Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia WRC: Neúspěšný speciál, který vydláždil cestu vítězným nástupcům

David Bureš
Diskuze (1)

Do Fabie WRC vkládala mladoboleslavská značky velká očekávání, která však vůz nikdy nenaplnil. Vydláždil však cestu dalším soutěžním Fabiím, které už úspěšné byly. A jak!

Škoda je už desítky lety spojena se světem motoristického sportu, však její závodní divize letos slaví 120 let účasti v motoristických disciplínách. Jestliže úplné počátky ještě za doby značky Laurin & Klement byly spjaty se závody motocyklů, v posledních letech Škoda závodí hlavně ve světě rallye. Přelom milénia byl dokonce ve znamení účasti ve vrcholné kategorii WRC.

Tuto éru zahajovala Škoda Octavia WRC, která vznikla v reakci na zrod nové vrcholné kategorie WRC - world rallye car. Ta totiž která usnadnila stavbu takového soutěžního speciálu. Jenže už v první sezoně v roce 1999 se ukázalo, že koncepce Octavie WRC není právě vhodná - auto bylo zkrátka moc velké, a tak na klikatých cestách nestíhalo obratnější konkurenci. To nezachránila ani spolehlivost a robustnost, která naopak na Octavii WRC oceňována byla.

Základ ve Fabii RS

Z toho důvodu v roce 2003 debutovala Škoda Fabia WRC, která díky svému základu v malém hatchbacku byla soutěžním pravidlům lépe přizpůsobena než do té doby nasazovaný kompaktní liftback.

O přípravách nového soutěžního speciálu se přitom spekulovalo už o rok dříve, což při tehdejší kyperské rallye potvrdil tehdejší předseda představenstva Škody Auto, Vratislav Kulhánek. Ten tím zároveň oznámil, že mladoboleslavská značka na svém angažmá ve světovém šampionátu v rallye nehodlá nic měnit. Na debut se ale ještě muselo nějakou dobu počkat, Škoda Fabia WRC se nakonec veřejnosti poprvé ukázala na ženevském autosalonu v březnu 2003.

Nový soutěžní automobil vznikl na základech sériové Fabie RS první generace, tedy nezvykle koncipovaného pětidveřového hot hatche, poháněného naftovým motorem 1.9 TDI s 96 kW. To ale pro homologaci nevadilo, splněna však musela být podmínka výroby 2.500 kusů silničního auta. To se přitom od ostatních sériových Fabií lišilo jiným nárazníkem, pro splnění podmínky minimální délky čtyř metrů soutěžního speciálu.

Na rozdíl od sériové Fabie RS však v útrobách rallye speciálu nepracovala vznětová devatenáctistovka, ale vodou chlazený přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu dvou litrů, odpovídající tehdejším pravidlům kategorie WRC. Naladěn byl tudíž na výkon 221 kW a točivý moment 600 N.m. Spárován byl se šestistupňovou sekvenční převodovkou, přenášející sílu agregátu na všechna čtyři kola, prostřednictvím tří aktivních diferenciálů. Vpředu i vzadu byly užity vzpěry McPherson (vpředu se spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu s dvěma příčnými a jedním podélným ramenem), o zastavení se staraly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. 

Již po premiéře začalo intenzivní testování, kterého se účastnili nejen tehdejší jednička mladoboleslavského týmu Didier Auriol a dvojka Toni Gardemeister, ale také testovací jezdci Kenneth Eriksson a Matthias Kahle. Právě v průběhu testování byl vůz po třídenní kontrole inspektorů FIA v Mladé Boleslavi k 1. červenci 2003 homologován, což umožnilo jeho nasazení již v tehdejším ročníku světového šampionátu v rallye.

Nenaplněná očekávání

Očekávání přitom byla veliká. Tehdejší šéf Škody Kulhánek avizoval, že po prvotním testování bude vůz postupně bojovat o vítězství v závodech a později dokonce o výhru v celém šampionátu.

Jenže taková očekávání vůz nenaplnil. Už během testování na povrch prosakovaly informace o potížích s fungováním diferenciálů a hledání optimálního tvaru zadního křídla. Načež se dětské nemoci potvrdily i při závodním debutu.

Škoda Fabia WRC debutovala na německé rallye 2003. Jak Auriol, tak Gardemeister však museli ze soutěže odstoupit. Auto francouzského závodníka sužovaly dětské nemoci, a tak kvůli technickým závadám ani nedojel do cíle první etapy. Finský závodník zase v druhé etapě trefil pravým zadním kolem obrubník a poškodil si hnací hřídel, kvůli čemuž nemohl pokračovat.

