Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Povinnost zimních pneumatik platí od středy 1. listopadu. Co bychom si měli připomenout?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 28. 10. 2017
43
Jsou to dobře známá a pro mnohé už zpaměti naučená fakt. Ale opakování je matka moudrosti a pro základní rekapitulaci všeho podstatného kolem zimních gum je nyní ideální čas.

Zimní pneumatiky a zejména jejich přezouvání jsou pro motoristy mnohdy noční můrou. Výměnu letní sady za zimní nechávají na poslední chvíli a následně hledají poslední volné skulinky v přeplněných servisech. Patříte-li mezi zodpovědné řidiče, máte při čtení tohoto textu již přezuto a první letošní sníh vás nemůže překvapit. Pokud ale ne, připomeňte si klíčová fakta.

Oproti loňskému roku se nařízení legislativy nikterak nezměnilo. I nadále platí, že zimní pneumatiky musí řidiči obouvat v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na silnici během jízdy mohou tyto nástrahy vyskytnout.

V praxi to znamená, že pneumatiky nemusíte mít na voze hned první listopadový den, pokud se třeba pro následující týdny počítá s babím létem. Důkladně však společně s odborníky z autoservisů doporučujeme přezutí na zimní obutí co nejdříve, ne jej nechávat až na období pokryté prvními sněhovými vločkami.

Na některých silnicích přikazuje použití zimní výbavy dopravní značka. V takových úsecích je nutné mít zimní gumy bez ohledu na venkovní podmínky. Navíc zde pravidlo platí o měsíc déle, tedy až do 30. dubna.

Zimních pneumatik se týká také balíček pravidel spojených číslovkou čtyři. Prvně jde o hloubku dezénu, jejíž minimální hodnota musí ze zákona činit čtyři milimetry. Nová sada obutí pak disponuje osmi až deseti milimetry hloubky drážek v závislosti na výrobci a podrobnějších specifikacích. Zimní pneumatiky musí být obuty na všech čtyřech kolech a použití jedné sady se doporučuje limitovat na max. čtyři roky.

V případě nerespektování minimální hloubky dezénu vám zejména za zhoršených podmínek hrozí ztráta kontroly nad vozem. Gumy s nedostatečným vzorkem totiž nestíhají vodu a tradiční zimní „nečistoty“ odvádět tak efektivně. Důležitá však není jen kontrola vzorku, ale i celkového stavu pneumatiky. Pokud někde zaregistrujeme puchýře či poškození na běhounu, doporučuje se co možná nejdřívější výměna.

Jak poznat zimní pneumatiku?

Výzkum uspořádaný společností Barum odhalil, že většina českých motoristů nedokáže správně identifikovat zimní pneumatiku. Rovných 55 % z nich se řídí buď písmeny M+S, vzorkem s lamelami, případně ani neví, jak vlastně plášť rozpoznat.

Ani jedna z možností není úplně správně. Znak M+S totiž nese i obutí s lepšími záběrovými vlastnostmi na sněhu, což jsou kupříkladu terénní pláště. Vzorek s jemnými lamelami najdeme na terénních, celoročních i zimních gumách. Jak je tedy poznat? Jediným korektním poznávacím znamením je tzv. Alpský symbol: sněhová vločka ve stylizovaném horském masivu.

A ještě jeden tip, jejž můžete využít, ale neměli byste na něj spoléhat stoprocentně. Jde o měření minimální hloubky dezénu. Postačí vám k němu padesátikoruna, případně eurová mince. Pokud se její vnější okraj kompletně schová v drážce, vaše pneumatika má potřebnou hloubku dezénu. Okraj těchto mincí má totiž rovněž čtyři milimetry. Bude-li vykukovat ven, je nejvyšší čas přezouvat!

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Floyd
Reálné testy?
Floyd
| 30. 10. 2018
To je moc práce a navíc se to nedá udělat od klávesnice, víme? :-)
Avatar - Floyd
Kolmane, vzkaz z ministerstva
Floyd
| 30. 10. 2018
"Jak se dá špatně napsat informace!

1.11. je čtvrtek; povinnost je při očekávání nebo už sněhu, námrazy a ledu - k titulku; dle legislativy stačí mít pneu M+S nikoliv s alpským symbolem; značka zimní výbava platí celoročně, ale upravuje se dodatkovou tabulku nebo se zakrývá; použití zimních pneu může být až 6 let, ale počítá se od doby vyjetí a ne dle DOT kódu; důležité je kontrolovat vhodný rozměr dle TP a tlak v pneu; alpský symbol platí jen pro nové pneumatiky v Německu, nikde jinde v Evropě není legislativně vyžadován!

Pan redaktor Kolman by se měl raději držet volantu a ne klávesnice."

A já k tomu dodávám: Jak dlouho ještě toto Kolmanovo neumětelství musí čtenáři snášet?! Copak je Machala slepý a hluchý?
Kupte si
jam2015
| 1. 11. 2017
Ghostyx, si len ďaľši, čo ľúbia špiritizovať, lebo nemajú na poriadne pneu.
Som zvedavý, ako pôjdeš počas snehovej kalamity 110 km/h, keď ich už budeš mať čiastočne zjazdené a hlavne ako budeš brzdiť? Asi kufrom v záveji - v tom lepšom prípade!
P.S. A buď z boha rád, že máš v aute trakčné asistenčné systémy. ;-)
Kupte si
jam2015
| 1. 11. 2017
jakubMG, niektorí obrúsia pneumatiky za jednu sezónu, lebo cez zákruty jazdia ako besní!
.
kalousek
| 1. 11. 2017
Jo je to tak, přestože nám za to v úvodu dal nějaký intelygent palec dolů

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku