Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda buduje novou lisovnu, zvládne pracovat i s hliníkem

David Bureš
Diskuze (3)
Nová lisovna se pochlubí mimořádně nízkou spotřebou energie. Důležitá je i krátká doba pro výměnu nářadí.

Škoda Auto zahájila ve své domovské továrně v Mladé Boleslavi výstavbu nové lisovny. V přestavěné hale M4 bude nainstalována moderní servo-lisovací linka, která bude poprvé schopna listovat i velké díly karoserie z hliníku.

Mladoboleslavská automobilka investuje do nové lisovny na 86 milionů eur, což je v přepočtu zhruba 2,3 miliardy korun. Jen do infrastruktury a do novostavby haly o rozloze 11.600 m2 bude investováno 19,5 milionů eur (526 milionů korun). Do provozu bude nové zařízení uvedeno v únoru 2017.

Připravovaná lisovací servo-linka s interním označením PXL 2 se pochlubí mimořádně nízkou spotřebu energie a snadnou ovladatelností. Díky opětovnému využití energie, uvolněné při lisování, spotřebovává nová lisovací linka za stálého provozu v porovnání s běžnými linkami až o 15 % méně energie.

Podle automobilky bude nová linka jednou z nejmodernějších ve střední Evropě. O její chod se postará 14 decentrálně pracujících servomotorů. Díky tomu lze jednotlivé procesy na lince PXL ladit podstatně pružněji než na dosavadních lisovacích linkách, poháněných jedním velkým motorem.

Pro zdejší práci je důležitý mimořádně krátký čas potřebný pro přeseřízení linky, výměna nářadí proběhne za pouhé tři minuty. Ještě na konci devadesátých let přitom tato doba byla pětkrát delší.

„Díky nové lisovně bude naše výroba opět mnohem ekologičtější, efektivnější a perspektivnější,“ říká k výstavbě lisovny Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škody Auto za oblast výroby a logistiky.

Nová chystaná lisovna navazuje na před dvěma lety otevřenou linku PXL 1. Také ta se zaměřila na efektivnější výrobu a snížení energetické náročnosti.

David Bureš
Diskuze (3)
6. 11. 2015 16:12
Fabriky pre ľudí ...
... ktorí budú robiť ako mašiny za rovnaké peniaze.
Lebo tieto hypermoderné, rýchle, ekologické, ... bla, bla, bla, linky nakoniec navrhovalo a ladilo tisíc Dipl. Ing. A tí stoja iné prachy.
6. 11. 2015 14:51
Re: takže v budoucnu budou zřejmě prémiová Audi z uhlíkových
Zapomeň. Hliník je o tolik dražší, že ocel všude nenahradí ani u nejdražších škodovek. Když máš v autě elektromotor, tak se o hmotnost už nemusíš tolik starat, protože rekuperace to zachrání. No a karbon je narozdíl od všech kovů při recyklaci bezcenný, což je problém.

„Díky nové lisovně bude naše výroba opět mnohem ekologičtější, efektivnější a perspektivnější,“

Oni Vám to ty Vaše smrdící TDI pokazí jako 100 zoufale zastaralých lisoven >:-[]
Avatar - Barry Lyndon
6. 11. 2015 14:19
takže v budoucnu budou zřejmě prémiová Audi z uhlíkových vlá
a lowcostové Škodovky z hliníku.

Ten pokrok! Kde se to zastaví...