Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia RS vs. RS 230 – Dvě RS proti sobě. Má silnější smysl?

Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla 30. 10. 2015 • 12:44
73
305
Zobrazit náhledy (73)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Škoda Octavia RS 230 se snaží za tučný příplatek přinést mnoho navíc. Zda se jí to daří, jsme zjistili v přímém porovnání s “obyčejným” RS jak na silnici, tak na mosteckém okruhu.


Úvod


Ruku na srdce, Škoda Octavia RS nebyla nikdy zrovna vzrušujícím sportovním nářadím. Zaměření vozu tíhlo spíše k praktičnosti – jednoduše dostanete stále tu stejně praktickou Octavii, avšak se silnějším motorem a tužším podvozkem, takže auto není při každodenním jezdění úplná nuda řídit. Ale vydat se na okruh? Brázdit oblíbené okresky? Jde to, pochopitelně, ale tak nějak stále cítíte, že k tomu auto zrovna určeno není. Brzy pak najdete limity, díky kterým Octavii RS snadno odlišíte od opravdu sportovních ostrých modelů, jako je třeba Mégane RS nebo Civic Type-R.

Platí to i o nejnovější generaci RS, která sice má potentní motor o výkonu 162 kW a v mysli mnoha zákazníků je tak akorát rychlá, dostatečně vzhledově odlišná i poměrně cenově dostupná, ale jako auto pro radost si ji kupuje jen málokdo. Spíše je to jednoduše rychlejší, lépe vypadající a obratnější Octavia.

180p270p360p540p720p

Jenže nyní chce Škoda oslovit i ty, kteří požadují více. Řidiče, kteří touží svézt se také pořádně ostře a kteří chtějí, aby auto fungovalo i v plném tempu. Proto po vzoru Golfu GTI Performance přichází rovněž Octavia RS 230. Ta má deset koní navíc, samosvorný diferenciál VAQ, laděný výfuk a mnoho výbavy k tomu. Kromě devatenáctipalcových kol tak v ceně auta dostanete kožená elektrická sedadla, parkovací čidla kolem celého vozu, černý designový paket či malý kožený paket a další prvky. Zvenku jsou pak nejjednodušším poznávacím znamením výkonnější varianty černé koncovky výfuku.

Bude to vše stačit k obhájení příplatku 75.000 Kč? Abychom to zjistili, vzali jsme dvě Octavie RS Combi s převodovkou DSG, z toho jednu variantu RS 230, jak na normální silnice, tak na polygon okruhu v Mostě, a srovnali je.

Na silnici


Na silnici

Nebudeme si nic nalhávat, hlavním domovem obou těchto automobilů jsou silnice, a to i pro verzi RS 230. Troufám si přitom říci, že funkci samosvorného diferenciálu oceníte nejvíce právě na běžných okreskách.

Prvním rozdílem v projevu obou automobilů je zvuk. Záleží samozřejmě na nastavení tlačítkem Performance Mode Select, ale v běžném RS si nikdy úplně nevypnete umělý zvuk generovaný jistou membránou mezi motorem a kabinou. Intenzita tohoto hluku se navíc mění spolu s nastavením reakcí motoru – ostré reakce znamenají mnoho dalšího zvuku do kabiny.

RS 230 ale zvládá více – má laděný výfuk, který o sobě dává patřičně vědět, a to i bez umělého přibarvování. Ovládání zvukového generátoru se navíc již neváže na nastavení motoru, můžete tedy mít ostré reakce bez hluku navíc. V tomto případě jsme za to rádi, protože laděný výfuk zní již celkem zajímavě. S převodovkou DSG pak očekávejte i hlasité výstřely z výfuku při přeřazení v otáčkách, podobně jako u jiných sportovních koncernových vozů.

skoda octavia testy video nizsistredni sportovni redakcnivideo srovnavacitesty skoda octavia testy video nizsistredni sportovni redakcnivideo srovnavacitesty

Když už jsme u převodovky, v tomto případě bychom pro obě auta volili spíše manuál. Ne že by snad DSG fungovalo vyloženě špatně, ale papírově i pocitově je s ním auto pomalejší a zejména v městském provozu nám šestistupňový automat přišel příliš „hrr“ s až neklidnými a zbytečnými reakcemi. Obecně je však řazení rychlé a převodovka dobře poslouchá i v manuálním režimu. Testované RS 230 pak nemělo pádla pod volantem, jak můžete vidět na videu, na okruhu tedy bylo potřeba řadit samotnou pákou, která však má obrácenou kulisu, než by bylo logicky správné – vyšší stupně se řadí pohybem páky dopředu, podřazuje se dozadu. Běžná sériová RS 230 však pádla dostanou.

