
Škoda bude vyrábět Fabie znovu pět dní v týdnu, díky zájmu Němců
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto bude od posledního únorového týdne vyrábět modely Fabia opět pět dní v týdnu. Stane se tak kvůli zvýšené poptávce na německém trhu. Firma zatím pětidenní výrobu tohoto modelu plánuje jen do konce března. ČTK to dnes řekl mluvčí firmy Jaroslav Černý. Podle odborů ale čekají naopak delší odstávky další zbývající modely.
Za zvýšený zájem o Fabie v Německu může zřejmě státní podpora tamní vlády která má zmírnit dopady ekonomické krize. Vláda dá 2500 eur (přes 70.000,- Kč) každému, kdo odveze na vrakoviště auto starší devíti let. Nový vůz si pak musí koupit nejpozději do konce roku. To stlačilo první cenu Fabie na německém trhu na zhruba 160.000,- Kč. "Za zvýšenou poptávku určitě může tato šrotační prémie," podotkl Černý.
"Částečně nám to ztlumí problém na převodovce, kde je situace ještě opravdu špatná. Dodatečná plánovaná odstávka v délce čtyř dnů se změnila pouze na dva dny. To samozřejmě pozitivně ovlivní hutní provozy, zejména hliník a kovárnu,“ řekl serveru denik.cz předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík.
V problémech je podle něj ale naopak výroba Octavie Tour. "Nezlepšila se situace v Rusku, na Ukrajině, ani v Indii a musíme proto v devátém kalendářním týdnu odstavit výrobu na další čtyři dny,“ sdělil Povšík. Patnáctidenní odstávka navíc čeká podle Povšíka také Superb, o dva dny déle se nebude vyrábět ani Roomster. "Superb měl úspěšný start a je to celkově velmi úspěšné auto. Patří ale do kategorie větších vozů, na něž jsou nyní zákazníci pocitově opatrnější. Musíme tento velký nástup přibrzdit na úroveň původního plánu," podotkl odborář. Firma tyto další odstávky odmítá potvrdit. "Nejsou zatím přesně definované," řekl Černý.
V automobilce nyní stále pokračuje kolektivní vyjednávání, odboráři však podle Povšíka nechtějí svými platovými nároky povzbudit propouštění. "Chceme jen zajistit standard zaměstnanců, tedy inflaci, která klesá a určitý růst mzdy. Chceme zajistit i určitou polaritu mezi dělníky a techniky a správnou dobu fungování smlouvy,“ dodal Povšík.
Škodovka v současné době vyrábí od pondělí do čtvrtka, automobilka tímto způsobem snižuje skladové zásoby a reaguje tak na nižší poptávku na světových trzích. Čtyřdenní pracovní týden je v největší české automobilce naplánován až do konce června.
Zavedení dotace na koupi nového vozu a sešrotování starého v sousedním Německu zvýšilo počet objednávek i na vozy dalších českých automobilek. Mluvčí nošovické továrny Hyundai Petr Vaněk serveru Aktuálně.cz řekl, že v Německu vzrostl zájem o vůz i30. Zatímco v prosinci přišly z Německa objednávky na 1500 aut, na březen je objednaných 2000 vozů. "Je vysoká pravděpodobnost, že příplatek 2500 eur má na tento nárůst vliv. Hyundai i30, který vyrábíme, patří k menším vozům, po nichž je nyní poptávka," řekl serveru. Kolínská TPCA zatím nárůst nepozoruje.
Situaci v Německu ale šrotovné neřeší úplně. Spíše zmírňuje. Za leden zde bylo uvedeno do provozu o 16,7 % aut méně než v lednu 2008. Prodej rostl značkám Hyundai (+50 % !), Mazda (+27 %), Ford (+25 %), Lada (+12,5 %), Lancia (+13,7 %) nebo Alfa Romeo (+10,1 %). Přes 50 % z loňských lednových registrací letos ztratily americké značky Chrysler, Dodge a Jeep, podobně se propadl prodej Nissanu, Land Roveru a Saabu. Domácí značky jsou na tom střídavě. Audi ztratilo jen asi procento odbytu, ale například BMW hlásí pokles o 16,8 % a Mercedes-Benz dokonce o 30 % proti lednu minulého roku.