Škoda Roomster – na vlastní kůži!
Oficiální fotografie čtvrté modelové řady mladoboleslavské automobilky naznačují mnohé. My jsme měli možnost zažít asi nejočekávanější novinku domácího automobilového trhu na vlastní kůži jako jediní zástupci on-line medií. A první dojem? Především – Roomster je zcela jiné auto, než na jaká jsme byli dosud zvyklí. Vedení firmy potvrzuje, že k sériové výrobě je přiměl velmi příznivý ohlas na stejnojmennou studii, představenou v roce 2003 na frankfurtském autosalonu. Potvrzeno je i jinak netypické zachování jména studie pro sériový model.
Investice 125 milionů euro umožní vyrábět Roomster v závodě v Kvasinách. Všechna data o novém modelu chystá automobilka zveřejnit až na oficiální premiéře v Ženevě, na český trh se vůz dostane koncem června. Ještě během prázdnin pak budou následovat německý a pravděpodobně i rakouský trh. Shrňme tedy to, co z různých zdrojů víme už nyní.
Modularita v praxi
Přestože je známo, že vůz bude mít podvozek společný s modelem Fabia, překvapením je využití modulů známých z první generace Octavie (některé prvky skeletu, konstrukce zádě), Fabie (příď) či nové Octavie (např. volant.) Zcela svébytný design je tak vyvážen použitím již existujících „neviditelných“ komponent, které výrobu zlevňují. To, jak odlišně Roomster vypadá, je tedy praktickým důsledkem přechodu od sdílených platforem (Octavia I, Toledo II, Bora) ke koncepci sdílených modulů, která je spojována s příchodem Berndta Pischetsriedera.
Kompaktní MPV
Roomster je téměř stejně dlouhý jako současná Fabia Combi, širší je jen o několik centimetrů, zato do výšky narostl téměř o 15 cm. Je tedy výrazně delší a vyšší než například Mazda2, ale současně nižší než Citroen Berlingo či Renault Kangoo. Prostorový trumf ale Roomster vynáší rozvorem, který se podle dostupných informací pohybuje těsně nad hodnotou 2,6 metru, čímž překovává jak Fabii, tak obě generace Octavie.
Design ve službách prostoru
Přídi dominuje výrazný „nos“ prolisu na kapotě, o míře podobnosti s novou Fabií můžeme zatím ale jen spekulovat. Poznávací znak studie, totiž rozdílné výšky a styling předních a zadních dveří byly zachovány, zadní pár dveří se ale otevírá klasicky do stran, nikoli posouváním. Přestože se přední dveře zdají nízké, není nastupování problémem ani pro vyšší postavy. Rozměrné zadní dveře s nízkou spodní hranou prosklení umožňují cestujícím skvělý výhled a při pohledu z boku spolu s navazujícím zadním bočním okénkem odlehčují boky vozu. Zadní čelo přišlo oproti studii o celoplošné prosklení, ale je uchyceno až dál ve střeše a po otevření tak umožňuje pohodlný přístup k zavazadelníku. Zadní sdružené světlomety mají koncová světla stylizována opět do tvaru písmene C a střecha může být doplněna o velkoplošné prosklení.
Interiér jako skládačka
Palubní deska je díky své přehlednosti, volbě barev, materiálů a designu ovladačů důstojným zástupcem v rámci třídy a vzhledem k současné Fabii i nadějným slibem do budoucna. Relativně nízká karosérie nad předními sedadly je jen optický klam – nad velmi zdařile tvarovanými sedačkami je dost místa i pro dlouhány.
Vzadu nalezneme trojici samostatně sklopných a vyjímatelných sedadel, které Škoda nazývá VarioFlex. Sedadla lze posouvat podélně i příčně, opěradla jsou sklopná a po vyjmutí je více než 160 cm dlouhá podlaha téměř rovná. V pětimístné konfiguraci je kapacita prostoru pro zavazadla až 530 litrů, podle polohy zadních sedadel. Maximální kapacita vozu po vyjmutí sedaček atakuje hranici 1800 litrů. V zavazadelníku bychom měli najít například klasické zadní plato umístitelné ve dvou výškových polohách.
Motorizace a bezpečnost
Očekává se využití stávajících motorů Fabie s tím, že zážehový dvoulitr bude u Roomstera nahrazen agregátem 1.6/77 kW, přičemž pouze s tímto motorem bude možno objednat automatickou šestistupňovou převodovku. Oficiální rozdělení výbav bude k dispozici až při uvedení do prodeje, už nyní ale máme téměř za jisté, že součástí standardní výbavy bude dvojice čelních a dvojice předních hlavových airbagů.