Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Roadiaq je venku. Poslouží jako obytňák, kancelář i místo pro zábavu a odpočinek

Jan Zajíc
Diskuze (17)

Na Středním odborném učilišti Škoda Auto vzniklo velmi zajímavé vozidlo. Jmenuje se Roadiaq a jde o elektrický obytňák, který poslouží také jako mobilní kancelář.

Roadiaq je už devátým žákovským vozem vytvořeným v rámci tradičního stěžejního projektu Středního odborného učiliště Škoda Auto. Pracovalo na něm 29 studentů, kteří jako základ přestavby použili elektrické SUV Enyaq. S konverzí jim pomohla řada odborníků pracujících v odděleních výroby, designu a technického vývoje, zapojilo se však také IT oddělení a oddělení vývoje udržitelných materiálů. A pomohli i externí experti.

S novou střechou

Aby se sériový elektromobil mohl proměnit v obytný vůz, museli žáci výrazně upravit jeho karoserii. Kromě nové střešní konstrukce vyvinuli rovněž nové páté dveře, které umožňují připevnění stanu. Stanová nástavba poskytuje přístřeší za nepříznivého počasí a umožňuje prý pohodlnější využívání kuchyně instalované v zadní části vozu.

Video se připravuje ...

Zatímco délka (4649 mm) a šířka (1879 mm) zůstaly stejné jako u Enyaqu, rozvor se nepatrně zvětšil na 2770 mm a světlá výška narostla na 190 mm. Největší rozdíl je ale samozřejmě ve výšce: s výškou 2050 mm je Roadiaq o více než 35 cm vyšší než standardní Enyaq, což je dáno především zmíněným nově navrženým střešním dílem. Jeho instalace si vyžádala odstranění části původní střechy.

Přepracovány ale byly také levé zadní dveře s odstraněnou klikou. Nyní nabízejí více soukromí v prostoru pro spaní díky oknu se sluneční clonou.

Roadiaq je vybaven 21palcovými koly z lehké slitiny Supernova (z řady Enyaq) a má dvoubarevné lakování, tvořené odstíny zelená Emerald a bílá Moon. Látky použité v interiéru na potahy sedadel, výplně dveří a přístrojovou desku jsou vyrobeny ze 100% recyklovaných materiálů.

Ve výbavě najdeme solární panely, pomáhající vyrábět energii pro obytný prostor. Roadiaq lze také připojit k externímu zdroji elektřiny v kempech nebo na parkovištích pro karavany.

Sprcha, kávovar i místo k práci

Rozsáhlými úpravami interiéru za předními sedadly vznikl prostor, který lze využít k práci a který je možné několika jednoduchými kroky přeměnit na ložnici pro jednu osobu. Nábytek pro kempování, spaní a práci na dálku v zadní části vozu byl vyroben na zakázku po konzultaci s odborníky podle návrhu designu od studentů.

Mezi vybavením najdeme několik zajímavých prvků, z nichž některé jsou už součástí nabídky značky Škoda. Patří mezi ně bezdrátový reproduktor, solární sprcha, kávovar na espresso s přípojkou na 12 V, kuchyňské spotřebiče, židle, stoly, talíře, hrnce a pánve, šálky a sklenice, USB a nabíjecí kabely, koberce a lišty a také svítilny a sada "pro přežití".

A protože má Roadiaq fungovat i jako mobilní kancelář a místo k odpočinku, nesmí chybět moderní technologická výbava. Kromě stálého připojení k internetu interiér nabízí vestavěný 27palcový monitor s integrovanou dokovací stanicí a kamerou, bezdrátovou klávesnici, myš a reproduktor. Učňové kvůli tomu také upravili celou elektrickou síť vozu a vytvořili další světelné zdroje a zásuvky.

Dva elektromotory a 195 kW

Škoda Roadiaq spoléhá na elektrické pohonné ústrojí tvořené dvěma elektromotory, známé z Enyaqu 80x Sportline. Zadní kola pohání synchronní elektromotor s výkonem 150 kW a maximálním točivým momentem 310 Nm umístěný na zadní nápravě, asynchronní elektromotor na přední nápravě dodává předním kolům dalších 80 kW a maximální točivý moment 162 Nm.

Systémový výkon dosahuje 195 kW, točivý moment pak 425 Nm. Vysokonapěťová lithium-iontová baterie má kapacitu 82 kWh (využitelných je 77 kWh) a umožňuje dojezd až 495 km v režimu WLTP.

Jan Zajíc
Diskuze (17)

Doporučujeme

11. 7. 2023 17:37
Rodius
Nejako sa to podoba na Rodius od Ssangyongu. A to bol teda poriadny dizajnersky omyl.
29. 6. 2023 09:01
Hnus
Škoda Funebraq :-)
28. 6. 2023 13:48
Kočkopes.
Neměli to vůbec jednoduché. Chápu, že prostě nechtěli uřezat kus střechy a udělat zase nějaký pickup, cabiro, ..., jako snad všech předchozích osm ročníků. Postavit obytňák je v zásadě dobrý nápad, to se u nás nosí. Kdyby Škoda pod svou značkou prodávala i něco koncernového typu Multivan, ID.BUZZ, Caddy či Sharan, tak to asi mohlo i nějak rozumně dopadnout, ale u škodovky není z čeho brát. Bohužel.

Říkal jsem si, že alespoň interiér je hezky a pak jsem si všiml těch klasických dveří. Enyaq prostě pro něco takového nebyl dobrý základ.
Avatar - WinDiesel
28. 6. 2023 11:17
Re: Dali špatně jméno
Obytňáq nebo Dobytňáq, to "i" tam opravdu chcete mít? :-)
Avatar - WinDiesel
28. 6. 2023 11:15
Re: Jako kancl příliš těsný,
dělají to taky obrněné :-) :-) :-) ?