Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia WRC (2003)
Škoda Fabia WRC (2003)
Škoda Fabia WRC (2003)
Škoda Fabia WRC (2003)
76
Fotogalerie

Historie závodních verzí Škody Fabia: Od WRC přes S2000 k R5

Dosavadní tři generace Škody Fabia pokaždé přinesly i svůj závodní rallye speciál, a to pokaždé pro jiný druh kategorie. Připomeňte si, jaké rallye Fabie dosud vznikly.

Škoda Auto patří mezi nejstarší dosud fungující automobilky, vždyť její historie se datuje až do roku 1895 a automobily vyrábí od roku 1905. Podobně dlouhá je i její závodní historie, poprvé, ještě v dobách značky Laurin & Klement, se závodu, tehdy motocyklového, zúčastnila v roce 1901. V motorsportu je přitom Škoda aktivní dodnes, a to konkrétně v oblasti rallye.

Po konci Octavie WRC se Škoda v oblasti závodních speciálů zaměřila na menší Fabii, která se v rallye disciplínách ukázala jako vhodnější náčiní. A postupem doby se stala velice úspěšným vozem, dnešní evoluce Fabia Rally2 evo slaví úspěchy po celém světě.

Konkrétně za rok 2020 soukromé posádky Škoda vybojovaly 14 mezinárodních, regionálních a národních titulů. Vedle vítězství v národních soutěžích v Bulharsku, Litvě, Mexiku, Slovensku nebo USA pak vyčnívá výhra týmu Toksport WRT v hodnocení týmů WRC2 ve FIA mistrovství světa v rallye 2020.

Škoda už před letošní sezonou rozhodla, že místo továrního týmu bude podporovat soukromníky, což je strategie platná i pro rok 2021. V příštím roce dokonce Škoda Motorsport nepojede ani v domácím šampionátu rallye. Dlouholetý tovární jezdec značky Jan Kopecký tak v příštím roce v barvách továrního týmu už nenastoupí.

„Vývoj sezóny 2020 dokazuje, že jsme udělali dobře. Rozhodli jsme se zaměřit na zákaznické týmy a posílit spolupráci s nimi nabídkou ještě kvalitnějších služeb. Jejich úspěch ukazuje, že se naše nová zákaznická strategie vyplatila,“ vysvětluje tento krok Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport. Z hlediska zákaznických aut je totiž Škoda nejúspěšnější značkou v kategorii.

Náhrada za Octavii WRC

To je velký rozdíl oproti roku 2002, kdy se poprvé hovořilo o přípravách první rallyeové Fabie. Ty potvrdil tehdejší předseda představenstva automobilky Vratislav Kulhánek. V té době Škoda nasazovala speciál Octavia WRC ve vrcholné kategorii světového mistrovství světa a nehodlala nic na svém angažmá měnit. Jen Octavii měla nahradit právě Fabia, která díky kompaktnějším rozměrům byla pro rallye vhodnější. A navíc lépe vyhovovala tehdejším pravidlům.

Škoda Fabia WRC se nakonec světu poprvé prezentovala na ženevském autosalonu v roce 2003, v době, kdy velká autoshow měla svoji klíčovou roli v prezentaci novinek. Automobil vznikl na základech tehdejší Fabie RS, které se muselo vyrobit 2.500 kusů pro splnění homologace závodního speciálu.

Na rozdíl od sériového auta však Fabia WRC s ohledem na tehdejší pravidla vrcholné rallye kategorie využila vodou chlazený přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu dvou litrů, naladěný na 221 kW a 600 N.m. Spárován byl s šestistupňovou sekvenční převodovkou, přenášející sílu agregátu na všechna čtyři kola, prostřednictvím tří aktivních diferenciálů. Vpředu i vzadu byly užity vzpěry McPherson (vpředu se spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu s dvěma příčnými a jedním podélným ramenem), o zastavení se staraly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech. S ohledem na pravidla pak výchozí Fabia RS dostala upravený přední nárazník, aby délka přesáhla čtyřmetrovou hranici.

V době premiéry už naplno probíhalo testování vozu. Jezdilo se na polygonu Škody i Volkswagenu, přičemž na povrch prosakovaly informace o potížích s fungováním diferenciálů a hledání optimálního tvaru zadního křídla.  Za volantem se pak střídala nejen nová tovární jednička Didier Auriol a dvojka Toni Gardemeister, ale také testovací jezdci Kenneth Eriksson a Matthias Kahle. Očekávání byla přitom veliká, šéf Škody Kulhánek avizoval, že po prvotním testování bude vůz postupně bojovat o vítězství v závodech a později dokonce o výhru v celém šampionátu.

