Škoda Auto zvažuje výrobu Fabií i ve Vrchlabí
Chce tak řešit aktuální situaci, kdy je o malé vozy velký zájem a dlouhé čekací lhůty by mohly znamenat odliv zákazníků. Informuje o tom aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář. Nyní se Fabie vyrábějí jen v hlavním závodě v Mladé Boleslavi.
Firma momentálně dodává auta především na trhy, kde byla zavedena šrotovací prémie. V jiných zemích je situace stále špatná. Například ale v Německu se stala v únoru druhým a v březnu třetím nejprodávanějším autem Škoda Fabia. Prodej škodovek roste i v Rakousku, Itálii, Francii a na Slovensku. "Musíme si ale rozmyslet, jak s těmi zakázkami naložíme, protože později hrozí jejich úbytek. Teď přemýšlíme, jak s aktuální horou zakázek zajistit zaměstnanost pro všechny tři závody a přitom dávat pozor, jak neztratit zákazníky kvůli dlouhým dodacím lhůtám," řekl týdeníku Klaus Dierkes, člen představenstva odpovědný za personalistiku.
Firma chce denně vyrábět především co nejvíce Fabií, protože o ty je aktuálně největší zájem. Jde o nejmenší a zároveň nejlevnější auto vyráběné v největší české automobilce."Momentální přesná doba dodání zákazníkům se nedá přesně určit. Liší se podle jednotlivých trhů nebo podle výbavy auta," řekl ČTK mluvčí firmy Jaroslav Černý s tím, že firma v březnu vyrobila v Boleslavi 20.506 Fabií.
Například u mladoboleslavského prodejce Škodovek Laureta Auto si zákazník, pokud nemá štěstí, počká na novou Fabii nejméně dva měsíce. "To je doba, na kterou my objednáváme auta dopředu. Dřív se stalo, že jsme do tohoto seznamu mohli ještě něco dodatečně doplnit, pokud si zákazník nevybral z nabídky, dnes pro to už ale není prostor," řekl ČTK pracovník autosalonu.
"Zvažujeme i to, zda by se Fabia nemohla vyrábět i ve Vrchlabí. O tom ale zatím nepadlo žádné rozhodnutí. Musíme prověřit, jestli svařovna dokáže vyrobit více aut, než se v Mladé Boleslavi montuje," uvedl Dierkes. Fabie by se údajně mohly lakovat také v Kvasinách, což by však byl logisticky náročný projekt. Ve Vrchlabí se nyní montují modely Octavia a v tamním závodě pracuje zhruba 1100 lidí.
Ještě před rokem se přitom uvažovalo o tom, že se ve Vrchlabí bude vyrábět malý rodinný vůz, Volkswagen jej však bude nakonec vyrábět v Bratislavě. Škoda chce však i přesto zajistit Vrchlabí podporu. Pro tento rok to chce udělat tak, aby stávající produkty byly plánovány právě i pro Vrchlabí. "Jako příklad se rozhodlo, že pokud i nadále budeme chtít vyrábět LPG vozy, tak jedině ve Vrchlabí. To ale nemůže být strategie pro středně a dlouhodobou budoucnost," podotkl Dierkes s tím, že firma chce určitě v závodě zachovat zaměstnanost.
Kvůli zajištění dostatečné produkce aut se ve firmě stále diskutuje také o možnostech výroby v přesčase z pátku na sobotu. "My jako firma, pokud bychom měli vyrábět o sobotách, tak bychom to chtěli v rámci časových kont," uvedl Dierkes. S časovými konty však nesouhlasí odbory, které místo toho navrhují, aby byly soboty dobrovolné formou přesčasu s příplatkem a prémií minimálně 400 korun.