Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Roomster představena novinářům

Tomáš Zajíček
Diskuze (67)
Sériová výroba vozu v této podobě není plánována. Studie však umožňuje pohled směrem, kterým by se Škoda Auto v budoucnosti chtěla ubírat.

Sériová výroba vozu v této podobě není plánována. Studie však umožňuje pohled směrem, kterým by se Škoda Auto v budoucnosti chtěla ubírat nejenom celkovou koncepcí svých modelů, nýbrž také v oblasti designu jednotlivých dílčích prvků.

Roomster je konceptem kompaktního rodinného vozu. Délka 4055 mm mu propůjčuje velkou obratnost především v městském prostředí, kde se díky tomu dá snadno zaparkovat. Šířka 1843 mm a především pak výška 1669 mm ovšem dalece překračují všechny dosavadní běžné normy. To platí také pro neobyčejně velký rozvor, jenž činí 2710 mm. Díky své šířce a výšce, velkému rozvoru a originálnímu vnitřnímu uspořádání dosahuje Roomster prostornosti, která je srovnatelná s podstatně většími vozidly.

Škoda se v oblasti designu vydala po zcela nových cestách. Přední část vozu připomíná příď letadla. Čelní sklo a boční okna předních dveří tvoří opticky provázaný pás, a vytváří tak efekt, který se vymyká obvyklému vzhledu současných vozů. Od sloupku B se tvarování bočního okna zvedá v oblouku směrem vzhůru. Společně s nízko posazeným spodním okrajem skla a zadními dveřmi, které jsou celé ze skla, vyjadřuje variabilitu a otevřenost: je zaručen nejen neomezený výhled, ale také nezastřený pohled do vnitřku vozu. Roomster je záměrně vytvořen jako „komunikativní” automobil - uvolněný, vzdušný, prosvětlený, nabízející bezprostřední kontakt s okolím.

Novinkou je také asymetrická konstrukce: zadní boční dveře jsou pouze na pravé straně. Zasahují až vysoko do střechy, jsou široké a na podlaze vozu není žádný vyčnívající práh. Velký otvor umožňuje velmi pohodlný přístup k zadním sedadlům a zároveň snadné nakládání a vykládání i obzvlášť objemných předmětů. Škoda Roomster tak poskytuje dva rozdílné boční pohledy: na straně řidiče probíhá linie střechy horizontálně podél celé délky vozu, vpravo je obloukem zvýšena portálovými zadními dveřmi. Velmi zajímavým komponentem jsou také zadní dveře celé ze skla, které sahají až k zadnímu nárazníku. V jejich středu je umístěno velké logo Škoda, se jakoby volně vznáší v prostoru.

Roomster přináší designové prvky, které se v budoucnu mohou objevit na příštích vozech Škoda. Důvěrně známé typické detaily designu vozů Škoda jsou přitom nově interpretovány. To se týká kupříkladu čelní masky s charakteristickým chromovaným rámečkem, svislým žebrováním a logem nahoře uprostřed. U studie Roomster se opět setkáváme také s mohutnými dveřními sloupky, které se zužují směrem vzhůru a jsou nalakovány v barvě vozu, nebo s červeně olemovanými koncovými světly, které taktéž připomínají současné modely vozů Škoda.P>

V přední části pětisedadlového interiéru se nachází přístrojová deska, nahoře v béžové, ve spodní části pak v černé barvě. Přechod mezi oběma částmi je ozdoben hliníkovou lištou. Tříramenný volant má stejně jako řadicí páka originální tvar. Přístrojový panel tvoří čtyři zaoblené stupně; mezi dvěma většími prostředními se přitom nachází oválný displej. Pod přístrojovou deskou není žádná středová konzola, na podlaze není ani obvyklý středový tunel, díky čemuž je vytvořen obzvlášť velký prostor pro nohy řidiče a spolujezdce a kromě toho je zároveň zajištěn volný průchod k zadním sedadlům.

Nejdůležitější inovací je však u studie Roomster řešení prostoru zadních sedadel. Tato sedadla se dají podélně posouvat o celých 750 mm, v přední pozici tvoří klasické uspořádání sedadel s obvyklým zavazadlovým prostorem v zadní části. V poloze zcela vzadu však vzniká prostor pro nohy, který zastiňuje jakoukoli reprezentační limuzínu. Dozadu posunutá sedadla kromě toho vytváří zcela nové možnosti uložení zavazadel - například mezi sedadla. Díky rozměrným zadním dveřím a nízkému prahu je možné bez problémů vjet dovnitř i s dětským kočárkem. Zadní sedadla lze v zadní pozici také sklopit, čímž zavazadlový prostor nabývá formátu malé dodávky.

Dalším výrazným prvkem jsou dvě podélná střešní okna. V podélné konzole uprostřed střechy je umístěno osvětlení interiéru, na jejích bocích se potom nacházejí výdechy ventilační soustavy, kterými je vháněn klimatizovaný vzduch k předním i zadním sedadlům.

Škoda Auto ve svém stánku představuje další čtyři projekční modely v měřítku 1:4. Znázorňují zajímavé varianty, které lze z prototypu snadno odvodit, jako například taxi, městský kurýrní vůz, variantu pick-up nebo dokonce sportovní coupé se stahovací střechou.

Technika a designové prvky studie Roomster by se měly objevit u následujících generací vozidel automobilky Škoda. Model Roomster ukazuje, co se dá v budoucnu od značky Škoda očekávat.

Tomáš Zajíček
Diskuze (67)