Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda na prodaném autě vydělá více než VW. Na Ferrari ale nemá...

David Bureš David Bureš 28. 8. 2016
33
Nejvýdělečnějšími automobilovými značkami jsou ty luxusní. Také Škodovce se ale daří, je na tom lépe než Renault nebo mateřský Volkswagen.

Mladoboleslavská Škoda Auto patří mezi nejvýdělečnější automobilky v Evropě. Tzv. EBIT marže činí 9,6 %, lépe jsou na tom jen výrobci sportovních aut Ferrari a Porsche. Vyplývá to ze studie Centra pro automobilový výzkum německé Univerzity Duisburg-Essen.

Studie efektivitu automobilek srovnávala pomocí tzv. EBIT marže. Ta označuje zisk před započtením úroků a zdanění, což ukazuje, jakou část ze svých příjmů dovede konkrétní společnost přetavit v zisky. Škodovka je v tomto ohledu úspěšná, protože mezi sledovanými značkami je její EBIT marže třetí nejvyšší. Její zisk před započtením úroků a zdanění na jedno auto je tak vyšší než u Renaultu nebo třeba mateřského Volkswagenu. Překonává dokonce i luxusní značky jako Audi, BMW a Mercedes-Benz, které na tom v tomto ohledu bývají velice dobře.

Vysoké marže Škodovky ale nehledejme jen za prodejními úspěchy. Ty sice na EBIT marži mají velký podíl, firmě ale zároveň pomáhají nižší mzdy v českých továrnách (ve srovnání se západoevropskými závody) a efektivní výroba. Továrny mladoboleslavské značky totiž patří ty mezi nejmodernější i nejvytíženější na starém kontinentu.

Přehled průměrné marže automobilek na jednom autě
ZnačkaEBIT marže [%]
Ferrari18
Porsche16,7
Škoda9,6
BMW9,5
Audi8,8
Ford8,7
Mercedes-Benz7,9
Jaguar/Land Rover7
Peugeot/Citroën6,8
Volvo6,7
Hyundai6,0
Kia6,0
Maserati4,8
Nissan4,7
Renault4,7
Fiat2,2
Seat2,1
Volkswagen1,7
Opel1,3

Když však budeme sledovat poměr zisku na jedno auto, Škoda se pořadím mezi sledovanými automobilkami propadne. Na jednom automobilu v průměru vydělá 1.589 eur, což je v přepočtu asi 43.000 korun. Nahoru se v tomto ohledu protlačí luxusní značky, které díky dražšímu zboží vydělávají více.

Přeborníkem je v tomto ohledu Ferrari, které na jednom autě vydělá na 56.000 eur, tedy 1,5 milionu korun. Ani Porsche na tom není špatně, zisk 15.641 eur na auto odpovídá 422.000 korunám. To třeba Opel na autě vydělá „jen“ 190 eur, cca 5.100 korun. Pro něj je to ale pozitivní zpráva, protože ještě nedávno značka z Rüsselsheimu značně prodělávala. Seat pak se ziskem 337 eur (9.100 Kč) na vůz (EBIT marže 2,1 %) dokazuje, že je na tom proti ostatním značkám VW Group hůře. Jenže ani Volkswagen na tom není nejlépe, zisk 395 eur (10.700 korun) na automobilu je jeden z těch nižších. Není tak divu, že wolfsburská automobilka nedávno vyhlásila snahu o růst marží.

Přehled průměrného zisku automobilek na jednom autě
ZnačkaZisk [euro]Zisk [Kč]EBIT marže [%]
Ferrari56.0001.512.00018
Porsche15.641422.00016,7
Jaguar/Land Rover4.068110.0007
Maserati4.000108.0004,8
BMW3.38991.5009,5
Audi3.33790.1008,8
Mercedes-Benz3.19286.2007,9
Volvo2.34063.2006,7
Nissan2.08856.4004,7
Ford1.65244.6008,7
Škoda1.58943.0009,6
Peugeot/Citroën84422.8006,8
Hyundai77320.9006,0
Kia72519.6006,0
Renault71519.3004,7
Volkswagen39510.7001,7
Fiat3569.6002,2
Seat3379.1002,1
Opel1905.1001,3

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Nevim nevim....
_MT_
| 30. 8. 2016
Ono nejde o snížení tvého zisku, ale o minimalizaci daňové zátěže, což samozřejmě znamená, že chceš minimalizovat zisk tam, kde jsou daně vyšší, a převést ho někam, kde jsou nižší. Případně můžeš zisk utopit v rozvoji, tedy navýšit náklady. A zrovna VW má zajímavou skladbu akcionářů.
Nevim nevim....
_MT_
| 30. 8. 2016
On i VW kupuje převodovky Aisin. A dlouho kupoval. VW by neměl mít nejefektivnější výrobu. Ale mají vytížené továrny, to je velký faktor. A byli v pozici, kdy si mohli dovolit minimalizovat vykazovaný zisk. Nakonec je vždy lepší peníze investovat do rozvoje firmy (a že má VW ne zrovna skromné plány), než si je nechat zdanit, obzvláště, pokud je hlavní akcionář v balíku, peníze nepotřebuje a radši se honí za snem budování impéria.

Marketingové asi ne, když ho v materiálech neuvádí. Ale je to takové účetnické hausnumero. S účetnictvím se dá různě kouzlit. Vždy se musím usmát, když firma neví, kolik je nějaký projekt stojí. A nejlepší je, když ani neví, jestli na něm vydělávají, nebo prodělávají.
Nevim nevim....
Niemand
| 29. 8. 2016
Ale zisk vykazujes. Tieto firmy sa netaja tym, ze tahaju peniaze do danovych rajov. Ich akcionari vedia o tom, ze unikaju plateniu dani a vedia to aj media, ale vsetko je podla zakona v poriadku.
Nevim nevim....
argejev
| 29. 8. 2016
Pretoze umele navysovanie zisku sluzi firmam ktore su v srackach a potrebuju peniaze od akcionarov. Umele navysovanie pomoze taketo peniaze ziskat. skandal je, ze to je podvod ktory skor alebo neskor praskne...pretoze slubene vynosy sa nekonaju. Kdezto dovod preco zisk nevykazovat je jasny...nechces platit dane v krajine v ktorej zisk generujes a tak ho prostrednictvom viac alebo menej fiktivnych sluzieb vykonavanych v krajinach vychodnej europy prenasas do miesta posobiska firmy ktora tento fiktivny servis poskytuje...preto je nezmysel v celej tejto statistike ktoru nam tu serviruju media tvariace sa odborne a ktore potom skopiruju media, ktore sa uz radsej ani netvaria odborne.
V korporaciach rovnako ako v statnej sprave posobia osoby ktore rovnako ako politici kradnu...aj preto nechcu vykazovat privysoky zisk. V sukromnej sfere to robia akurat sofistikovanejsie.
Nevěřím, článek je ubohost
Jirik_H
| 29. 8. 2016
1. Chybí cokoliv o zdroji - autor určitě nepočítal sám.
2. Chybí období, ke kterému se informace vztahují.

Už to by stačilo, abych autora označil za neseriozního, článek za nepodložený.
To ale není vše. Autor plete pojmy s dojmy. Absolutně problému nerozumí.

A na závěr článek z poněkud ekonomicky renomovanějšího média, kde by si takové faux pas nedovolili.

[odkaz]

Najednou to vypadá jinak, že ano?

Nejziskovější automobilky na světě:-
BMW
Toyota
Daimler
Suzuki
Honda
General Motors