Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Favorit sedan je nesplněný sen o limuzíně. Mohl to být prodejní trhák

Lukáš Prejzek
Diskuze (59)

Když se před 35 lety konečně představila dlouho očekávaná moderní Škoda Favorit, národ začal ihned spekulovat o dalších karosářských verzích. Vždyť revoluční hatchback u nás zatím všichni neocenili, Češi byli do té doby zvyklí na sedany.

V osmdesátých letech se evropské automobilky v případě kompaktů chlubily vždy mimořádně pestrou nabídkou karosářských verzí. Stačí se podívat kupříkladu na Opel Kadett nebo konkurenční Ford Escort. Počítejte s námi: tří- a pětidveřový hatchback, tří- a pětidveřové kombi, čtyřdveřový sedan a na samém vrcholu čtyřdveřový kabriolet. A tak není divu, že se podobně bohaté palety dočkala také Škoda Favorit. Jenže většinou bohužel jen ve formě různých více či méně realistických vizí, z nichž se nakonec staly jen unikátní muzejní exponáty.

Odpověď přichází z AZNP

Lidská netrpělivost a zvědavost neznají mezí, a tak už v době tržní premiéry favoritu na podzim 1988 přistávaly v redakční poště populárního týdeníku Svět motorů smělé dotazy na budoucnost nového modelu: Bude se vyrábět jen Favorit 136 L, nebo i Standard a Superlux? Jaký je termín zahájení výroby verzí sedan, Tourist a Coupé? V jakém barevném sortimentu budou vozy příští rok dodávány? Bude i metalíza? Oddělení tuzemského prodeje AZNP se tehdy s nabídkou barev laků odkazovalo na dodavatele automobilky, ale obratem potvrdilo přípravu produkce kombi Tourist, Coupé i sedanu: „Otázkou zůstává pouze přesný termín spuštění výroby jednotlivých karoserií.“

O 355 mm prodloužený model Tourist nakonec dorazil pouhé dva roky po hatchbacku, ale na rozdíl od stejně pojmenovaného východoněmeckého wartburgu nakonec vsadil na mnohem zvučnější jméno Forman. Zato atraktivní kupé z Bertoneho dílny nikdy neopustilo fázi prototypu. A sedan? Ten před námi směle otevírá víko zavazadlového prostoru právě teď!

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Lukáš Prejzek
Diskuze (59)

Doporučujeme

18. 12. 2023 12:19
Re: Tak já si troufám tvrdit,
Jj :-)
6. 12. 2023 22:06
Re: Tak já si troufám tvrdit,
To bylo v Syrii a byla to variace na pick up se 4 dvermi
Avatar - mariov8
27. 11. 2023 15:13
Re: Češi byli zvyklí na sedany ?
Tak bohužel to si takhle nepamatuji, na první eMka (facelift pro modelový rok 1984) se normálně stáli přes noc fronty. Situace se mohla změnit tak v roce 1987/88, když už se vědělo, že se se chystá radikálně modernější nástupce a byla známa i jeho koncepce a vlastně i podoba.
Avatar - mariov8
27. 11. 2023 15:10
Re: Češi byli zvyklí na sedany ?
Bohužel to vidět bylo. První Favority měli strašlivé zpracování, vlastně taková předsérie puštěná mezi lidi. Zato to byla novinka. Poslední Š125L a Š135/136L už byla vyladěná auta, byť s koncepčně danými nedostatky.

Už tehdy se však říkalo, že první 2 ročníky aut se nekupují. Snad s výjimkou Dacie, tam se pak přešlo na čistě v Rumunsku vyrobené komponenty a bylo po renomé...

Ale je fakt, že určitě pro velkou skupinu lidí ta cena byla rozhodující. Minimálně u té 125, která byla výrazně levnější než Favorit, 65 000,- vs 85 000,- v roce 1990, jestli se pamatuji dobře.
23. 11. 2023 10:18
Combi
Pokud vím, tak typ Tourist byl ja Formana přejmenován na popud Veřejné bezpečnosti (tehdejši policie), které přišlo nedůstojné jezdit v auty jménem Tourist.