Škoda Favorit sedan je nesplněný sen o limuzíně. Mohl to být prodejní trhák
Když se před 35 lety konečně představila dlouho očekávaná moderní Škoda Favorit, národ začal ihned spekulovat o dalších karosářských verzích. Vždyť revoluční hatchback u nás zatím všichni neocenili, Češi byli do té doby zvyklí na sedany.
V osmdesátých letech se evropské automobilky v případě kompaktů chlubily vždy mimořádně pestrou nabídkou karosářských verzí. Stačí se podívat kupříkladu na Opel Kadett nebo konkurenční Ford Escort. Počítejte s námi: tří- a pětidveřový hatchback, tří- a pětidveřové kombi, čtyřdveřový sedan a na samém vrcholu čtyřdveřový kabriolet. A tak není divu, že se podobně bohaté palety dočkala také Škoda Favorit. Jenže většinou bohužel jen ve formě různých více či méně realistických vizí, z nichž se nakonec staly jen unikátní muzejní exponáty.
Odpověď přichází z AZNP
Lidská netrpělivost a zvědavost neznají mezí, a tak už v době tržní premiéry favoritu na podzim 1988 přistávaly v redakční poště populárního týdeníku Svět motorů smělé dotazy na budoucnost nového modelu: Bude se vyrábět jen Favorit 136 L, nebo i Standard a Superlux? Jaký je termín zahájení výroby verzí sedan, Tourist a Coupé? V jakém barevném sortimentu budou vozy příští rok dodávány? Bude i metalíza? Oddělení tuzemského prodeje AZNP se tehdy s nabídkou barev laků odkazovalo na dodavatele automobilky, ale obratem potvrdilo přípravu produkce kombi Tourist, Coupé i sedanu: „Otázkou zůstává pouze přesný termín spuštění výroby jednotlivých karoserií.“
O 355 mm prodloužený model Tourist nakonec dorazil pouhé dva roky po hatchbacku, ale na rozdíl od stejně pojmenovaného východoněmeckého wartburgu nakonec vsadil na mnohem zvučnější jméno Forman. Zato atraktivní kupé z Bertoneho dílny nikdy neopustilo fázi prototypu. A sedan? Ten před námi směle otevírá víko zavazadlového prostoru právě teď!
Tento článek je součástí balíčku AUTO+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!