Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia G-Tec na CNG: Vyplatí se?

Ondřej Chamilla
Diskuze (56)
Škoda Octavia na zemní plyn s turbomotorem 1.4 TSI/81 kW stojí 433.900 Kč. Čistě benzinová varianta s výkonem 103 kW je za 404.900 Kč, tedy o 29.000 korun levnější. Nakolik se vyplatí jezdit na CNG a jaké má tohle palivo výhody či nevýhody?

Provozovat automobil na stlačený zemní plyn, takzvaně CNG, je ekologická a co se provozních nákladů týče i ekonomicky výhodná alternativa k vozům s klasickým spalovacím motorem. Ale jak to tak již bývá, každá mince má dvě strany a CNG s sebou nese i nějaká ta omezení a zápory.

V prvé řadě je potřeba palivo někde natankovat, a k tomu slouží aktuálně 52 čerpacích stanic po celé České republice. To není zrovna mnoho, ale plynárenské společnosti se zavázaly ke stavbě stovky stanic a dále je stavějí i soukromé subjekty. Kde natankujete je tak zatím potřeba plánovat, a to i z důvodů, které nastíníme dále.

Doplnit palivo se dá většinou bez obsluhy, tedy v praxi si nejdříve navolíte, za kolik chcete tankovat, zaplatíte například platební kartou a poté dostanete přesné množství paliva. To s sebou nese riziko neodhadnutí potřebného objemu plynu pro plnou nádrž. Existují ale i čerpací stanice s běžným provozem a s obsluhou, stejně jako u klasických benzinek, kde tyto problémy nehrozí.

Plyn je v autě ovšem třeba někde uchovávat. Spotřeba vozu se měří na kilogramy, jenže třeba 15 kg CNG znamená 97 litrů tohoto paliva, které se musejí někam vejít. Tankování tedy chvíli trvá a nádrže často omezují zavazadlový prostor vozu, u Octavie G-Tec liftback klesl jeho objem na 460 litrů. A pak je zde cena auta, která je obvykle vyšší než benzinové ekvivalenty, ale zhruba na podobné úrovni jako naftové modely.

Dojezd škodovky činí s tímto objemem nádrží 410 km, reálně nejspíše ještě méně, takže pokud chcete jezdit na plyn křížem krážem po naší republice, je potřeba i vzhledem k omezené síti stanic přemýšlet, kde natankovat příště. Automobil má však ještě klasickou plnohodnotnou nádrž na benzin, takže celkový dojezd podle výrobce činí přes 1.300 kilometrů. I jiné vozy na CNG mají vždy minimálně dojezdovou benzinovou nádrž.

Provoz na stlačený zemní plyn má ovšem také mnohá plus. V prvé řadě jde o nízkou spotřebu vozu, zejména vzhledem k ceně kilogramu paliva. Opět to můžeme vztáhnout na současnou českou novinku, kterou si právě nyní již můžete objednat, Škodu Octavia G-Tec a její přeplňovanou zážehovou čtrnáctistovku TSI s výkonem 81 kW, která spotřebuje v průměru 3,5 kg stlačeného zemního plynu na 100 km. Přitom nynější cena tohoto paliva se pohybuje od 23,80 do 26,90 Kč za kilogram. Tato částka je dána i tím, že na zemní plyn je minimální spotřební daň.

Další výhodou CNG je jeho oktanové číslo až 130, díky němuž má motor klidnější a tišší běh. To dává prostor automobilkám k navyšování účinnosti jednotky zvyšováním kompresního poměru. Potěší také nízké emise a tedy v dnešní době tolik důležitá malá ekologická stopa vozu, což se hodí, pokud se vaše firma chce prezentovat jako přátelská k životnímu prostředí. A abychom nezapomněli, ve většině zemí Evropy včetně té naší mají vozy na zemní plyn povolen vjezd do podzemních garáží, takže se v tomto ohledu nemusíte nijak omezovat.

Vraťme se ale k úvodní otázce, jestli se provoz na CNG u Škody Octavia vyplatí. Pokud budeme brát turbomotor 1.4 TSI/103 kW jakožto zástupce benzinové verze, pak je varianta G-Tec v základní výbavě Active dražší o již zmíněných 29.000 korun. Při průměrné ceně paliv 25,50 Kč za CNG, respektive 36 Kč za benzin a průměrné spotřebě 3,5 kg a 5,5 litru na 100 km, ušetří řidič, který ročně najezdí přibližně 15.000 km, zhruba 16.300 Kč na palivu ročně. Cenový rozdíl se tedy vrátí po ujetí 26.677 km či po 22 měsících.

Firmy ale bude zajímat spíše srovnání s naftovým motorem, přičemž verze 1.6 TDI/77 kW stojí 424.900 Kč, tedy o 9.000 korun méně, než G-Tec. Při spotřebě vznětového agregátu 4,2 litru na 100 kilometrů a ceně jednoho litru 35,73 Kč se provoz na CNG vyplatí po ujetí 14.799 km, což průměrný český řidič zvládne za jeden rok.

Z našich výpočtů tedy vychází, že CNG může být pro značnou část lidí výhodnou alternativnou ke klasickému palivu. Pokud se smíříte se zatím omezenou sítí čerpacích stanic, pak by provoz na zemní plyn mohl být právě pro vás tím pravým řešením.

Škoda Octavia - srovnání nákladů
Motor1.4 TSI/103 kW1.6 TDI/77 kW1.4 TSI/81 kW G-Tec
PalivoBenzinNaftaCNG
Základní cena vozu404.900 Kč424.900 Kč433.900 Kč
Průměrná cena paliva36 Kč/l35,73 Kč/l25,50 Kč/kg
Spotřeba vozu5,5 l/100 km4,2 l/100 km3,5 kg/100 km
Náklady na ujetí 15.000 km29.700 Kč22.509 Kč13.389 Kč

Ondřej Chamilla
Diskuze (56)
Avatar - mirador
26. 5. 2014 23:21
Re: Vícepvková zadní náprava...
[odkaz]
Tak...má ji tam... ;-)
22. 5. 2014 23:18
Parkovani v garazich
A ze nejde parkovat prakticky v zadne podzemni garazi je s CNG ok? Ani moderni obchodni centra se s CNG neparou a misto investice desite az stovek tisic aby vyhovely vyhlasce radsi zakazi vjezd LPG i CNG ;-\
22. 5. 2014 07:00
Re: Ondore sa potešil...
Patříš mezi masové vrahy!!! Tráviš lidi oxidem uhelnatým!!!
Jinak dále také řečeno: Pokud nejsou ŽÁDNÉ" argumenty proti něčemu, co vadí nějaké loby, uvede se, že to podezříváme z něčeho špatného, Proto podezřelé věci jsou NEJBEZPEČNĚJŠÍ, protože bylo věnováno MAXIMÁLNÍ ÚSILÍ, ABY SE DOKÁZALO, ŽE ŠKODÍ a přitom se nic nedokázalo.
22. 5. 2014 06:51
Re: Vícepvková zadní náprava...
No jo, to je ale tím, že do škodovky přešli odborníci z rádia Jerevan. ;-)
22. 5. 2014 06:50
Re: Ondore sa potešil...
Díky za ten optimismus, že plyn se bude těžit vždycky. Jak to teď v dalších letech bude s jeho cenou, taky nějaký optimismus?
Lepší než plyn je elektrika, dojezd co nevidět bude skoro stejný, je mnohokráte levnější než plyn a 220 V máme i v garáži.