Krátká epizoda s legendou

Homologována byla Fabia WRC v létě 2003, díky čemuž mohla být nasazena na tehdejší německé rallye. Úspěchu tam ale nedosáhla, jak Auriol, tak Gardemeister museli ze závodu odstoupit. Auto francouzského závodníka sužovaly dětské nemoci, a tak kvůli technickým závadám ani nedojel do cíle první etapy. Finský závodník zase v druhé etapě trefil pravým zadním kolem obrubník a poškodil si hnací hřídel.

Pochopitelné dětské nemoci však jakoby naznačovaly další léta auta. Fabia WRC sice vypadala krásně, nikdy však nedosáhla žádného většího úspěchu, velkolepá prohlášení skončila blamáží. Vždyť nejlepším výsledkem Fabie ve WRC nakonec bylo jen šesté místo na finské rallye v roce 2004, které zajel domácí Jani Paasonen. Nepomohly přitom ani postupné úpravy. V roce 2005 byla třeba homologována úprava Fabia WRC evo II s jiným předním nárazníkem i křídlem, přepracovaným turbodmychadlem, novým výfukovým systémem nebo lepším rozložením hmotnosti.

Nedá se však říct, že by tu občas nebyl náznak lepších výsledků. Třeba Roman Kresta jel na německé rallye v roce 2004 na průběžném sedmém místě. Bohužel si však poškodil zavěšení, které ho nakonec vyřadilo ze soutěže.

Mezi českými fanoušky je slavná i účast slavného Colina McRaeho, který z Fabie WRC opravdu dokázal vymáčknout maximum. Ve svém prvním závodě za volantem Fabie WRC na domácí waleské rallye 2005 skončil sedmý, a to možná jen kvůli předčasnému skončení soutěže, z důvodu smrtelné nehody během jejího konání. Klidně mohl ve výsledku dopadnout lépe.

Na australské rallye téhož roku pak jel McRae dokonce průběžně třetí, tým ale fatálně pokazil rutinní výměnu spojky, a tak létající Skot musel ze závodu předčasně odstoupit. Dodnes se přitom občas vedou diskuze, zda to nebylo naschvál, aby McRea neporazil Armina Schwarze, který s Fabií nikdy nedokázal jet tak famózně. Pravdou ale je, že takové chyby se při závodění zkrátka mohou stát.

Škoda Fabia WRC nakonec vznikla v celkem 24 exemplářích. Vcelku logicky tak její kariéra skončila s nástupem tehdy nově uvedené druhé generace sériové Fabie.

Odchod z WRC byl dobrý krok

I ta na rallye scénu dorazila, když v roce 2007 debutovala ve variantě Škoda Fabia S2000, která do závodů poprvé nastoupila o dva roky později. Mladoboleslavský tovární tým tak opustil nejvyšší kategorii světového mistrovství v rallye, nadále se však účastnil mezinárodního šampionátu.

A to velice úspěšně, což naznačil už první závod. Na Rallye Monte Carlo 2009, která byla součástí tehdejší série IRC, totiž Juho Hänninen vedl, než bohužel havaroval. Jeho týmový kolega, Jan Kopecký, ho ale dokázal skvěle zastoupit, dojel totiž celkově čtvrtý. Z vítězství se mimochodem tenkrát radoval jistý Sebastien Ogier, který s Peugeotem 207 S2000 tehdy debutoval v sérii IRC.

Další úspěchy následovaly v rychlém sledu. Už v roce 2010 Škoda celý šampionát IRC vyhrála a její jezdec Juho Hänninen zvítězil mezi jezdci. Jan Kopecký navíc následoval na druhé příčce. Škoda přitom mezi značkami vyhrála i v následujících dvou letech, místo Hänninena se však z výhry mezi jezdci radoval Andreas Mikkelsen.

Další výhry pak Fabia S2000 přidala v národních soutěžích. Celkově tak v letech 2009 až 2014 dosáhli jezdci s tímto speciálem na celém světě celkem 50 národních a mezinárodních titulů.

