Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Karoq se už vyrábí. Co všechno bylo potřeba k nastartování výroby?

David Bureš
Diskuze (38)
Ještě před zahájením sériové výroby Karoqa bylo postaveno 264 předsériových aut. Sloužily k otestování i propagačním účelům.

Škoda minulý týden zahájila ve svém závodě v Kvasinách sériovou výrobu napjatě očekávaného SUV Karoq, který v nabídce nahradí model Yeti. Automobilka nyní nechává nahlédnout pod pokličku příprav na příchod Karoqu. Co všechno bylo potřeba zařídit před zahájením výroby nového SUV?

„První kroky začínají asi 48 měsíců (čtyři roky) před zahájením sériové výroby, kdy se rozhoduje například o místu výroby. Zjišťujeme, zda budeme moci nový model vyrábět na některé stávající výrobní lince, nebo budeme muset stavět na zelené louce,“ přiznává Irena Šubrtová z Řízení projektů Kvasiny.

Jakmile k definitivnímu rozhodnutí o místu výroby dojde, což bývá zhruba 33 měsíců před zahájením produkce, je potřeba objednat lisovací nářadí nebo svařovací technologie nutné pro produkci auta. V té době se začínají vybírat i dodavatelé jednotlivých dílů. Řízení projektů nákupu se přitom musí popasovat s tím, že technická data připraveného auta se v daném období stále upřesňují. Nákupní oddělení tak musí rychle reagovat na termíny a finance a případně změny s dodavateli projednat.

„Pro každý model samozřejmě existuje celý soubor dokumentů, od kusovníků – detailních seznamů všech dílů, přes montážní návodky až po kontrolní postupy. Zásadní informací z Technického vývoje jsou pro nás zejména rozměry vozu a jeho design nebo požadované množství,“ doplňuje Šubrtová. V případě Karoqu bylo v detailním seznamu na 28.000 položek všech dílů, zhruba 4.800 dílů je nakupovaných od více než 600 externích dodavatelů z téměř 40 zemí světa.

Rok a půl před zahájením sériové výroby daného modelu se projektu začíná intenzivně věnovat Náběhový management automobilky. „V tuto dobu rozjíždíme pravidelná setkání, kde sledujeme aktuální stav projektu. Připravujeme finanční vyhodnocení náběhových nákladů za oblast výroby a také mapujeme potřebné počty předsériových vozů,“ upřesňuje Jiří Závorka z Náběhového managementu. V případě Karoqu jich bylo zhotoveno celkem 264 kusů, které sloužily k otestování nebo k propagačním účelům.

V této době se též zjišťuje, nakolik jsou na nový automobil připraveny dodavatelské firmy. Jednotlivé díly prověřuje Oddělení kvality, Technický vývoj pak automobil testuje. Předsériová auta procházejí pevnostními, nárazovými a dlouhodobými jízdními zkouškami, ověřuje se funkčnost systémů, elektroniky, životnost.

„Vše vychází z podrobně zpracovaného plánu, který je do značné míry ovlivněn homologačními procesy a předpisy tak, aby bylo možné například s vozy najezdit dostatečný počet kilometrů k ověření životnosti jednotlivých komponentů,“ říká Závorka.

Karoq se začal vyrábět na konci letošního července, už rok předtím ale výrobce musí mít zajištěno, že bude mít dostatek výrobních dílů v odpovídající kvalitě. Kvůli tomu je třeba nabídka konkrétního modelu v době zahájení prodeje omezená a rozšiřuje se až postupně, spolu s tím, kdy má výrobce už dostatek potřebných dílů. Konkrétně v případě Karoqu tak kombinace 1.5 TSI (110 kW) s DSG a pohonem všech kol doplní nabídku až v druhé polovině roku 2018, stejně tak až později dorazí specifické kombinace čalounění a výbavy.

Osm měsíců před startem produkce se na montážní lince objeví první ověřovací vůz a pracovníci se začínají školit na výrobu nového auta. Pomocí ověřovací série se ověřují funkce jednotlivých provozních prostředků a montážních zařízení, aby sériová výroba mohla bez problémů začít. Následná nultá série pak definitivně prověří výrobní proces. Nutné je hlavně zajistit, že jsou použité díly skutečně vhodné.

Měsíc před skutečným zahájením sériové výroby byl celý proces už definitivně připraven. V lisovně společně s dodavateli zkonstruovali a vyrobili nové sériové nářadí. Jde především o nářadí pro velké povrchové výlisky, viditelné na autě na první pohled, tedy postranice, kapotu, zadní víko a blatníky. Také svařovna, lakovna a montáž začlenily nový vůz do svých linek tak, aby nové zařízení bylo připraveno.

Ve středu 26. července pak bylo již všechno hotovo a sériová výroba mohla být slavnostně zahájena. Už se stačilo jen u dokončeného vozu vyfotit a první kusy mohly vyrazit do světa. Než se ale auta dočkají první zákazníci, ještě to nějakou dobu potrvá, v Česku bude prodej zahájen někdy v říjnu. Co se děje v době mezi startem výroby a dodání k zákazníkovi, je už ale jiný příběh. O tom třeba zase někdy jindy...

David Bureš
Diskuze (38)
Avatar - praděda7
4. 8. 2017 13:09
Re: Proč
Svého času to byl dobrý zvyk dát credit i manuálně pracujícím........ :-!
Avatar - praděda7
4. 8. 2017 12:35
Re: Proč
Nikde v titulku nevidím napsáno, že by se na přípravě výroby podíleli jen white collar workers, ty jo? Já jsem pracoval v automobilce 25 let ve vývoji, a vždy se se tam pohybovali i blue collar workers.
4. 8. 2017 11:17
Re: Proč
Co jsi čekal (kdo bude na fotce) ?
Maníci v montérkách? Doba stachanovců je za námi.
;-)
4. 8. 2017 11:14
Re: Co je třeba k nastartování výroby?
:yes: :yes: >:D
4. 8. 2017 10:25
Re: Proč
Nevieš, že najdôležitejší je titulok článku? K nemu je fotka. >:D