Škoda na prodaném autě vydělá více než VW. Na Ferrari ale nemá...
Mladoboleslavská Škoda Auto patří mezi nejvýdělečnější automobilky v Evropě. Tzv. EBIT marže činí 9,6 %, lépe jsou na tom jen výrobci sportovních aut Ferrari a Porsche. Vyplývá to ze studie Centra pro automobilový výzkum německé Univerzity Duisburg-Essen.
Studie efektivitu automobilek srovnávala pomocí tzv. EBIT marže. Ta označuje zisk před započtením úroků a zdanění, což ukazuje, jakou část ze svých příjmů dovede konkrétní společnost přetavit v zisky. Škodovka je v tomto ohledu úspěšná, protože mezi sledovanými značkami je její EBIT marže třetí nejvyšší. Její zisk před započtením úroků a zdanění na jedno auto je tak vyšší než u Renaultu nebo třeba mateřského Volkswagenu. Překonává dokonce i luxusní značky jako Audi, BMW a Mercedes-Benz, které na tom v tomto ohledu bývají velice dobře.
Vysoké marže Škodovky ale nehledejme jen za prodejními úspěchy. Ty sice na EBIT marži mají velký podíl, firmě ale zároveň pomáhají nižší mzdy v českých továrnách (ve srovnání se západoevropskými závody) a efektivní výroba. Továrny mladoboleslavské značky totiž patří ty mezi nejmodernější i nejvytíženější na starém kontinentu.
Přehled průměrné marže automobilek na jednom autě | |
Značka | EBIT marže [%] |
Ferrari | 18 |
Porsche | 16,7 |
Škoda | 9,6 |
BMW | 9,5 |
Audi | 8,8 |
Ford | 8,7 |
Mercedes-Benz | 7,9 |
Jaguar/Land Rover | 7 |
Peugeot/Citroën | 6,8 |
Volvo | 6,7 |
Hyundai | 6,0 |
Kia | 6,0 |
Maserati | 4,8 |
Nissan | 4,7 |
Renault | 4,7 |
Fiat | 2,2 |
Seat | 2,1 |
Volkswagen | 1,7 |
Opel | 1,3 |
Když však budeme sledovat poměr zisku na jedno auto, Škoda se pořadím mezi sledovanými automobilkami propadne. Na jednom automobilu v průměru vydělá 1.589 eur, což je v přepočtu asi 43.000 korun. Nahoru se v tomto ohledu protlačí luxusní značky, které díky dražšímu zboží vydělávají více.
Přeborníkem je v tomto ohledu Ferrari, které na jednom autě vydělá na 56.000 eur, tedy 1,5 milionu korun. Ani Porsche na tom není špatně, zisk 15.641 eur na auto odpovídá 422.000 korunám. To třeba Opel na autě vydělá „jen“ 190 eur, cca 5.100 korun. Pro něj je to ale pozitivní zpráva, protože ještě nedávno značka z Rüsselsheimu značně prodělávala. Seat pak se ziskem 337 eur (9.100 Kč) na vůz (EBIT marže 2,1 %) dokazuje, že je na tom proti ostatním značkám VW Group hůře. Jenže ani Volkswagen na tom není nejlépe, zisk 395 eur (10.700 korun) na automobilu je jeden z těch nižších. Není tak divu, že wolfsburská automobilka nedávno vyhlásila snahu o růst marží.
Přehled průměrného zisku automobilek na jednom autě | |||
Značka | Zisk [euro] | Zisk [Kč] | EBIT marže [%] |
Ferrari | 56.000 | 1.512.000 | 18 |
Porsche | 15.641 | 422.000 | 16,7 |
Jaguar/Land Rover | 4.068 | 110.000 | 7 |
Maserati | 4.000 | 108.000 | 4,8 |
BMW | 3.389 | 91.500 | 9,5 |
Audi | 3.337 | 90.100 | 8,8 |
Mercedes-Benz | 3.192 | 86.200 | 7,9 |
Volvo | 2.340 | 63.200 | 6,7 |
Nissan | 2.088 | 56.400 | 4,7 |
Ford | 1.652 | 44.600 | 8,7 |
Škoda | 1.589 | 43.000 | 9,6 |
Peugeot/Citroën | 844 | 22.800 | 6,8 |
Hyundai | 773 | 20.900 | 6,0 |
Kia | 725 | 19.600 | 6,0 |
Renault | 715 | 19.300 | 4,7 |
Volkswagen | 395 | 10.700 | 1,7 |
Fiat | 356 | 9.600 | 2,2 |
Seat | 337 | 9.100 | 2,1 |
Opel | 190 | 5.100 | 1,3 |