Ještě úspěšnější nástupce

Není proto divu, že v roce 2015 nastoupil nový speciál, opět přizpůsobený soudobým pravidlům. Kategorii S2000 totiž nahradila třída R5, podle níž se novinka pojmenovala Fabia R5 (později Fabia Rallye2). Postavena pak již byla logicky na základech třetí generace Fabie.

Opět tedy šlo o vůz nikoliv té nejvyšší kategorie rallye šampionátu. Jedná se tedy o jednodušší, a tedy i levnější speciál, který se však díky tomu může více rozšířit než vrcholná specifikace WRC.

Vedle samotného vnějšího vzhledu se samozřejmě měnila také technika v útrobách. Změnu pohonného ústrojí si totiž vynutily změny technických pravidel. Dvoulitrovou atmosféru proto nahradila přeplňovaná benzinová šestnáctistovka, navíc spárovaná s pětistupňovou sekvencí. Výkon se nicméně nadále pohyboval okolo hodnoty 206 kW.

Video placeholder
Jízda se Škodou Fabia R5 - Jan Kopecký • Škoda Auto

Škoda Fabia R5 oslavila světovou závodní premiéru na domácí Rallye Šumava Klatovy 2015, která byla jubilejním 50. ročníkem tohoto podniku. Na mistrovství světa pak debutovala na portugalské rallye téhož roku. Na svého předchůdce přitom v úspěších navázala a dokonce ho překonala. Je tak dnes vůbec nejúspěšnějším závodním speciálem v historii Škoda Motorsport. Jezdci v barvách továrního týmu s ním čtyřikrát v řadě získali titul mistra světa ve své kategorii – Esapekka Lappi v roce 2016, Pontus Tidemand v roce 2017, Jan Kopecký v roce 2018 a Kalle Rovanperä v roce 2019.

Postupné inovace

Také v tomto případě přitom Škoda svůj speciál postupně inovuje. V roce 2019 tak následovala Fabia R5 evo, rozpoznatelná podle vnějšího vzhledu převzatého z tehdy modernizované výchozí sériové Fabie. Upraveny navíc tenkrát byly nejdůležitější součásti vozu, které zlepší jeho celkovou výkonnost.

Motor byl vybaven elektrickým vodním čerpadlem, účinnějším chladicím systémem nebo turbem s elektronicky ovládaným obtokovým ventilem. Výkon přeplňované šestnáctistovky tak poskočil na 212 kW, točivý moment s maximem 425 N.m má zase vhodnější průběh. Tomu bylo přizpůsobeno také zpřevodování převodovky, zatímco struktura karoserie je pevnější, s novým ochranným rámem podle nejnovějších předpisů.

Přestože začátky závodní Fabie nebyly zrovna růžové a Fabia WRC nedosáhla žádných větších úspěchů, dnešní Fabia Rally2 je naopak velice úspěšným a populárním automobilem. Vždyť doposud bylo zákazníkům z celého světa prodáno 372 soutěžních vozů Fabia R5, které vyhrály 1.255 soutěží a dosáhly na 2.948 umístění na stupních vítězů. Přestože už žádný z nich v příštím roce nepojede v továrních barvách, je jasné, že i v roce 2021 nějaké další výhry přijdou v soukromých týmech.

Nejnovější evoluce

Škoda totiž pro sezonu 2021 připravila další evoluci auta, aby bylo ještě lepší.  S vývojem přitom pomáhala taková esa jako Jan Kopecký, Kris Meeke, Pontus Tidemand nebo Andreas Mikkelsen. Přeplňovaná šestnáctistovka se dočkala nového mapování a přepracovaného chladiče stlačeného vzduchu, stejně jako upraveného výfukového sběrného potrubí. I díky tomu mohl výkon mírně stoupnout o dva kilowatty na 214 kW.

K dispozici je navíc nová sada převodů zvyšující maximální rychlost ze 187 na 202 km/h, což se může hodit na rychlejších závodech. Nová specifikace tlumičů ZF zase zlepší trakci na asfaltu a šotolině. Masivnější zadní nápravnice nebo přepracovaný systém mazání motoru pak zlepšují spolehlivost, zatímco volant s nově uspořádanými tlačítky zlepšuje komfort závodníka.

Navíc je za dveřmi čtvrtá generace Fabie a my jen budeme doufat, že její rallye varianta také přijde a naváže na úspěchy předchůdce. Doufáte také?