TEST Škoda Rapid Spaceback Scoutline 1.4 TSI DSG – Plasty hýbou světem
Úspěch terénně laděné Octavie Scout 4x4 přivedl Škodovku k myšlence obdobně stylizovaných modelů i v levnějším spektru nabídky bez pohonu všech kol. A tak se zrodily typy Fabia Scout nebo Roomster Scout. Oba patří pro tuto chvíli minulosti, současnost se točí kolem rapidu. Právě pro něj, konkrétně pro karosářskou verzi Spaceback, v Boleslavi připravili paket atraktivních ochranných prvků karoserie, přihodili hrst komfortní výbavy – a na světě je Rapid Spaceback Scoutline. Všimněte si rozdílu – zatímco offroadová octavia v konfiguraci 4x4 se jmenuje Scout, Rapid s pohonem dvou kol si říká skromněji Scoutline.
Projede víc?
Černé a stříbrné plasty jsou hezká věc, vy už ale máte jistě na jazyku dotaz směřující k výšce podvozku. Nezměnila se. Rapid Scoutline má mezi břichem a silnicí shodných 134 mm jako všechny ostatní rapidy. Na rozdíl od nich ale vyjíždí z fabriky s koly o palec většími, šestnáctipalcovými.
Pokud byste přece jen potřebovali tu a tam vyrazit mimo asfalt třeba na polní cestu, neměli byste v ceníku přehlédnout položku Paket pro špatné cesty. Stojí rozumných 5400 Kč a obsahuje kryt motoru a převodovky, ochranu lanovodu ruční brzdy a hlavně zvýšení podvozku vpředu o 15 mm a o 12 mm vzadu. Nejde však o výsadu verze Scoutline, tento doplněk je dostupný pro všechny rapidy.
Podle nás zmíněný příplatek k testované novince pasuje jak Voskovec k Werichovi a my bychom vám rádi prozradili, jak se vyšší světlost projeví na komfortu a jízdních vlastnostech. Ale neprozradíme. Výrobce dal přednost vzhledu a testovaný vůz osadil příplatkovými sedmnáctipalcovými koly. Stojí sice lákavých 4800 Kč, ale paket pro špatné cesty je jim zapovězený. A tak se musíme omezit na konstatování, že velká kola dělají parádu a současně neplechu. Rapid na kanálech a výmolech tvrdě tloukl, zatímco na šestnáctkách jezdí citelně plavněji – máme to v živé paměti.
Nejdražší z rapidů
Nová verze Scoutline představuje nejvyšperkovanější a současně nejdražší provedení Škody Rapid Spaceback. Osobnost původně lidového modelu, který měl navázat na úspěch dostupné Octavie Tour, se postupem času rozdvojila. Na jedné straně ve firmách jezdí holátka s nejnutnější výbavou, stejně tak ale potkáváme „vystajlované“ kousky s prosklenou střechou, černými koly, navigací a sportovními doplňky.
Ceny Rapidu Scoutline | |
1.2 TSI/66 kW | 399 900 Kč |
1.2 TSI/66 kW aut. | 449 900 Kč |
1.2 TSI/81 kW | 420 900 Kč |
1.4 TSI/92 kW aut. | 490 900 Kč |
1.4 TDI/66 kW | 463 900 Kč |
1.4 TDI/66 kW aut. | 513 900 Kč |
1.6 TDI/85 kW | 501 900 Kč |
Některým zákazníkům nevadí, že se pak rapid blíží k půlmilionové hranici, kde už dává slušně na výběr i větší octavia. Nejnovější počin boleslavských stratégů a designérů brnká přesně na tuto iracionální notu. Scoutline totiž není zdaleka jen o ochranných plastech karoserie, ale také o výbavě. Vychází ze stupně Style, proti kterému je sice o 36.000 Kč dražší, ale současně nabízí ve standardu výbavu v hodnotě 35.600 Kč (podrobně v tabulce). V podstatě tak dostanete plastové nástavce nárazníků, prahů a blatníků zdarma. Scoutline tedy můžeme označit za celkem výhodnou a také líbivou cestu k plně vybavenému Rapidu Spaceback. I tak ale zbývá dostatek prostoru pro příplatkové prvky. Třeba vůz na fotkách se díky nim vyšvihl až na cenovku 585.345 Kč, tedy na dostřel základnímu superbu.
