Škoda Electric: Trolejbusy pro Rigu
Riga uplatnila již druhé zúčinění smlouvy na trolejbusy ze Škody Electric a celkem bude konce roku vozit tamější cestující padesát nejmodernějších trolejbusů. Škodovka uzavřela kontrakt na dodávku až 125 trolejbusů v červenci 2013.
Petr Kasenčák, vedoucí obchodního úseku divize Trolejbusy Škody Electric, uvedl, že v průběhu několika následujících let dodá plzeňská společnost do lotyšské metropole nízkopodlažní kloubové trolejbusy typu Škoda 27 Tr v celkové hodnotě až 2,6 mld. Kč.
Součástí smlouvy je navíc možnost uplatnění opce na dalších 38 trolejbusů. První trolejbusy byly do Rigy dodány v průběhu loňského roku a letos dochází k další objednávce.
V Rize jsou škodovácké trolejbusy oblíbené již několik desetiletí. První vozy byly do Rigy dodány už v roce 1955. Současná zakázka navazuje na 150 nízkopodlažních trolejbusů Škoda 24 Tr za zhruba 1,5 miliardy korun, které byly dodány v letech 2007-2009. Kromě trolejbusů jezdí v Rize také nízkopodlažní tramvaje ForCity Alfa.
Vozidla typu Škoda 27 Tr představují osmnáctimetrový plně nízkopodlažní čtyřdveřový kloubový trolejbus s celkovou kapacitou 167 cestujících, který je vyvinut a vyráběn ve spolupráci s polskou firmou Solaris.
První trolejbus Škoda 27 Tr Solaris byl vyroben v roce 2009. Škoda Electric dodává veškerou elektrovýzbroj a provádí celkovou montáž tohoto třínápravového vozu. Elektrická výzbroj je uložena v kontejneru na střeše vozidla.
Trolejbusy Škoda 27 Tr pro Rigu jsou vybaveny pomocným diesel-agregátem, umístěným v zadní části vozu a umožňujícím jízdu i v místech bez trolejového vedení. Asynchronní trakční motor a mikroprocesorově řízený napěťový střídač s možností rekuperace výrazně snižují energetickou náročnost na provoz vozidla a náklady na údržbu.
Součástí vybavení trolejbusů pro lotyšskou metropoli je rovněž klimatizace a moderní informační systém včetně zařízení pro zjišťování počtu cestujících.
Škoda Electric je v současnosti největším evropským výrobcem trolejbusů a v loňském roce vyrobila rekordních téměř 300 vozidel. Aby došlo k pokrytí požadavků na všechny získané zakázky, vyrábí kolem 30 trolejbusů měsíčně.
Škodovka navíc investuje do vývoje nových produktů každoročně kolem 200 milionů Kč ročně. Jedná se o vozidla určená pro třetí tisíciletí - například o bateriový elektrobus Škoda Perun (Pure Electric RUNner) nebo hybridní autobus Škoda H12.