Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Auto: Nové logo a nový firemní design

Ondřej Láník
Diskuze (35)
Počátek nové expanze označila Škoda představením nového firemního designu.

Škoda hodlá růst a ne zrovna málo. Do roku 2018 plánuje minimálně zdvojnásobit své celosvětové prodeje. Nové předsevzetí a optimismus nyní vyjadřuje i opticky.

Na letošním ženevském autosalonu proto představila zvláštní facelift. Oficiálně se zde představily nejdůležitější prvky nového firemního designu, který se od 1. března 2011 používá ve všech interních a externích komunikačních prostředcích automobilky.

Novou image připravila agentura "Syndicate Brand & Corporate Design AG“ z Hamburku.

Nové logo

Nejdůležitější změna proběhla na hlavní části loga – okřídleném šípu, který bude v novém provedení podstatně větší a tím i lépe viditelný. Odstín zeleného okřídleného šípu se změní z dosavadní „přírodní zelené” na svěží zelenou „ŠKODA green”. Vnější části pak zdobí chromový vzhled.

Současně byl moderním způsobem pozměněn i kruh kolem okřídleného šípu; ten je nyní jednoduchý a v chromovém provedení, zatímco dosud byl černý. Vzdálenost od okřídleného šípu podstatně vzrostla, takže logo působí vzdušněji a velkoryseji. Nápis „ŠKODA AUTO” se už nenachází v kruhu jako dosud. Nyní je uprostřed nad logem umístěno jasně viditelné slovo „ŠKODA”.

Během 1. března 2011 Škoda v celém svém mateřském závodě v Mladé Boleslavi vyměnila staré logo značky za nové. Výměna log v závodech Vrchlabí a Kvasiny proběhla 2.března 2011.

Nové základní barvy, nový typ písma

Důležitou součástí nového grafického vystupování firmy je nové písmo „ŠKODA PRO“. Bylo vyvinuto výrobcem písem „Mota Italic”.

Nové písmo je redukované a podle tvůrců vyzařuje čistotu a preciznost. Milým překvapením pro tým, který stojí za novým designem portálu Auto.cz je to, že jednoduchost fontů, ale i vzhled firemních stránek Škody Auto jsou velmi blízké stylu, který www.auto.cz uvedlo v praxi loni na podzim.

Podstatným způsobem byl zjednodušen barevný systém podnikového designu mladoboleslavské automobilky. Nová zelená barva značky ŠKODA je odstín 362 vzorníku Pantone. Tato barva je v barevných systémech po celém světě k dispozici jako standardní barva. Zatímco dosavadní barevný systém zahrnoval barevné spektrum zhruba 400 barev, omezuje se nová struktura na pět barev: „ŠKODA green”, „ŠKODA white”, „ŠKODA black” a dvě sekundární barvy „Pantone cool grey” a „Pantone warm grey”.

Nový vzhled prodejních míst

Také vzhled všech zastoupení značky ŠKODA se v budoucnu změní. „Nejedná se přitom o kosmetické úpravy, ale o naší corporate identity, tedy o konzistentní vizualizaci našich hodnot”, vysvětluje Jürgen Stackmann, člen představenstva za oblast marketingu a prodeje.

Zásadního přepracování se dočká také vnější design budov. Skleněné showroomy skončí. Důležitým prvkem je zvýraznění prodejních míst za dne i v noci.

Osvěžení se dočká i vnitřní uspořádání prostor, které bude vyjadřovat nové hodnoty značky. Použití kvalitních materiálů, rozšířených komunikačních ploch, větší prostor má odrážet velkorysost a větší otevřenost při oslovování zákazníků.

Na autech od roku 2012

Také logo na vozech se v budoucnu, přesněji od roku 2012, změní.

Do blízké budoucnosti nechává nahlédnout v Ženevě prezentovaná designová studie. Na ní je logo vyrobeno z čirého křišťálového skla.

