Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia RS 1,4 TSI (132 kW, 250 Nm) za 499.900,-Kč

Ondřej Láník
Diskuze (177)
Nová Fabia RS sice ještě nestojí před českými prodejnami Škody, ale nedočkavci již mohou podávat objednávky. První cena za dobře vybavený hatchback s převodovkou DSG začíná pod půlmilionem. Hot-Combi je jen o 15 tisíc dražší.

Druhou polovinu životního cyklu první Fabie oživila rychlá verze RS a stejný postup využije domácí automobilka i v případě druhé generace. Zatímco minule zůstalo pouze u úsporného, ale ne příliš sportovně působícího turbodieselu, tentokrát má Fabia RS spalovat to správné palivo. Jestli se pod kapotu dostane opět silný turbodiesel - podobně jako v případě SEATu Ibiza FR 2,0 TDI (105 kW) - zatím není jisté.

Sportovní verze Fabie, která se představila na ženevském autosalonu, nyní přichází k českým obchodníkům, kteří mají k dispozici prodejní programy a jsou tak připraveni přijímat objednávky. Nová Fabia RS s bohatou základní výbavou včetně diodových světlometů je v nabídce za atraktivní cenu 499.900,- Kč, unikátní kombi stojí potom jen o 15.000,- Kč více.

Výbava RS obsahuje unikátní výbavu dostupnou jen pro tento model. V interiéru nabídne tříramenný kožený sportovní volant v multifunkční verzi s ovládacími prvky řazení sedmistupňové automatické převodovky DSG a s ovládáním pro rádio, výškově nastavitelná sportovní sedadla s logem RS na opěradle či elektrické ovládání všech oken, vzadu navíc s dětskou pojistkou. Interiér dále doplňují přístrojová deska v provedení Onyx, klimatizace CLIMATRONIC s elektronickou regulací, rádio SWING či vkládané tkané černé koberce s prošitím v šedé nebo červené barvě.

Model označený logem RS na zádi je na silnici snadno rozpoznatelný díky předním denním a pozičním LED světlometům, projektorovým halogenovým světlometům a 17palcovým kolům GIGARO z lehké slitiny. Střecha, střešní spoiler (u verze hatchback) a kola (hatchback i kombi) budou nabízeny v závislosti na barvě vozu ve třech různých odstínech: volit lze mezi černým, bílým a stříbrným. Sportovní podvozek s asistenčními systémy ESP, ABS, ASR, naladěnými na vysoké jízdní výkony, přináší novou funkci XDS, která při průjezdu zatáčkou elektronicky přibrzdí přední vnitřní kolo, což má za následek zvýšení točivého momentu na vnějším předním kole. K pohodlí řidiče přispívá také tempomat.

Malé, ale silné srdce

Vozy Škoda jsou až na několik výjimek odběrateli koncernových motorů s nízkými nebo průměrnými výkony. Fabia RS však využije špičkovou verzi motoru 1,4 TSI (132 kW, 250 Nm), kterou se chlubí nejsilnější Ibiza Cupra i v Ženevě prezentované Polo GTI. Vysoký měrný výkon (95 kW/l) patří i mezi přeplňovanými motory k těm nejlepším.

Motor 1,4 TSI pracuje s přímým vstřikováním paliva a dvojím přeplňováním – jednak turbodmychadlem s obtokovým ventilem a jednak připojovaným mechanickým kompresorem. Množství vzduchu tlačeného do válců zvyšuje napřímo mezichladič stlačeného vzduchu. Palivové čerpadlo dopravuje benzin ke vstřikovačům pod tlakem až 150 bar. Obě vačkové hřídele jsou poháněny bezúdržbovým řetězem, přičemž vačková hřídel sacích ventilů umožňuje jejich variabilní časování. Blok válců motoru 1,4 TSI se vyrábí se šedé litiny, kliková hřídel je z oceli.

Škoda Fabia RS a Škoda Fabia Combi RS - Základní technická data
ModelFabia RSFabia Combi RS
Motor1,4 TSI1,4 TSI
Převodovka7DSG7DSG
Zdvihový objem [cm3]13901390
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/6200132/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]250/2000-4500250/2000-4500
Max. rychlost [km/h]224226
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,67,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,4

Kombinace kompresoru a turbodmychadla umožňuje harmonický nárůst výkonu motoru s rostoucími otáčkami, neboť obě zařízení spolupracují ruku v ruce. V otáčkách do maximálně 2400 min-1 tlačí vzduch do válců především mechanicky poháněný kompresor. Ve vyšších otáčkách, nejpozději při 3500 min-1, se kompresor odpojí. Turbodmychadlo pak už dosahuje své plné účinnosti a zajišťuje přísun vzduchu do válců až do vysokých otáček. Nízké emise škodlivin po studeném startu zajišťuje dvojitý vstřik paliva. Díky němu dosáhne katalyzátor s lambda sondou už po ujetí krátké vzdálenosti své provozní teploty, a zajistí tak spolehlivou a účinnou úpravu výfukových plynů.

Konkurence

Segment rychlých hatchbacků přezbrojuje. Místo dvoulitrových vysokootáčkových čtyřválců zaujímá stále častěji přeplňovaný motor s podstatně menším zdvihovým objemem. Technická data několika konkurentů jsme srovnali v následující tabulce.

Nepočítáme-li cenově přeci jen vzdálený Mini Clubman, je možnost volby mezi verzí Fabia RS a Fabia Combi RS unikátem, který jistě nezůstane na trhu bez odezvy.

Škoda Fabia RS vs. konkurence
ModelFabia RSIbiza CupraPolo GTIClio RSCorsa OPC
Motor1,4 TSI1,4 TSI1,4 TSI2,0 16V1,6 Turbo
Převodovka7DSG7DSG7DSG6M6M
Zdvihový objem [cm3]13901390139019981598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]132/6200132/6200132/6200148/7100141/5850
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]250/ 2000-4500250/ 2000-4500250/ 2000-4500215/5400230/ 1980-5850
Max. rychlost [km/h]224225225224225
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,67,26,96,97,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,46,35,98,27,3

Ondřej Láník
Diskuze (177)
Avatar - Hory
2. 5. 2010 11:41
Re: NEMÁ KOULE!!!
Asi si mě nepochopil.. Chtít za Fabii RS půl mega je dle mého názoru bláznovství.. Cenovka 350 tis. je strop, co za to chtít.. O srovnatelnym autě za tuhle cenu se nikdo nebavil.. :-!
Avatar - Barrichello
29. 4. 2010 09:11
Re: DSG minus
:yes:
29. 4. 2010 08:35
Re: tak to je síla :)
No, obávám se, že pořád lepší než ta fabka :-) Ale stejně si myslím, že pod tímhle článkem je diskuze marná, tady je to především o střetávání dvou nesmiřitelných táborů :-)
Já jsem někde napůl cesty :-) V autech Škoda bych i smysl viděl, jen kdyby byly základní ceny někde o 100 000 niž :-)
Jediný model, který se podle mě vyplatí je superb, za relativně málo peněz může člověk získat slušné auto
29. 4. 2010 00:06
Re: tak to je síla :)
Jo a u ní v ceníku položky jako "elektrické stahování zadních oken za 11 500"...to je fakt kauf...
28. 4. 2010 18:42
Re: tak to je síla :)
Adekvátní cenu vidím někde v cenové výši 400 000.- viz. vozy které jsem zmínil výše :-) Novou Astru člověk pořídí za nějakých 550 000.- v 1.6T a kupuje auto o třídu výš :-)