Hlavním rozdílem z hlediska jízdního komfortu byla kola – u RS 230 devatenáctipalcová, u běžného RS osmnáctipalcová. Silnější verze dosti bouchala na nerovnostech a jízda byla prkennější. Ideální by byla kombinace RS 230 s osmnáctkami. Pokud tedy jezdíte spíše klidně a chcete výkon u RS využít třeba pro předjíždění, ne pro proplétání se zatáčkami, může vám vyhovovat i základní varianta.

Milujete-li však okresky, rozhodně RS 230 oceníte. Při vyšším tempu již devatenáctky nejsou tak znát, a to ani na rozbitějším povrchu, naopak se projeví lepší trakce na výjezdu ze zatáček, jasnější chování přídi v oblouku a celkově vylepšená ovladatelnost – auto je přesnější, poslušnější a rychlejší.

skoda octavia testy video nizsistredni sportovni redakcnivideo srovnavacitesty skoda octavia testy video nizsistredni sportovni redakcnivideo srovnavacitesty

Žádné další zásadní rozdíly jsme nepozorovali, a to ani ve výkonech v přímce – 10 koní není mnoho. Jedná se přitom o jednotku, která silně zatahuje v širokém spektru otáček, nejvíce pak táhne mezi 4000 a 5500 otáčkami za minutu. Točit dále je možné, nicméně zátah do nějakých 6500 ot/min zůstává stejný, nijak negraduje. Prodleva turba není velká, reakce motoru rychlé a každodenní použitelnost skvělá, takže ve výsledku se rozhodně jedná o dobrý agregát. Dlouhodobá spotřeba obou verzí se pak pohybuje okolo devíti litrů, a to i při svižnějším použití.

Na okruhu


Na okruhu

Na velkém okruhu jsme již s Octavií RS 230 byli, pro názorné porovnání těchto vozů tak je vhodnější použít menší okruh s utaženějšími zatáčkami, kde se rozdíly projeví nejvíce. Proto jsme se vydali na polygon autodromu v Mostě a tamní trať pro zkoušku ovladatelnosti vozů, která nemá ani kilometr.

Nejprve vyjíždíme s běžným RS. Auto na trati rozhodně není pomalé, a to i přes rodinný charakter. Je však jasně cítit, že vnitřní kolo na výjezdu ze zatáček prokluzuje, čemuž zcela nezabrání ani systém přibrzďování kol XDS, i když se snaží. Je rovněž těžké udržet pod plynem přední kola ve správné stopě, za apexem tak přichází přidání plynu a příď téměř okamžitě přechází do nedotáčivosti. Ocenili bychom i lepší vyvážení, pochválit naopak musíme stabilitu.

Jak už jsme psali, nejedná se o okruhové auto a nadšence tohoto typu jezdění pravděpodobně neuspokojí, není to však zároveň žádný velký propadák. Na větším okruhu se spíše rychlejšími zatáčkami by auto mohlo vzhledem ke svému výkonu zajet slušný čas.

Zato Octavia RS 230 je okamžitě jiná písnička. Nájezdy do oblouku jsou ostřejší a přesnější, řidič může jít zároveň dříve na plyn, přičemž cítí, že vystřelit auto ze zatáčky chtějí obě kola, a již se nekoná rychlý přechod do nedotáčivosti. Na výjezdu z oblouku pod plynem však stále cítíte, že auto vykružuje o malinko větší oblouk, než by natočení volantu napovídalo.

skoda octavia testy video nizsistredni sportovni redakcnivideo srovnavacitesty skoda octavia testy video nizsistredni sportovni redakcnivideo srovnavacitesty

S jasnějšími reakcemi přídě, přichází také možnost více si s autem hrát. Nájezdy do zatáčky tak mohou být o poznání ostřejší a záď lze také předvídatelně odsadit ve jménu zábavy. I v režimu ESC Sport však poměrně záhy přichází korekce stabilizačního systému. Podle některých zdrojů vám však v servisu Škody zvládnout naprogramovat i možnost úplného vypnutí stabilizace.

Jednu věc ovšem nechápeme – vůz má vektorovací samosvorný diferenciál, přesto však ke stejnému účelu stále používá rovněž elektronické přibrzďování kol XDS. Podobná věc se projeví zejména na okruhu, kdy cítíte, že auto by chtělo na výjezdu ze zatáčky vystřelit vpřed ještě více, ale je brzdami omezováno. Proč nemůže být XDS, tedy náhražka samosvorného diferenciálu, vypnuté, když je zde i opravdový samosvor? Negativně se to projeví rovněž na samotných brzdách, již po několika kolech se od pravé přední brzdy citelně kouřilo, zatímco levá byla v pořádku – na tom jde vidět, že většina zatáček vedla doprava, takže brzdy omezovaly protáčení pravého kola.

I přes to však Octavia RS 230 konečně působí jako Škoda, která má opravdové sportovní vlastnosti a je radost ji řídit.

Závěr


Závěr

Fanoušci Škodovek jistě nadále touží po ostrém modelu s pohonem všech kol, nebo alespoň výkonem 280 koní, v dnešních časech těžkých pro koncern Volkswagen ale můžeme být rádi, že máme alespoň mírně posílenou Octavii RS 230.

