Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda dokončuje vývoj Fabie Rally2. Jak velký vliv na něj mají jezdci?

Jan Zajíc Jan Zajíc 13. 5. 2022 • 11:37
18
Zobrazit náhledy (18)
Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2 Škoda Fabia Rally2

Tým Škoda Motorsport pilně pracuje na nové generaci soutěžního speciálu Fabia Rally2. Velkou roli v jejím vývoji hrají také testovací jezdci.

Na vývoji nové Fabie, vycházející ze čtvrté generace malého modelu, pracují společně se svými navigátory piloti Jan Kopecký, Andreas Mikkelsen, Kris Meeke a Emil Lindholm. Škoda Motorsport přitom využívá toho, že zmínění závodníci znají jak dosavadní závodní náčiní z Mladé Boleslavi, tak i vozy jiných značek. Právě zkušenosti hrají při vývoji zásadní úlohu. 

„Existují piloti, kteří jsou velmi rychlí, ale o autě vám toho moc neřeknou. Takové sice potřebujeme zapojit také, abychom auto dostali skutečně na limit, ale při vývoji hrají zásadní roli především jezdci a posádky, které umí dobře komunikovat zpětnou vazbu a s inženýry si rozumí,“ říká Aleš Rada, koordinátor techniky závodního vozu.

„Navíc je důležité při vývoji pamatovat na to, že my vůz vyvíjíme pro široké spektrum zákazníků. V našem projektu máme po celém světě přes 450 aut a cílem je, aby se jejich piloti v novém autě cítili dobře. Lépe než v tom stávajícím. Občas proto v rámci testů dáme prostor i některým pilotům, kteří s námi běžně na vývoji nepracují,“ dodává Rada.

„Vyvíjíme auto, které bude dobře fungovat ve velmi širokém spektru podmínek. V prvotním vývoji je důležitý právě tento širší záběr s tím, že se pak auto doladí pro jednotlivé povrchy a jednotlivé soutěže,“ popisuje základní úkol norský pilot Andreas Mikkelsen.

A jak jejich práce při vývoji auta vypadá? Během jediného testovacího dne piloti mnohdy s vozem najedou více kilometrů, než kolik čítá jeden soutěžní den Světového šampionátu WRC. V pauzách mezi jízdami pak mluví s inženýry o vlastnostech vozu a poskytují zpětnou vazbu.

„Náš pracovní den během testů mnohdy začíná v půl osmé nebo v osm hodin ráno. Projedeme si trať a připravíme rozpis, typicky tak hodinu po začátku začínáme testovat. Abychom nasbírali potřebné množství kilometrů, jezdíme s přestávkami třeba do šesti hodin odpoledne. A pak se ještě s týmem zhruba do osmi hodin detailně bavíme o chování auta a veškeré práci, kterou jsme v průběhu dne odvedli,“ popisuje severoirský matador rally Kris Meeke.

Piloti by měli být schopni jezdit konstantně a poznat, které změny v chování auta má na svědomí změna nastavení nebo použití jiných dílů a které jdou na vrub třeba změnám v počasí a kvalitě trati, která se s množstvím průjezdů auta samozřejmě také postupně mění.

„Většinou jezdíme na slepo, nemáme přesné informace o změnách, které inženýři na autě provedli,“ vysvětluje Jan Kopecký. Inženýři před jezdci změny tají z toho důvodu, aby jimi nebyli při sledování chování auta příliš ovlivněni. „Když víte, co se na autě změnilo, můžete se na to příliš soustředit a pak si třeba myslíte, že změnu cítíte, přitom ale ve skutečnosti není tak výrazná,“ vysvětluje Andreas Mikkelsen.

Někteří jezdci však informace o změnách a úpravách vítají. „Určité náznaky o tom, co se změnilo, mi pomáhají se soustředit právě na tu změnu a ne třeba na měnící se podmínky na trati,“ nastiňuje svůj pohled na věc Emil Lindholm, nejmladší člen jezdeckého testovacího manšaftu. Ten si podle týmu Škoda Motorsport dlouhé testovací dni třeba na hodně rozbitých šotolinových tratích užívá nejvíc.

„Pro mě je totiž nejnáročnější druhý typ testů, kdy ladíme konkrétní nastavení auta. Tady se musím soustředit na nejmenší detaily, zatáčky rozebíráme ne jako celek, ale rozdělené třeba do několika částí a to vyžaduje hodně soustředění,“ vysvětluje Lindholm, proč mu připadá náročnější fáze testů, která přichází ke slovu až po úvodních komplexních testech auta. A novou generaci Fabie chválí. „Motor je silnější a jeho točivý moment je lepší než doposud,“ říká.

Kris Meeke upozorňuje, že novinka vzniká podle stejný pravidel jako předchozí Fabia Rally2 evo, takže některé rozdíly mezi vozy nemohou být zásadní. Andreas Mikkelsen však cítí výrazné změny, dané například tím, že inženýři pracují s novými rozměry podvozku i celého auta. „Je to úplně jiné auto a porovnání s předchozím je obtížné. Obecně je ale rychlé a dobře se řídí, mělo by být silnější po všech stránkách a hodně pracujeme na dalším vylepšení již tak dobré spolehlivosti,“ uzavírá Mikkelsen.

Video se připravuje ...

Související články

Témata
Články odjinud