Nové logo, umístěné na tvarované přední hraně kapoty a na zádi vozu, bude na sériových vozidlech provedeno v kombinaci černé barvy a chromu. I zde je okřídlený šíp vytvarován precizněji a má barvu chromu namísto zelené. Kulatý emblém, v jehož středu je šíp umístěn, má chromovou povrchovou úpravu. Vavřínový věnec a nápis ŠKODA se na novém logu již neobjeví.

Vývoj loga Škoda

Víc než stoletá historie výroby automobilů v Mladé Boleslavi je možná bohatá na množství rozmanitých konstrukcí, ale co se logotypů týče, byla Škoda bezmála celé století velmi konzistentní.

Vše začalo u pánů Laurina a Klementa, jejichž jména a později kulatá loga s písmeny L&K zdobila kola, motocykly a další vozidla v letech 1895 až 1925.

Značka Škoda byla zaregistrována 15. prosince 1923 v 8 hodin ráno, ale s jistotou nelze říci, kdo je jejím autorem. Motiv okřídleného šípu v kruhu pravděpodobně vytvořili pracovníci konstrukce v oddělení Nářadí. Inspirací byla hlava indiána na kruhovém reliéfu, který visel v jedné z kanceláří. Ze dvou variant – s pěti a třemi stylizovanými pery – bylo nakonec upřednostněno jednodušší řešení, které známe v mírně upravené podobě dodnes.

V 60. letech Škoda zavedla robustní písmo, kterým byl název značky vypsán vedle loga.

Od poloviny dvacátých let do začátku devadesátých let byla firemní barvou modrá. S příchodem Volkswagenu bylo rozhodnuto, že logo bude zelené, resp. zeleno-černé.

Při jednání o ochranných známkách Škody na začátku 90. let bylo se Škodou Plzeň dohodnuto, že logotyp automobilka doplní slovem AUTO. Od přebarvení loga na zeleno do roku 2011 pak došlo jen k několika dílčím úpravám.

Zásadní proměnu představila Škoda Auto na začátku března 2011 v Ženevě.

Ondřej Láník
Diskuze (35)
12. 3. 2011 01:35
Re: Konzistentní vizualizace hodnot
Proč? Správnej čecháček je rád celej život nas.ra.nej na cokoliv, ne?
Avatar - white label
11. 3. 2011 18:11
Re: Prečo je logo zase zelené???
[odkaz]
[odkaz]

Vhodnější je jasně v tom, že barevně výraznější logo (což je tento případ) vždy nemusí barevně ladit s lakem karosorie, příp. barvami použitými v interiéru. V tomto ohledu je "nebarevné" logo mnohem méně brarevně (potenciálně) "konfliktní"... :-)
Avatar - twistedTSD
11. 3. 2011 16:32
Re: Prečo je logo zase zelené???
Protože zelená ke Škodě prostě patří ;-) ...K poslední větě - Asi ti ušlo, že Škodu čeká i změna designu...
Avatar - abacus
11. 3. 2011 15:57
Re: Vývoj
Pre mňa je globalizácia len nová forma zvyšovania zisku a nesúvisí s patriotizmom.
Čo si predstavíme pod pojmom Coca Cola? Globálny produkt a bez ohľadu na to kde sa vyrába a kto ju vlastní vždy je synonymom Ameriky.
Fiat bude pre mňa taliansky aj keď v súčasnosti väčšina jeho produkcie je z mimo Talianska.

Patriotizmus nie je o vztýčovaní vlajky a hraní národnej hymny. Je to hrdosť, čo nosí človek v sebe. Je hrdý na to kde sa narodil, kde má svoje korene.
U automobiliek to budem považovať za miesto vzniku.
Avatar - Wen Věčněžasnoucí
11. 3. 2011 15:53
Re: Vývoj
OMG, ukaž mi těch 6 log za posledních 20 let, vidím tam pouze jedno stále stejné, zatímco u fiatu se dá hovořit o 2 - 4 typech (odvisle od míry slovíčkaření)...