Škoda Fabia v únoru druhým nejprodávanějším autem na německém trhu
Volkswagen Golf byl letos v únoru jako obvykle na prvním místě německých prodejních statistik, na dalších místech žebříčku ale povyskočily podstatně levnější modely. Nejvíce na aktuální tržní situaci u sousedů dokázala získat Škoda, když se Fabia stala druhým neprodávanějším vozem celého trhu a nejprodávanějším modelem ve třídě malých vozů. Předstihla tak konkurenční modely Fordu, Volkswagenu i Opelu a má ve třídě tržní podíl 12,4 %. Mimořádnost tohoto výsledku dokumentuje i to, že v lednu 2009 bylo prodáno pouze 2600 Fabií a meziročně jde o 168% nárůst.
Dařilo se také dalším produktům českého automobilového průmyslu. Na 13. místě únorového pořadí je Hyundai i30 (4339 ks), na 19. místě Škoda Octavia (3629 ks), v TOP 50 jsou také všechna kolínská auta - Toyota Aygo (2885 ks), Peugeot 107 (2166 ks), Citroen C1 (2135 ks).
Zvýšená poptávka po autech (letos nejsilnější únor za poslední 3 roky) je v Německu způsobena vládní dotací na nákup nových aut za předpokladu vyřazení starého, čemuž se lidově začalo říkat šrotovné. V Německu činí 2500 eur (zhruba 66.000 korun). Automobilky navíc přicházejí s vlastními marketingovými nástroji, tzv. ekologickými bonusy. Škoda například uplatňuje takzvaný "bye bye bonus" ve výši osmi procent z původní ceny. Právě tyto akce jsou podle mluvčího firmy Jaroslava Černého hlavním důvodem rostoucí obliby Fabie na německém trhu.
"Zvýšený zájem registrujeme i na dalších trzích, kde je zaváděno šrotovné nebo podobná opatření. Prodej roste v například v Rakousku, Francii a v poslední době na Slovensku. V Německu je to však samozřejmě nejvýraznější, je to náš hlavní zahraniční trh," řekl dnes ČTK Černý.
Pořadí modelů dle počtu registrací v Německu, únor 2009 | ||
Poř. | Model | Počet registrací [ks] |
1. | VW Golf | 20459 |
2. | Škoda Fabia | 9190 |
3. | VW Polo | 8889 |
4. | Ford Fiesta | 7072 |
5. | VW Passat | 6952 |
6. | Audi A4 | 6661 |
7. | Mercedes-Benz C | 6491 |
8. | Opel Astra | 6084 |
9. | Opel Corsa | 5775 |
10. | BMW 3 | 5201 |
11. | Ford Focus | 4936 |
12. | Audi A3 | 4875 |
13. | Hyundai i30 | 4399 |
14. | Toyota Yaris | 4824 |
15. | Peugeot 207 | 4179 |
16. | SEAT Ibiza | 4041 |
17. | VW Touran | 3719 |
18. | BMW 1 | 3674 |
19. | Škoda Octavia | 3629 |
20. | VW Tiguan | 3613 |
21. | VW Fox | 3541 |
22. | Audi A6 | 3413 |
23. | Suzuki Swift | 3263 |
24. | Fiat Panda | 3116 |
25. | Mercedes-Benz A | 2978 |
V Německu nabízí největší ekologický bonus podle deníku Bild Volkswagen. Při koupi nových modelů Sharan nebo Touareg zákazník dostane dodatečně ke státní prémii bonus (Umweltprämie plus) ve výši 7500 eur (téměř 200.000 Kč). I s inkasováním státního šrotovného tak může kupující ušetřit 10.000 eur, za něž si teoreticky může přikoupit další levnější vůz. Lákavé bonusy ve výši 4000 eur nabízí Volkswagen rovněž u modelu Passat, oblíbený Golf zlevnil o 2500 eur.
Půl druhé miliardy, které na ekologickou prémii vyčlenila v rámci svého druhého stimulačního balíčku německá vláda, stačí jen na 600.000 aut a podle některých dohadů budou prostředky vyčerpány už na počátku dubna. Od 30. března přitom má být šrotovné garantováno už na základě závazné kupní smlouvy, a nikoli, jako doposud, až na základě převzetí nového vozu a sešrotování starého.