Porovnání výbav Scoutline a Style | ScoutLine | Style |
Páté dveře s prodlouženým zasklením | Ano | Ano |
Zatmavené zadní svítilny a přední mlhovky | Ano | Ano |
Asistent rozjezdu do kopce | Ano | 2000 Kč |
Dojezdové rezervní kolo | Ano | 1600 Kč |
Kožený multifunkční volant | Ano | 5500 Kč |
Litá kola 16 palců | Ano | 4800 Kč |
Mlhovky s integrovaným denním svícením LED | Ano | 1900 Kč |
Připojení Bluetooth pro rádio Swing | Ano | 3500 Kč |
Tempomat | Ano | 11 100 Kč |
Zatmavená zadní boční okna | Ano | 5200 Kč |
Celkem hodnota | 35 600 Kč |
Motorové nejvíc
Ve slušivém skautím kroji jsme poprvé vyzkoušeli nejsilnější motor v nabídce kompaktní škodovky. Přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.4 TSI má výkon
92 kW, v rapidu je kombinován výhradně se sedmistupňovým automatem a logicky jde i o cenový vrchol. Popsaná kombinace startuje na 419.900 Kč
a coby Scoutline stojí dokonce 490.900 Kč. Není divu, že výkonovému opojení podléhá jen 1,4 % zákazníků. V nízkých a středních otáčkách má motor jasný náskok před menší dvanáctistovkou. Zatahuje razantně a na plyn reaguje snad až příliš horlivě. Ve spojení s dvouspojkovou převodovkou
to chce citlivou nohu, aby byla jízda plynulá. Ve vysokých otáčkách motor docela hlučí a dynamika nám už nepřipadá tak oslnivá. Přímé srovnání s agregátem 1.2 TSI (81 kW) se dělá těžko, tento motor je totiž vázán výhradně na manuální převodovku, automat dostanete jen ke slabšímu 1.2 TSI (66 kW).
Příjemným překvapením pro nás byla spotřeba, která je u verze Scoutline papírově o deci vyšší než u civilního rapidu (především kvůli větším kolům).
Vylidněnou Prahou jsme brouzdali za 5,7 l/100 km a po okreskách a dálnicích cestovali s průměrem 6,1 l/100 km. Tohle novým TSI jde.
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Bohatá výbava
- Nízká spotřeba
- Síla a kultivovanost motoru v nižších otáčkách
- Prostorný interiér
Minusy
- Tvrdší odpružení
- Cukání převodovky při pomalých manévrech
- Hluk motoru v otáčkách
- Vyšší cena
Technické údaje | |
Motor a převodové ústrojí | Přeplňovaný zážehový čtyřválec uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1395cm3 |
Rozvod | DOHC |
Válce/ventily | 4/4 |
Výkon | 92 kW při 5000 ot./min |
Točivý moment | 200 N.m při 1400-4000 ot./min. |
Pohon | Předních kol |
Převodovka | Sedmistupňová dvouspojková samočinná |
Nejvyšší rychlost | 205 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,9 s |
Emise CO2 | 114 g/km |
Spotřeba město/mimo město | 6,1/4,1 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,8 l/100 km |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor náprav | 2602 mm |
Délka x šířka x výška | 4304 x 1706 x 1459 mm |
Rozchod vpředu/vzadu | 1457/1494 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1221/535 kg |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Pneu | 215/40 R17 |
Objem kufru | 415/1381 l |
ZÁRUKY A CENY | Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie |
Cena testovaného vozu | 585.345 Kč (sedmnáctipalcová kola 4800 Kč, plnohodnotná rezerva 1600 Kč, ostřikovače světlometů 3600 Kč, mezipodlaha v kufru 4200 Kč, navigace Amundsen 11 900 Kč, sportovní volant a sedadla 5900 Kč…). |
Základní cena | 490.900 Kč |