) nebo dokonce zabavení technického průkazu.

Napříč Evropou se přitom neliší jen období, kdy je nazutí zimních pneumatik závazné, ale také povinná hloubka dezénu. Jestliže u nás musí mít zimní gumy u osobních aut dezén hluboký alespoň 4 milimetry, ve Francii stačí 3,5 mm a třeba v Estonsku nebo Finsku jen 3 mm.

Povinnost zimních pneumatik pro osobní vozidla ve vybraných evropských státech
Stát Pravidlo Období Pozn.
Albánie Nepovinné   Povinnost mít s sebou zimní řetězy mezi 1.11.-30.4.
Andorra Nepovinné   Na vybraných úsecích jsou povinné zimní řetězy
Belgie Nepovinné    
Bosna a Hercegovina Povinné 1.11.-15.4. Povinnost mít s sebou zimní řetězy a lopatku
Bulharsko Doporučené   Povinnost mít s sebou zimní řetězy mezi 1.11.-31.3.
Česká republika Povinné za zimních podmínek 1.11.-31.3. Min. hloubka dezénu 4 mm
Dánsko Doporučené    
Estonsko Povinné 1.12. - 1. 3. Min. hloubka dezénu 3 mm
Finsko Povinné 1.12.-28.(29).2., v Laponsku od října do dubna Min. hloubka dezénu 3 mm
Francie Doporučené   Min. hloubka dezénu 3,5 mm, na vybraných úsecích jsou povinné zimní řetězy
Chorvatsko Povinné za zimních podmínek   Min. hloubka dezénu 4 mm, zimní gumy stačí na hnané nápravě
Itálie Povinné dle regionu obvykle 15.10.-15.4. Zimní pneumatiky od 16. 5. do 14. 10. mohou být používány, jen pokud odpovídají s velkým TP a hloubkou dezénu 4 mm
Lichtenštejnsko Nepovinné    
Litva Povinné 10.11.-1.4.  
Lotyšsko Povinné 1.12.-1.3.  
Maďarsko Povinné jen na označených úsecích   Povinnost mít s sebou zimní řetězy
Německo Povinné za zimních podmínek   Povinnost mít s sebou zimní řetězy
Nizozemí Nepovinné    
Norsko Doporučené   Řidič je povinen správně vybavit své auto na zimní podmínky. Alternativou jsou pneu s hřeby, přes léto (dle regionu) jsou ale zakázané.
Polsko Nepovinné    
Portugalsko Nepovinné   Na vybraných úsecích jsou povinné zimní řetězy
Rakousko Povinné za zimních podmínek 1.11.-15.4. Min. hloubka dezénu 4 mm, na vybraných úsecích jsou povinné zimní řetězy
Rumunsko Povinné za zimních podmínek 1.11.-31.3. Doporučeno s sebou vozit zimní řetězy
Slovensko Povinné za zimních podmínek   Min. hloubka dezénu 3 mm
Slovinsko Povinné za zimních podmínek 15.11.-15.3. Min. hloubka dezénu 3 mm, alternativou jsou zimní řetězy, na vybraných úsecích jsou zimní řetězy povinné
Španělsko Nepovinné   Na vybraných úsecích jsou povinné zimní řetězy
Švédsko Povinné 1.12.-.31.3. Min. hloubka dezénu 3 mm, zimní gumy musí mít i přívěsy
Švýcarsko Povinné jen na označených úsecích   Při zablokování cesty na letních gumách hrozí pokuta
Ukrajina Doporučené    
Velká Británie Nepovinné    

Související články

Témata
12. 4. 2018 21:35
Pneu
Ahoj všichni, jsem zastáncem přezouvání pneumatik na letní a zimní. Nedávno jsem zrovna řešila koupi nových zimních pneumatik, jelikož staré už nebyly na zimu do sněhu a náledí tak spolehlivé. Já bohužel úplně výběru nerozumím, ale skvěle mi poradili zde [odkaz] - Pneumatiky jsem koupila za rozumnou cenu a vše funguje jak má. Pokud si i vy nejste jistí jaké pneumatiky vybrat, otočte se na tento obchod.
30. 3. 2018 10:32
Nic
Takže jsem zimu trávil u moře, a tam zimáky nikdo nepotřeboval... No A tady jsem těch pár dnů zimy přežil v klidu na letních.... Všechno je to jen humbuk konzumu a zákonů které tzv někoho chrání.... U svých aut prostě nepřezouvám, a případné přizpůsobení povaze cesty, je adekvátní obutí. Ostatní "moderní" řidičové se zimákama ve frontě u pneuservisu, nebo před barákem na heveru, se mnou ani nehnou...
7. 11. 2017 08:26
Re: tak dnes rano
Mě to nemusíš psát jak rychle mizí vzorek při +10. Já už jezdím skoro 20 let autem. Já to znám. Kdybych jezdil každej den 100 kilometrů, tak samozřejmě taky navlíknu zimní, protože nikdy nevíš co tě kde potká a holt se smířím s tím, že je budu mít tak na sezonu max 2, ale když jezdíš v režimu 8 kilometrů ráno a 8 kilometrů odpoledne a navíc po městě, kde nejedeš víc jak 50, tak fakt není důvod honem 1.11. natahovat zimáky pokud není vyloženě nachumelíno. Je sice pravda, že letní drží v podmínkách 3-5 stupňů o chlup hůř, než v létě, ale já se potřebuju dostat jen do práce. Nechci zajíždět rekordní časy na okruhu, takže ty letní gumy nedostanu při normální jízdě absolutně na hranice přilnavosti a nijak mě to tudíž nelimituje. Pořád to drží výrazně líp než zimní na sněhu, takže ani při brždění to není nic s čím by normální řidič nedokázal počítat.
6. 11. 2017 12:24
Re: tak dnes rano
Jo pár let přesněji řečeno 6 let. Povinnost používat zimní platí jestli se nepletu od 2011. Do tý doby bylo používání letních v zimně celkem běžným jevem. Popravdě v určitých lokalitách ČR se tomu nedivím. Bydlet v Mikulově, tak to asi taky odjezdím na letních.
6. 11. 2017 12:21
Re: tak dnes rano
To si mě trošku nepochopil. Já nemyslel, kdy byla zimní guma vynalezena já myslím od kdy je povinnost na ní v zimě jezdit a to se dost diametrálně liší s letopočtem 1934 ;-) Tím pravidlem jistě nic nepokazíš. Jen pak jaksi zjistíš, že máš gumy sjetý výrazně dřív než si čekal.
Články odjinud