Škoda Fabia s pořadovým číslem 750.000

V pátek 4. dubna ve 12:30 sjela z výrobní linky v Mladé Boleslavi Škoda Fabia s pořadovým číslem 750.000. Jubilejním vozem se stala Fabia Combi 1.4 16V/55 kW v provedení Comfort, která zamíří ke své budoucí majitelce do Polské republiky.
Škoda Fabia v karosářské verzi hatchback si odbyla svoji premiéru 14. září 1999 na autosalónu ve Frankfurtu nad Mohanem, v prosinci tohoto roku pak následovalo uvedení na trh v České republice a vybraných zemích. Rok po hatchbacku byla v Paříži představena verze Combi a modelovou rodinu doplnila koncem února 2001 v Ženevě představená verze se stupňovitou zádí označená jako Sedan. Za svůj život dosáhla modelová řada Fabia několika úspěchů v různých evropských anketách, kdy například získala i ocenění „Zlatý volant“ (listopad 1999) a řadu vítězství v národních anketách Auto roku.
Současná Škoda Fabia je tak nabízena ve třech karosářských verzích – hatchback, kombi a sedan a ve čtyřech výbavových provedeních – Junior, Classic, Comfort a Elegance. Jako pohonné jednotky je nabízeno celkem osm motorů, z nichž pět je benzínových a tři naftové. Původní škodovácké motory OHV o zdvihovém objemu 1.4 litru a výkonech 44 a 50 kW a také krátce montovaný motor 1.0/37 kW nahradily nové motory s rozvodem OHC o zdvihovém objemu 1.2 litru a výkonech 40 a 47 kW. Tyto motory doplňují koncernové „jedna-čtyřky“ o výkonech 55 a 74 kW a dvoulitrový motor o výkonu 85 kW. Známé naftové motory 1.9 SDI/47 kW a 1.9 TDI-PD/74 kW doplňuje nově tříválcový turbodiesel 1.4 TDI-PD/55 kW. Pro vyznavače sportovně vyhlížejících vozů je zde další novinka v podobě Fabie RS, která se stala výchozí verzí pro soutěžní Fabii WRC. Oproti klasickým sourozencům se „ereso“ odlišuje sportovními úpravami designu, sportovně laděným interiérem a motorem 1.9 TDI-PD/96 kW se šestistupňovou manuální převodovkou.
A co bude dál? I když je Fabia dáma sotva čtyřletá, již dnes se dá předpokládat, že je v polovině svého výrobního cyklu. A to je čas, kdy lze očekávat alespoň částečný facelift, který zřejmě přinese jisté změny designu a interiéru. Druhou částí modernizace je zavádění nové generace pohonných jednotek. Své úpravy doznaly i použité elektronické systémy, neustálou modernizací prochází prvky pasivní bezpečnosti. Pokud se automobilka Škoda Auto bude držet své tradice, lze očekávat již vyvíjeného nástupce Fabie někdy kolem roku 2006.