O moc lepší to nebylo ani v následujících soutěžích. Někdy vůz potrápily dětské nemoci, jindy měl prostě jen smůlu. Dalo by se tak říci, že Fabia WRC propadla. Vždyť nejlepším výsledkem Fabie ve WRC dlouho bylo jen šesté místo na finské rallye v roce 2004, které zajel domácí Jani Paasonen. Nepomohly přitom ani postupné úpravy. V roce 2005 byla třeba homologována úprava Fabia WRC evo II s jiným předním nárazníkem i křídlem, přepracovaným turbodmychadlem, novým výfukovým systémem nebo lepším rozložením hmotnosti.

Úspěchy až s koncem kariéry

Nelze však říci, že by Škoda Fabia WRC neměla potenciál. Třeba Roman Kresta jel na německé rallye v roce 2004 na průběžném sedmém místě. Bohužel si však poškodil zavěšení, které ho nakonec vyřadilo ze soutěže.

Nejslavnějším závodem vozu ale byla australská rallye 2005. Tehdy se za volant posadil slavný Colin McRae, který už na tehdejší rallye Wales s Fabií WRC dojel sedmý, a to možná jen kvůli předčasnému ukončení soutěže, z důvodu smrtelné nehody během jejího konání. McRae jel přitom v Austrálii skvěle, byl průběžně třetí, když tým rozhodl o rutinní výměně spojky, která se stala krachem.

Létající Skot totiž kvůli nepovedené výměně musel ze závodu předčasně odstoupit. Mnozí fanoušci se přes to nepřenesli dodnes, pořád se občas vedou diskuze, zda to nebylo naschvál, aby McRea neporazil Armina Schwarze, který s Fabií nikdy nedokázal jet tak dobře. Pravdou ale je, že takové chyby se při závodění zkrátka mohou stát.

Bohužel ani tato nadějná jízda už nedokázala obraz vozu vylepšit. Na začátku listopadu 2005 tak padlo rozhodnutí, že automobilka Škoda svůj tovární tým zruší, zřejmě i kvůli neuspokojivým výsledkům. Místo toho přišly dvě soukromé stáje, jedna česká (s Janem Kopeckým) a druhá belgická (s Francoisem Duvalem), které mladoboleslavská továrna podporovala.

Paradoxně až s touto změnou přišel největší úspěch Škody Fabia WRC, která byla postavena ve 24 exemplářích. Mladý Jan Kopecký s ní na Katalánské rallye 2006 dojel na skvělém pátém místě a stejný výsledek zopakoval také o rok později na Rallye Německo.

Kopecký, tehdy teprve v počátcích své kariéry, dokonce během sezony 2006 s Fabií WRC třikrát zajel nejrychlejší čas v rychlostní zkoušce soutěže mistrovství světa. Při testování se s vozem navíc svezl i tehdejší polský jezdec Formule 1 Robert Kubica a na poslední soutěž španělského mistrovství si ji vypůjčil dvojnásobný mistr světa v rallye Carlos Sainz, který s ní v daném podniku přesvědčivě zvítězil.

Největší úspěchy Škody Fabia WRC tak přišly až na sklonku její závodní kariéry. Sama moc úspěšná nebyla, přesto vydláždila cestu svým nástupkyním. V roce 2007 totiž debutovala Škoda Fabia S2000, postavená už na bázi druhé generace Fabie, která si udělala o poznání větší renomé. Už sice nebyla postavena podle nejvyšší kategorie světového mistrovství světa, ve své skupině se jí ale dařilo náramně. Vždyť v letech 2009 až 2014 dosáhli jezdci s tímto speciálem na celém světě celkem 50 národních a mezinárodních titulů. Ještě úspěšnější se pak stala Fabia R5 (později Rally2) na bázi třetí generace Fabie. To už je ale zase jiný příběh...

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - KANKUNEN
8. 12. 2021 12:47
McRae v Austrálii skoro třetí
Tu soutěž vyhrál asfalťák Duval, druhé dojelo neschopné Mitsubishi a málem třetí byl Mcrae. Kopejda dojel 2x pátý, v plné konkurenci a s malou ztrátou. Fabii naučili jezdit až Kopečtí, do té doby se to jen flákalo.