Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Poslechněte si legendární závodní škodovky. Která zní nejlépe?

Škoda 1100 OHC
Škoda 1100 OHC
Škoda 1100 OHC
Škoda 1100 OHC
73 Fotogalerie
Diskuze (1)

Česká automobilka Škoda letos oslavuje 120 let v motoristickém sportu. Při té příležitosti netradičním způsobem připomíná některé svoje legendární závodní speciály.

Škoda totiž zveřejnila několik krátkých videí, v nichž předvádí, jaký tyto stroje vydávají zvuk. 

Nejstarším autem ve výběru je Škoda 1100 OHC, vyráběná v letech 1957 až 1960. Tohoto typu však vznikly pouze dva otevřené kusy (spidery) a dva vozy kupé. Spider měl karoserii sklolaminátovou, kupé hliníkovou. Motor byl odvozen ze Škody 440, navíc dostal dva karburátory, hliníkovou hlavu motoru a rozvod ventilů DOHC. Čtyřválec o objemu 1.089 kubických centimetrů dával maximální výkon 70 kW, což stačilo až na 190 km/h.

Video placeholder
Škoda 1100 OHC • Zdroj: Škoda

Další na řadě je Škoda 200 RS, soutěžní prototyp, který se po československých rallye soutěžích proháněl v letech 1974 a 1975. Kupé pohání dvoulitrový motor s výkonem 120 kW při 6.000 min-1, spojený s pětistupňovou manuální převodovkou Porsche. Vůz s hmotností jen lehce překračující 800 kg se dokáže rozjet až na 240 km/h.

Video placeholder
Škoda 200 RS Start • Zdroj: Škoda

Škoda 130 LR vznikla skupinu B světového šampionátu v rallye. Ta byla v roce 1986 zrušena, vůz však stihl dosáhnout do té doby nejlepšího výsledku mezi škodovkami ve světovém šampionátu – šestého absolutního místa v Rallye San Remo. Škoda 130 LR má za zadní nápravou motor o objemu 1,3 litru s osmikanálovou hliníkovou hlavu válců a dvěma dvojitými karburátory. Výkon dosahoval 130 koní.

Video placeholder
Škoda 130 LR Start • Zdroj: Škoda

Škoda Favorit 136 L v roce 1989 nahradila speciály s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Pod kapotou se ukrývá čtyřválec o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV o výkonu 77 kW a točivém momentu 117 N.m.

Video placeholder
Škoda Favorit 136 L • Zdroj: Škoda

V přehledu samozřejmě nemůže chybět současná Fabia Rally2 evo, homologovaná v roce 2019. Auto spoléhá na přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru, výkonu 214 kW a točivém momentu 425 N.m, který doplňuje 5stupňová sekvenční převodovka a pohon všech kol s mechanickými nápravovými diferenciály vpředu a vzadu.

Video placeholder
Škoda Fabia Rally2 evo • Zdroj: Škoda

A jako zajímavost, nebo snad pohled na možnou budoucnost motorsportu, Škoda přidává experimentální prototyp RE-X1. Ten je postaven na základu Fabie Rally2 evo, o pohon se však starají dva elektromotory. Vůz dosahuje nejvyššího výkonu 260 kW, maximum točivého momentu činí 600 Nm.

Video placeholder
Škoda RE-X1 Kreisel • Zdroj: Škoda

Vstoupit do diskuze (1)