Škoda Favorit slaví 20. narozeniny
Nový model s pracovním označením Škoda 781 se stal první novodobou škodovkou s hnacími předními koly a motorem uloženým vpředu napříč. Šlo o úspěšný koncept, díky kterému projevili o automobilku zájem silní zahraniční partneři. Favorit tak ovlivnil rozhodnutí společnosti VOLKSWAGEN AG kapitálově vstoupit v roce 1991 do společnosti ŠKODA AUTO.
Už tehdy spolupracovala Škoda na vývoji se zahraničními firmami. Nejvýznamnější byla kooperace s italským designérským studiem Bertone, které navrhlo finální verzi vzhledu karoserie. Zásadní vliv měla také německá automobilka Porsche, se kterou škodováčtí vývojáři konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace. Na favoritu bylo nakonec přihlášeno 42 patentů.
Finanční možnosti československého automobilového závodu byly přitom značně omezené. O rozpočtu rozhodovala vláda. Politické rozhodnutí nutilo vývojáře k použití starého motoru. Přicházející ekologická vlna toto rozhodnutí zlomila a umožnila automobilce alespoň základní úpravy. Cena vývoje se vyšplhala na 210 milionů československých korun. Přesto byla nakonec nižší, než kdyby Škoda na výrobu jednotlivých dílů nakoupila licence.
Vedení automobilky předpokládalo produkci 336 000 kusů aut do roku 1990. Favorit nakonec zůstal ve výrobě do roku 1994. Škoda zkompletovala celkem 783 163 vozů. Později vznikla verze Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks).
Další informace a fotografie naleznete na www.skodafavorit.cz.