Pokud vás řízení baví a rádi se alespoň jednou za čas projedete po oblíbených okreskách, rozhodně za to silnější varianta stojí – samosvorný diferenciál obecně dokáže významně vylepšit jakoukoliv předokolku, v tomto případě ale dostanete také zajímavější zvuk a 10 koní navíc, nehledě na vyšší výbavu. Výhrady máme zejména k použití zbytečně velkých devatenáctipalcových kol, to se však může změnit s příchodem adaptivních tlumičů DCC.

skoda octavia testy video nizsistredni sportovni redakcnivideo srovnavacitesty skoda octavia testy video nizsistredni sportovni redakcnivideo srovnavacitesty

Škoda Octavia RS Combi

Nejlevnější verze modelu686.900 Kč (Octavia RS Combi/162 kW)
Základ s testovaným motorem686.900 Kč (Octavia RS Combi/162 kW)
Testovaný vůz bez příplatků733.900 Kč (Octavia RS Combi DSG/162 kW)
Testovaný vůz s výbavou942.700 Kč (Octavia RS Combi DSG/162 kW)

Plusy

  • Jízdní dynamika a stabilita
  • Charakteristika motoru a spotřeba
  • Každodenní použitelnost
  • Praktický interiér

Minusy

  • Brzký nástup nedotáčivosti
  • Nevypínatelný umělý zvuk

Škoda Octavia RS 230 Combi

Nejlevnější verze modelu686.900 Kč (Octavia RS Combi/162 kW)
Základ s testovaným motorem761.900 Kč (Octavia RS 230 Combi/169 kW)
Testovaný vůz bez příplatků806.900 Kč (Octavia RS 230 Combi DSG/169 kW)
Testovaný vůz s výbavou956.700 Kč (Octavia RS 230 Combi DSG/169 kW)

Plusy

  • Jízdní dynamika a stabilita
  • Charakteristika motoru a spotřeba
  • Každodenní použitelnost
  • Lepší zvuk výfuku
  • Přesnější chování v zatáčkách
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Příliš aktivní systém XDS
  • Rázy od devatenáctipalcových kol
  • Vyšší cena

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Model Škoda Octavia RS Combi Škoda Octavia RS 230 Combi
Cena základní sestavy 733 900 Kč 806 900 Kč
Cena testované sestavy 942 700 Kč 956 700 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 4500 169 / 4700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4400 350 / 1500 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 242 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.5 / 6.5 8.4 / 5.5 / 6.5
Emise CO2: 147 147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740 610 / 1740
Objem nádrže (l): 50 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1462 / 566 1487 / 566
Rozměr pneu: 225/40 R18 225/35 R19
Škoda Octavia RS Combi
Škoda Octavia RS 230 Combi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4685 4685
b) šířka (mm): 1814 1814
c) výška (mm): 1452 1452
d) rozvor (mm): 2680 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1535 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1506 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980 980
k) šířka vpředu (mm): 1470 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490 490
délka sedáku vzadu (mm): 440 440
výška opěradla vpředu (mm): 630 630
výška opěradla vzadu (mm): 650 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - woody-alien
...
| 8. 11. 2015
Normální eReSo kombi dává velkej smysl a na silnicích je to vidět. I kdybych ho bral prostě "jen" jako vyšší stupeň výbavy. Zase spíš než RS230 bych osobně bral tu Cupru ST.
Avatar - Emel
...
| 8. 11. 2015
Za ty prachy bych asi koupil... normální RS. Šel bych se svézt ještě Cuprou ST, Superbem... a možná zkusil, o kolik je lepší Mazda 6 po faceliftu. Jinak se za poslední dobu v cenové okolo 750 nic moc nevynořilo, nové Mondeo si mě nezískalo, Talisman má benzín jen 1.6 jen v automatu, Megane ještě na kombík čeká, Astra zase čeká na lepší motorizace.
...
| 8. 11. 2015
za ty prachy nedává smysl ani jedna, když se podívám co si teď člověk může koupit
Avatar - Bully_
umělý zvuk
| 4. 11. 2015
Prave, v internetovych diskuzich je tolik ortodoxnich petrolheadu, ze by se mohla vyrabet jenom sportovni kupe a roadstery. Realita je ale temer u 100% z nich uplne jinde.
Lotus ma jinou filozofii a tak jsou i jeho prodeje oproti Miate podstatne nizsi.
Avatar - Emel
umělý zvuk
| 4. 11. 2015
Podívej, já za sebe to můžu říct u Mazdy 6 - pokud by nabídli silnější motor (ideálně tu 2.5G, nebo aspoň 2.0G 121kW) v prostřední výbavě (Attraction) s manuálem, možná bych dneska jezdil šestkou. Doopravdy, zcela vážně.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku