Poslechněte si legendární závodní škodovky. Která zní nejlépe?
Česká automobilka Škoda letos oslavuje 120 let v motoristickém sportu. Při té příležitosti netradičním způsobem připomíná některé svoje legendární závodní speciály.
Škoda totiž zveřejnila několik krátkých videí, v nichž předvádí, jaký tyto stroje vydávají zvuk.
Nejstarším autem ve výběru je Škoda 1100 OHC, vyráběná v letech 1957 až 1960. Tohoto typu však vznikly pouze dva otevřené kusy (spidery) a dva vozy kupé. Spider měl karoserii sklolaminátovou, kupé hliníkovou. Motor byl odvozen ze Škody 440, navíc dostal dva karburátory, hliníkovou hlavu motoru a rozvod ventilů DOHC. Čtyřválec o objemu 1.089 kubických centimetrů dával maximální výkon 70 kW, což stačilo až na 190 km/h.

Další na řadě je Škoda 200 RS, soutěžní prototyp, který se po československých rallye soutěžích proháněl v letech 1974 a 1975. Kupé pohání dvoulitrový motor s výkonem 120 kW při 6.000 min-1, spojený s pětistupňovou manuální převodovkou Porsche. Vůz s hmotností jen lehce překračující 800 kg se dokáže rozjet až na 240 km/h.

Škoda 130 LR vznikla skupinu B světového šampionátu v rallye. Ta byla v roce 1986 zrušena, vůz však stihl dosáhnout do té doby nejlepšího výsledku mezi škodovkami ve světovém šampionátu – šestého absolutního místa v Rallye San Remo. Škoda 130 LR má za zadní nápravou motor o objemu 1,3 litru s osmikanálovou hliníkovou hlavu válců a dvěma dvojitými karburátory. Výkon dosahoval 130 koní.

Škoda Favorit 136 L v roce 1989 nahradila speciály s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Pod kapotou se ukrývá čtyřválec o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV o výkonu 77 kW a točivém momentu 117 N.m.

V přehledu samozřejmě nemůže chybět současná Fabia Rally2 evo, homologovaná v roce 2019. Auto spoléhá na přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, výkonu 214 kW a točivém momentu 425 N.m, který doplňuje 5stupňová sekvenční převodovka a pohon všech kol s mechanickými nápravovými diferenciály vpředu a vzadu.

A jako zajímavost, nebo snad pohled na možnou budoucnost motorsportu, Škoda přidává experimentální prototyp RE-X1. Ten je postaven na základu Fabie Rally2 evo, o pohon se však starají dva elektromotory. Vůz dosahuje nejvyššího výkonu 260 kW, maximum točivého momentu činí 600 Nm.
